Hoe weet ik of mijn wiel een bepaalde banddikte kan hebben?
Ik heb op een zelf gebouwde singlespeed (oud stalen wielerframe) wielen waarvan ik de precieze maat en merk niet meer weet (wel zit er een velglint in met de maat 16x622-635/28". Het lint zelf is dus 16mm dik en de wielmaat is 28 inch. Tot zover bekend. Maar nu wil ik graag dikkere banden op de wielen zetten. Nu zitten er 25mm racebanden op, maar ik vraag me dus af of ik er ook 32mm citybike banden op kan zetten. Hoe kom ik daarachter?
Kijk hoeveel ruimte er nu tussen band en frame zit, en inschatten/uitmeten of er en 7mm dikkere band in zou passen. Je velg is niet de beperkende factor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Je moet ook kijken of er voldoende ruime is tussen de band en de zitbuis.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
idd..
Waar je ook even aan moet denken is dat een bredere band ook hoger is. dus dat je die ruimte daar ook hebt.
en..Dat kan soms betekenen dat een spatbordje (indien gewenst natuurlijk) ook net niet meer past..
Nog en even voor de zekerheid, Omdat je het hebt over ruimte vanwege ontbrekend van remblokjes... heb je ook gemeten bij de liggende achtervork? Daar is het soms wat kritischer.
succes!
Waar je ook even aan moet denken is dat een bredere band ook hoger is. dus dat je die ruimte daar ook hebt.
en..Dat kan soms betekenen dat een spatbordje (indien gewenst natuurlijk) ook net niet meer past..
Nog en even voor de zekerheid, Omdat je het hebt over ruimte vanwege ontbrekend van remblokjes... heb je ook gemeten bij de liggende achtervork? Daar is het soms wat kritischer.
succes!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE