Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Correcte houding (van Nicholas)

joostvdbrink
Forum-lid

joostvdbrink 28 mei 2020 08:57

Ha leden,

Sinds een jaar kijk ik steeds vaker op dit forum waar veelal mijn vragen worden beantwoord als beginnende fietser. Echter zit ik momenteel met de volgende vraag waar ik eigenlijk simpelweg feedback op zou willen hebben.

Momenteel rijd ik een van Nicholas Yukon (lange tochten met een comfortabele houding, denk aan Parijs-Brest-Parijs). Tot op heden heb ik nog niet mijn ideale positie gevonden. Naar mijn idee moet ik "te veel" naar mijn stuur reiken (korte pen van 90mm). Mijn zadel heb ik afgesteld op de 1.09% methode dus die wil ik bij voorkeur niet verplaatsen naar voren.

Onderstaand heb ik een foto toegevoegd. De vraag; klopt mijn houding of adviseren jullie iets anders? Of is het simpelweg niet klagen en wennen aan de houding? Oftewel; Wat zijn jullie adviezen (let op; wil voornamelijk comfortabel fietsen dus mag minder aerodynamisch zijn).

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren! Let niet op mijn wielrenkleding..

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mei 2020 11:18

Ik ken de 1.09% methode niet, maar het ziet eruit alsof je erg ver naar achteren zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joostvdbrink
Forum-lid

joostvdbrink 28 mei 2020 11:53

Ik bedoel deze : De ideale zadelhoogte is 109% van je binnenbeenlengte. Vermenigvuldig je binnenbeenlengte x 1.09.

Het probleem is dat als ik mijn zadel naar voren schuif, dat ik niet uit kom met de verhouding 'knie - trapas'.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 mei 2020 11:55

"Naar mijn idee moet ik "te veel" naar mijn stuur reiken". Zo te zien klopt wat je zegt, je armen zijn best gestrekt.

Knie-trapas of knie-as van je pedaal? Dit is overigens niet per se een regel waar een lijfstraf tegen over staat als je een beetje naar voren smokkelt om beter te kunnen zitten.

Heb je een 80mm pen geprobeerd? Mijn ervaring is dat er qua stuurgedrag weinig verschil tussen zit (met jouw 90). Als je zadel niet naar voren kan, ik heb nog een 80mm pen liggen als je het wilt proberen. Waar woon je?

Uit interesse: welke spatborden en drager gebruik je?

buddo
Forum-lid

buddo 28 mei 2020 12:13

Inderdaad eens spelen met zadel naar voren, kortere pen. Je kunt ook eens experimenteren met het omdraaien van de stuurpen, dan komt deze wat meer omhoog. Mocht je alleen een pen nodig om te experimenteren en in mijn regio wonen... laat maar weten. Hetzelfde aanbod als Philippos dus al geeft ;)

Maar... wat mij ook opvalt, je zit met gestrekte armen (zoals Philippos ook al zegt).. Probeer eens met de armen wat gebogen te rijden (maar dan moet je dus wel iets dieper zitten). Misschien scheelt dat ook al.

En even offtopic... ik zie geen wielrenkleding waar ik niet op mag letten :D

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 28 mei 2020 12:38

joostvdbrink schreef: 28 mei 2020 11:53 Ik bedoel deze : De ideale zadelhoogte is 109% van je binnenbeenlengte. Vermenigvuldig je binnenbeenlengte x 1.09.

Het probleem is dat als ik mijn zadel naar voren schuif, dat ik niet uit kom met de verhouding 'knie - trapas'.
Die vuistregels moet je vooral zien als richtlijnen. Net als max. hartslag 220 - je leeftijd moet zijn (ter referentie, ik ben 29 en heb wel eens 209 HR voorbij zien komen).

De 109% regel ken ik ook niet, maar voor iemand die lange benen heeft (92,5cm BBL bij 1.85m lengte) kom ik op 100,83cm. Ik ga er maar even vanuit dat dat tot de pedaalas is in 6u positie, en niet tot het hart van je trapas. Dan kom ik op een zadelhoogte van 100,83cm - 17.5cm = 83,33cm. Dat is erg hoog, het kan wel, maar dan moet je je zadel ook flink naar voren schuiven en kantel je bij wijze van je hele positie naar voren (zoals tijdrijders dat doen voor een maximale krachtoverbenging).

Je wil dat je kniebuiging in de range van 25-35 graden valt. Dat kan dus door hoog en verder naar voren te zitten, of iets lager en verder naar achter. Aan de hoek van je knie te zien lijkt het er nu op alsof je de maximale hoogte gekozen hebt i.c.m. de maximale setback t.o.v. je BB, waardoor je aan de voorkant van de fiets niet goed uitkomt.

Ik zou dus beginnen met je zadel wat verder naar voren te schuiven en iets verder te lezen over bikefits zonder je vast te pinnen op de basis uitgangspunten (iemand die PBP op de agenda heeft is het stadium van eerste fiets/beginner al wel voorbij lijkt me.

Verder zou ik de voorkant (stuurpen lengte/angle, aantal spacers) wel los blijven bekijken van de achterkant (zadelhoogte, setback). Het is dus niet de bedoeling dat je teveel gaat schuiven met je zadel om een verkeerde stuurpen te compenseren, maar in dit geval lijkt het er gewoon op alsof je zadel te ver naar achter staat.

joostvdbrink
Forum-lid

joostvdbrink 28 mei 2020 12:53

Philippos schreef: 28 mei 2020 11:55 "Naar mijn idee moet ik "te veel" naar mijn stuur reiken". Zo te zien klopt wat je zegt, je armen zijn best gestrekt.

Knie-trapas of knie-as van je pedaal? Dit is overigens niet per se een regel waar een lijfstraf tegen over staat als je een beetje naar voren smokkelt om beter te kunnen zitten.

Heb je een 80mm pen geprobeerd? Mijn ervaring is dat er qua stuurgedrag weinig verschil tussen zit (met jouw 90). Als je zadel niet naar voren kan, ik heb nog een 80mm pen liggen als je het wilt proberen. Waar woon je?

Uit interesse: welke spatborden en drager gebruik je?
Onderin heb ik een foto toegevoegd met wat ik bedoel knie- trapas.

Nog geen 80mm pen geprobeerd, wellicht de moeite waard. Ik woon zelf in Rotterdam maar ben ook vaak in de omgeving van Duiven (Arnhem).

Ik heb nog even gekeken naar mijn spatborden. Helaas kan ik geen merklogo oid zien. Nog even gekeken op internet en op de website van Van Nicholas maar helaas. Ik heb hem zo gekocht. Wellicht dat zij deze zelf produceren maar niet los verkopen.. Wel bijzonder want zou graag nieuwe willen mochten deze kapot zijn. Misschien een belletje plegen? Maar volgens mij verkoopt SKS modellen die aardig in de buurt komen.

Wellicht dat je hier iets aan hebt?
https://yacf.co.uk/forum/index.php?topic=103892.0
Bijlagen
zitpositie.jpg
zitpositie.jpg (26.26 KiB) 2395 keer bekeken
Laatst gewijzigd door joostvdbrink op 28 mei 2020 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

joostvdbrink
Forum-lid

joostvdbrink 28 mei 2020 12:59

Wellicht handig om in het algemeen te reageren anders komen er te veel lossen berichten merk ik.

@Buddo; Heb ik ook ooit geprobeerd en dat maakte inderdaad verschil. Ik heb ook geprobeerd om op een "actievere" manier te zitten. Dit kost wel veel energie dus vraag mij af of dit haalbaar is voor langere stukken..

Haha mijn kleren, tja moest er even iets van zeggen. Voor dat ik daar bijdehante opmerkingen over zou krijgen (terecht) haha.

Bedankt voor je aanbod!

@Ypuh; Daar zit zeker wat in. Zelf ben ik vaak ook een voorstander van de praktijk/ gevoel dan bepaalde vuistregels. Zo heeft iedereen een ander type lichaam. Vanwege matige kennis val ik terug op de bekende 'methodes'. Misschien niet verstandig altijd. "Aan de hoek van je knie te zien lijkt het er nu op alsof je de maximale hoogte gekozen hebt i.c.m. de maximale setback t.o.v. je BB, waardoor je aan de voorkant van de fiets niet goed uitkomt" vind ik een interessante. Ik ga is kijken of ik hiermee kan experimenteren. Dus met andere woorden; door de zadel naar voren te zetten en het zadel lager (of juist hoger) krijg je hetzelfde effect?

Over PBP; nogal een overdreven voorbeeld maar dan weet iedereen wat ik bedoel. Wellicht kan ik over een paar jaar het als een daadwerkelijk voorbeeld gebruiken met ervaring.. Maar met deze fietshouding, dan nee..

Top dat jullie zo meedenken, bedankt!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 28 mei 2020 13:42

De positie van het zadel moet je niet bepalen met vuistregels t.a.v. setback of KOPS, maar aan de hand van al dan niet gewenste druk op armen/handen en aerodynamica (diep zitten) en inderdaad de kniebuigingsrange...
Tevens is de distributie van de trapkracht over de verschillende spiergroepen afhankelijk van de setback..
Sommigen hebben sterke bilspieren, andere sterke gluteus maximus (bovenbeen) , weer anderen fietsen vooral op de hamstrings.
Er is geen goede biomechanische reden om een knie recht boven het pedaal te zetten, het is een hardnekkige MYTH....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 28 mei 2020 14:12

Inderdaad.

Zelf heb ik de knie liefst voor het pedaal zitten, dus vrij ver naar voren op de fiets. Ik zit dan ook nog eens graag gestrekt en dan kom je al snel uit op langere stuurpennen :D

Er zijn echter zat mensen die liever een stuk verder naar achteren zitten.

Er is geen 'juiste' positie op de fiets, er is enkel een 'juiste voor jezelf' positie op de fiets. Het duurt echter even voordat je weet wat goed werkt voor je eigen lichaam.
Ik reed al bijna 10 jaar met de koersfiets (met tussen pauzes en niet meer dan 5000km per jaar) voordat ik, na een bikefit, ongeveer wist wat ik wilde en nog eens bijna 5 jaar voordat ik echt perfect zat (bikefit was een mooie basis om van te beginnen, persoon die de bikefit deed, wist ook waar hij over sprak en legde duidelijk uit welke aanpassingen en waarom er gedaan werden)

Van hoog en kort zitten (met rug-, nek- en schouderklachten) naar lang en (redelijk) laag (zonder klachten)
Afbeelding

Criterion
Forum-lid

Criterion 28 mei 2020 14:27

Keezx schreef: 28 mei 2020 13:42
Sommigen hebben sterke bilspieren, andere sterke gluteus maximus (bovenbeen) , weer anderen fietsen vooral op de hamstrings.
Gluteus maximus is een bil spier, je bedoelt de quadriceps als bovenbeenspier
Trek Domane ; Orbea Terra

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 28 mei 2020 14:45

Ja sorry, klopt helemaal....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie