14carbon
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
- Locatie: Zwolle
Ben blij met je post, link. Ik ben absoluut geen fan van carbon (plastic), maar als het echt in nederland ontworpen en geproduceerd wordt, ook nog eens met twaron erin, vind ik het toch wel erg interessant om het merk te gaan volgen. Had er nog nooit van gehoord.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Er wordt op dit moment volgens mij nog helemaal niks in nederland geproduceerd als ik dit lees. Beetje tegenstrijdig. Trouwens geen fiets is onbreekbaar natuurlijk.
Hoe gaan we dat realiseren:
Uiteraard bieden wij ook de standaard CARBON fietsen aan. Aangezien we nog volop bezig zijn met het ontwikkelen van versterkende frames en we ook binnen het Carbon segment onderscheidend en van toegevoegde waarde kunnen zijn. De modellen die we momenteel aanbieden zijn allen volledig Carbon!
Carbon
Door ook de standaard Carbon frames aan te bieden, kunnen we de huidige markt verkennen, kennis opdoen en klantervaringen opdoen en kunnen we vanuit onze eigen ervaringen en expertise de knelpunten en problematiek ‘oplossen’.
Twaron
Op korte termijn willen we onze frames versterken met Twaron. Twaron is een Nederlandse uitvinding van een nano-polymerer vezel die we willen toepassen op onze fietsen. Twaron is namelijk de sterkste vezel ter wereld en is geel van kleur................
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb even naar de wielsets gekeken.
"Onze MP wielsets worden in Nederland, Italië of China gespaakt voor ons."
Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Een set bestellen bij LightBicycle of Farsports, dat wordt ook in China gespaakt met hetzelfde materiaal...
Ik snap niet wat dan hier anders is.
"Onze MP wielsets worden in Nederland, Italië of China gespaakt voor ons."
Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Een set bestellen bij LightBicycle of Farsports, dat wordt ook in China gespaakt met hetzelfde materiaal...
Ik snap niet wat dan hier anders is.
Jaja, het carbont en toetert maar wat aan....voor de het goedgelovige koopvee.
Goed verhaal? Hangt aan elkaar van kretologie.... carbon met een grote C....en verdere verhaspelingen (polymerer is Skandinavisch), niet bepaald goed.
Het zou me heel erg verbazen als het meer wordt dan Twaron (grote T want naam) versterkt carbon, dat niet onbreekbaar is....en het zou me ook niks verbazen als we hier nimmer meer iets van vernemen.
Een nieuwe poging om wat graantjes mee te pakken in de toch enigszins booming market.
"De velgen zijn standaard universeel gemaakt voor zowel buizen als draadbanden"
Dit komt direct uit een vertaalmachine of van iemand die het woord tubes niet begrijpt, ronduit knullig.
"In alle naven gebruiken we Duitse SKF kogellagers, die ook na 1000 km nog steeds dezelfde duurzame lage rolweerstand behouden"
Hahaha
Ter relativering: ik sluit niet uit dat er echt wat meer dan blabla achter zit, maar de copywriting is van een bedroevend niveau...
Goed verhaal? Hangt aan elkaar van kretologie.... carbon met een grote C....en verdere verhaspelingen (polymerer is Skandinavisch), niet bepaald goed.
Het zou me heel erg verbazen als het meer wordt dan Twaron (grote T want naam) versterkt carbon, dat niet onbreekbaar is....en het zou me ook niks verbazen als we hier nimmer meer iets van vernemen.
Een nieuwe poging om wat graantjes mee te pakken in de toch enigszins booming market.
"De velgen zijn standaard universeel gemaakt voor zowel buizen als draadbanden"
Dit komt direct uit een vertaalmachine of van iemand die het woord tubes niet begrijpt, ronduit knullig.
"In alle naven gebruiken we Duitse SKF kogellagers, die ook na 1000 km nog steeds dezelfde duurzame lage rolweerstand behouden"
Hahaha
Ter relativering: ik sluit niet uit dat er echt wat meer dan blabla achter zit, maar de copywriting is van een bedroevend niveau...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik denk dat je als jong bedrijf je helemaal niet staande kunt houden. De fietsen zouden veel te duur worden, dan moet je wel echt iets heel bijzonders op de markt brengen, zegmaar een Pagani of een Koenigsegg onder de fietsen.Harry Jacques schreef: ↑07 jun 2020 22:47 maar als het echt in nederland ontworpen en geproduceerd wordt, ook nog eens met twaron erin, vind ik het toch wel erg interessant om het merk te gaan volgen.
In de fietswereld staan de marketing claims sowieso al behoorlijk ver verwijderd van de praktijk situatie.
Of er twaron wordt gebruikt is eigenlijk helemaal niet zo interessant, de kwaliteit van het molding proces is veel belangrijker. Tevens vraag ik mij af of dan wel hoe het Friese bedrijf de QC doet op de frames. Voor de prijs die ze vragen mag je verwachten dat elk carbon frame gescand wordt.
Twaron is de tegenhanger van Yeijin Aramid voor het spul wat DuPont Kevlar noemt (aramidevezel). Wordt inderdaad in Emmen geproduceerd.
Spul heeft in vezelrichting een gigantische treksterkte, maar of het nou zo geschikt is voor een fietsframe...
Dat het geel van kleur is, is natuurlijk een bijzonder sterk argument
Spul heeft in vezelrichting een gigantische treksterkte, maar of het nou zo geschikt is voor een fietsframe...
Dat het geel van kleur is, is natuurlijk een bijzonder sterk argument
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik kijk liever naar 100% Limburg Bike project van Brightlands, die een frame van carbon en Dyneema aan het ontwikkelen zijn.
Daar geloof ik meer in, DSM is daar de hoofdbetrokkene, en Bram Tankink is ook bij dat proces betrokken.
Daar geloof ik meer in, DSM is daar de hoofdbetrokkene, en Bram Tankink is ook bij dat proces betrokken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik denk dat we allemaal héél geintereseerd zijn in een (carbon) fiets van eigen bodem, tot dat we de prijs zien. Een carbon frame produceren is goed voor 10+ uur werk. In China betaal je pakweg zo'n €10-15 per uur, en in Nederland zal dat eerder €60-80 zijn. Tel daarbij op alle QC, verpakkingskosten, onderhoud van machines etc. en je komt bij merken als AX Lightness en Festka. Dan kom je voor een frame van gelijke kwaliteit op een kostprijs die 10x zo hoog ligt.
Ook denk ik dat de Chinese productiemedewerkers inmiddels veel vaardiger zijn, dus dat de foutmarge van Nederlanders niet per se lager ligt (maar als een frame 'fout' gaat het wel een veelvoud kost).
Ik heb weinig interesse om €3.500 voor een frame te betalen die niet merkbaar beter is (inclusief QC, garantie, merkwaarde, spuitwerk etc.) dan een Chinees. Als je het proces nog verder wilt verbeteren kom je in een prijsklasse waar nog maar weinig kopers overblijven.
De (aanname) stickermerken zoals 14carbon en Swett heb ik weinig mee. Die proberen gewoon een graantje mee te pikken zonder echt meerwaarde te (kunnen) leveren.
Ook denk ik dat de Chinese productiemedewerkers inmiddels veel vaardiger zijn, dus dat de foutmarge van Nederlanders niet per se lager ligt (maar als een frame 'fout' gaat het wel een veelvoud kost).
Ik heb weinig interesse om €3.500 voor een frame te betalen die niet merkbaar beter is (inclusief QC, garantie, merkwaarde, spuitwerk etc.) dan een Chinees. Als je het proces nog verder wilt verbeteren kom je in een prijsklasse waar nog maar weinig kopers overblijven.
De (aanname) stickermerken zoals 14carbon en Swett heb ik weinig mee. Die proberen gewoon een graantje mee te pikken zonder echt meerwaarde te (kunnen) leveren.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Limburgers vs de Friezen. Dat is sowieso geen wedstrijd natuurlijk
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Een "onbreekbaar" frame.
Ik rijd carbon fietsen vanaf de tijd dat de eerste carbonfietsen op de markt kwamen. Heb er inmiddels tientallen gehad. Er is nog nooit één frame gebroken, zelfs niet bij een aantal valpartijen en geen interne schade na röntgentests. Is er wel schade dan koop je gewoon een nieuw carbon frame. Wat is dan de meerwaarde van een waarschijnlijk zeer duur "onbreekbaar" frame die zo te zien ook nog behoorlijk zwaar is.
Lees er verder niets over in de vakbladen. 14Carbon is zo te zien een gewoon (Chinees) stickerhuismerk van een fietwinkel in het noorden des lands.
Museeuw had indertijd ook carbonframes waarin vlas verwerkt was. Is geen succes geworden. Door de marketing leek het wat, daarna was de "meerwaarde" verdwenen.
Ik geloof dat ze nu alleen nog de bestaande voorraden verkopen?
Ik rijd carbon fietsen vanaf de tijd dat de eerste carbonfietsen op de markt kwamen. Heb er inmiddels tientallen gehad. Er is nog nooit één frame gebroken, zelfs niet bij een aantal valpartijen en geen interne schade na röntgentests. Is er wel schade dan koop je gewoon een nieuw carbon frame. Wat is dan de meerwaarde van een waarschijnlijk zeer duur "onbreekbaar" frame die zo te zien ook nog behoorlijk zwaar is.
Lees er verder niets over in de vakbladen. 14Carbon is zo te zien een gewoon (Chinees) stickerhuismerk van een fietwinkel in het noorden des lands.
Museeuw had indertijd ook carbonframes waarin vlas verwerkt was. Is geen succes geworden. Door de marketing leek het wat, daarna was de "meerwaarde" verdwenen.
Ik geloof dat ze nu alleen nog de bestaande voorraden verkopen?
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 08 jun 2020 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.