Fietsbril lichtdoorlatendheid - 11%, 15% of 20%?
-
- Forum-lid
hallo allemaal, ik ben van plan om een nieuwe fietsbril aan te schaffen. Na meerdere Ali brillen heb ik besloten om deze keer voor een "echte" te gaan. Mede omdat ik een leuke korting krijg, maar vooral omdat ik goed kwaliteit lens wil hebben.
Ik was nooit tevreden met Ali brillen. Ze waren donker...punt. Geen contrast, vermoeiden ogen... kortom in zeker zin "you get what you paid for".
Maar nu sta ik tegen een andere uitdaging - keuze lens. Ik heb voor Oakley Sutro gekozen, maar die komen met verschillend lichtdoorlatend vermogen - 11%, 15% en 20%.
Helaas mocht ik die brillen niet uit de winkel naar buiten nemen...en in de winkel dragen had ook niet veel zin, in ieder geval ik, heb geen verschil kunnen merken.
Ik kan niet alle drie kopen. Mijn gevoel zegt 20% doorlatend het de beste "allrounder" zou zijn om hele jaar door te dragen.
Dus vraag aan ervaren brillen dragers - wat is jullie mening/ervaring hierover.
Ik was nooit tevreden met Ali brillen. Ze waren donker...punt. Geen contrast, vermoeiden ogen... kortom in zeker zin "you get what you paid for".
Maar nu sta ik tegen een andere uitdaging - keuze lens. Ik heb voor Oakley Sutro gekozen, maar die komen met verschillend lichtdoorlatend vermogen - 11%, 15% en 20%.
Helaas mocht ik die brillen niet uit de winkel naar buiten nemen...en in de winkel dragen had ook niet veel zin, in ieder geval ik, heb geen verschil kunnen merken.
Ik kan niet alle drie kopen. Mijn gevoel zegt 20% doorlatend het de beste "allrounder" zou zijn om hele jaar door te dragen.
Dus vraag aan ervaren brillen dragers - wat is jullie mening/ervaring hierover.
-
- Forum-lid
Denk dat het ook nog wel persoonlijke voorkeur is.
Ik fiets het meest met een Prizm road Lens, die heeft 20% lichtdoorlatendheid. Ik heb bijna nooit behoefte aan minder lichtdoorlatendheid, eerder meer. Fietsmaat heeft liever een wat donkere lens in dezelfde omstandigheden.
wel slecht van die zaak dat je ze buiten niet even mag proberen.
Ik fiets het meest met een Prizm road Lens, die heeft 20% lichtdoorlatendheid. Ik heb bijna nooit behoefte aan minder lichtdoorlatendheid, eerder meer. Fietsmaat heeft liever een wat donkere lens in dezelfde omstandigheden.
wel slecht van die zaak dat je ze buiten niet even mag proberen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Daarom zijn photochromatische glazen voor sommige monturen een optie. Ik fiets het hele jaar met dezelfde meekleurende glazen. Ook in het bos geen probleem dat het te donker is. Maar die ik heb, in de bergen waarschijnlijk te weinig dempend.
-
- Forum-lid
Zoals al eerder aangegeven is 1 lens altijd een compromis. Ik heb een Oakley Jawbreaker met 3 lenzen. Helemaal transparant, 17% en 36%. Het wisselen is 10 sec werk. De transparante lens is ook fijn als het bewolkt is of donker wordt. Deze neem ik vaak als extra mee bij lange ritten.
Ik heb al jaren meekleurende lenzen op sterkte in m'n sportbril.
Wil niet anders meer. Ik draag die in de hoogzomer, maar evengoed in het donker. Werkt prima.
Kost wel iets mee.
Wil niet anders meer. Ik draag die in de hoogzomer, maar evengoed in het donker. Werkt prima.
Kost wel iets mee.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Ik heb denk ik 90% van de tijd de oranje glazen in mijn bril zitten. Alleen zonder een wolkje aan de lucht, met de zomerzon, wordt 't wel eens de donkere.
Heb glazen op sterkte erachter zitten (Adidas evil eye met zo'n 2e montuurtje achter de sportglazen). Werkt best aardig, maar tegenwoordig zijn er betere alternatieven qua sport rillen op sterkte. Voordeel bij mij is wel dat ik de sterkteglazen kan vervangen als mijn zicht minder wordt. Wat ik in 16 jaar tijd nu 1x gedaan heb. En ik kan de standaard lenzen van Adidas bestellen en erin doen... Ook slechts 1 keer de donkere/spiegelende set vervangen in de 16 jaar.
Heb glazen op sterkte erachter zitten (Adidas evil eye met zo'n 2e montuurtje achter de sportglazen). Werkt best aardig, maar tegenwoordig zijn er betere alternatieven qua sport rillen op sterkte. Voordeel bij mij is wel dat ik de sterkteglazen kan vervangen als mijn zicht minder wordt. Wat ik in 16 jaar tijd nu 1x gedaan heb. En ik kan de standaard lenzen van Adidas bestellen en erin doen... Ook slechts 1 keer de donkere/spiegelende set vervangen in de 16 jaar.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Met glazen op sterkte (en de daarmee gebonden kosten) heb ik slechts 1 setje lenzen die ik in alle omstandigheden draag (van MTB'en in schemerige omstandigheden tot hikes in de Alpen bij felle zon, en alles daartussenin). In mijn geval zijn het Adidas LST glazen, die meen ik iets van 25% licht absorberen, maar die ook geoptimaliseerd zijn voor veranderende lichtomstandigheden. Werkt heel goed voor mij.
Omdat een pootje recentelijk is afgebroken en omdat het na 10 jaar wel weer eens tijd is voor iets nieuws, ga ik toevallig vanmiddag eens kijken voor een vervanger. Misschien dat fotochromatisch iets is (maar da's op sterkte vast schreeuwend duur), en anders worden het weer "trail" glazen van een goed merk.
Omdat een pootje recentelijk is afgebroken en omdat het na 10 jaar wel weer eens tijd is voor iets nieuws, ga ik toevallig vanmiddag eens kijken voor een vervanger. Misschien dat fotochromatisch iets is (maar da's op sterkte vast schreeuwend duur), en anders worden het weer "trail" glazen van een goed merk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
+1 (maar niet op sterkte)
Sinds vorig jaar is dat een rode BBB Avenger. Ik rij er winter en zomer mee. Is wel een bril voor iemand met een brede smoel

Ik heb een echte Oakley Jawbreaker met 20% (volgens mij) glas. Bij bewolkt weer zijn ze vrij donker, maar voor die omstandigheden gebruik ik vaak de photochromatic glazen die bij mijn neppe oakley uit China zat. Die passen ook in de echte. Vooral avonds zijn ze handig als je vertrekt bij zonlicht, maar dat het tegen het einde van de avond steeds iets donkerder wordt.