Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bikefit voor 'scheef' iemand

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 29 jul 2020 12:05

Ik heb 2 keer een bike fitting gedaan en zit sindsdien een stuk beter op mijn fiets, ik blijf echter klachten houden in (rechter)onderrug.

Ik heb het gevoel dat ik niet recht op mijn fiets zit. Ik heb geen verschil in beenlengte, maar volgens mijn fysio heb ik vanuit mijn heupen gezien wel een 'hoogteverschil' tussen links en rechts.

Heeft iemand goede ervaringen met een bike fitter die daar specifiek ervaring mee heeft? Bijvoorbeeld een bike fitter met een fysiotherapie achtergrond. Regio maakt me niet heel veel uit, maar indien mogelijk liever geen Zeeland/Limburg.

Ik heb sowieso een afwijkende bouw tov gemiddelde fietser (voor zover die er is), ik heb in verhouding lange benen, kort bovenlijf.
1.87m en binnenbeenlengte 94cm.
Rijd een Wilier Cento10NDR, die vanwege de comfort geometrie voor mijn verhoudingen iets sportiever zit dan voor de meeste anderen.

Zjoske78
Forum-lid

Zjoske78 29 jul 2020 12:31

Ik heb wel een beenlengteverschil (mijn linkerbeen is korter) en had daardoor altijd last van mijn rechterheup na een uur fietsen.
Onlangs een bikefit gehad bij Pedaalkracht in Nijmegen en hij heeft toen een opvulplaatje tussen mijn schoen en schoenplaatje gezet. Sindsdien een rit of 15 gemaakt en de betreffende klacht is compleet verdwenen!

Nu is er natuurlijk wel meer aangepast tijdens de bikefit (hoogte en hoek zadel, hoek stuur etc) dus weet niet of het specifiek aan het schoenplaatje ligt, maar ik heb zelf het idee van wel. Joep van Pedaalkracht is sportwetenschapper.

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 29 jul 2020 14:06

Zjoske78 schreef: 29 jul 2020 12:31Joep van Pedaalkracht is sportwetenschapper.
Dank voor de tip! Ik ga er naar kijken.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 29 jul 2020 14:38

DarklyDreaming schreef: 29 jul 2020 12:05
Ik heb het gevoel dat ik niet recht op mijn fiets zit. Ik heb geen verschil in beenlengte, maar volgens mijn fysio heb ik vanuit mijn heupen gezien wel een 'hoogteverschil' tussen links en rechts.
Heb je dat hoogteverschil wel eens aan een chiropractor laten zien?

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 29 jul 2020 14:41

Nee_Nee schreef: 29 jul 2020 14:38
DarklyDreaming schreef: 29 jul 2020 12:05
Heb je dat hoogteverschil wel eens aan een chiropractor laten zien?
Nee, ik ben nog nooit bij een chiropractor geweest. Wat zou die daar mee kunnen?

hayes

hayes 29 jul 2020 15:49

Mijn vrouw hield aan twee bevallingen een scheve heup over. Het scheelde echt wel een paar cm. Met veel klachten tot gevolg en, idd vooral de rug.
Nu gaat ze elke paar maanden naar een chiropractor die ze weer recht zet. Door massage en 'manipulatie'. Er is geen definitieve oplossing, tenzij een valse heup steken. Ze is nu 40 jaar en nog niet aan een dergelijke ingreep toe.

Na de behandeling heeft ze één dag wat pijn en dan is ze weer een hele tijd pijnvrij.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 29 jul 2020 17:34

De chiropractor gaat met je scheefstaande heup aan de slag en probeert je weer recht te zetten.
Zie het verhaal van mevr. Hayes

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 29 jul 2020 22:32

Ik heb op één fiets verschillende crankarm lengte gemonteerd vanwege beenlengte verschil. Werkt goed.
Op de andere heb ik met een corrigerend inlegzooltje gewerkt maar dat bevalt minder omdat de schoen dezelfde hoogte houdt en je dus gaat knellen in de schoen. De optie verhoogd plaatje onder de schoen ga ik onderzoeken.

Bij mij is er -in dit geval dus wel door beenlengte verschil- ook een verschil in flexibiliteit van de heupen. Het duurt echt heel lang voordat je dat weer comfortabel hebt op de fiets omdat je in het dagelijks leven met lopen en bewegen niet die compensatie hebt.
Lastig probleem!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Djemz
Forum-lid

Djemz 30 jul 2020 08:00

hayes schreef: 29 jul 2020 15:49 Mijn vrouw hield aan twee bevallingen een scheve heup over. Het scheelde echt wel een paar cm. Met veel klachten tot gevolg en, idd vooral de rug.
Nu gaat ze elke paar maanden naar een chiropractor die ze weer recht zet. Door massage en 'manipulatie'. Er is geen definitieve oplossing, tenzij een valse heup steken. Ze is nu 40 jaar en nog niet aan een dergelijke ingreep toe.

Na de behandeling heeft ze één dag wat pijn en dan is ze weer een hele tijd pijnvrij.
Dokters willen dit idd niet doen, maar ik vind het echt een verkeerde redenering. Met een nieuwe heup zouden veel mensen al 10 jaar eerder pijnvrij kunnen zijn. Het enige wat ze hiermee creëren is dat er andere gewrichten gesloopt worden door een verkeerd bewegingspatroon om de pijn te ontzien.

De heupen dat ze 20 jaar geleden staken gaan al 20 jaar mee in een lichaam. De nieuwere zijn nog een pak beter en gaan nog veel langer mee.

En als ze een revisie moeten doen is dat toch ook het einde van de wereld niet.?

Nuja je hebt er uiteindelijk zelf niks in te beslissen want als ze het niet willen doen ze het gewoon niet, maar ik merk dat ze daar in Amerika al een heel stuk anders over denken.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jul 2020 08:35

Mijn dochter had een flinke bekkenscheefstand. Dat is met een jaar fysiotherapie en thuis oefenen opgelost (voor het hardlopen even een paar oefeningen moet ze nog steeds)
Nu zal dat bij een puber wat makkelijker aan te passen zijn dan bij een volwassen persoon.
Als een chiropractor of fysiotherapeut de boel recht genoeg kan zetten om de klachten te laten verdwijnen, dan is dat de beste oplossing.

Lukt dat niet, dan moet je wat mij betreft dit hetzelfde benaderen als een beenlengte verschil. Je hangt jezelf op aan je kruis op een fietszadel. De ene voet komt lager uit dan de andere. Of dit uit de benen of de heupen komt, maakt niet zoveel uit, je zult het bij de pedalen moeten compenseren zodat je weer een min of meer gelijke belasting krijgt aan beide kanten van je lichaam.
Campagnolo Ultra Dork

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 30 jul 2020 08:47

Nu heb ik een probleempje dat Djemz mijn bijdragen niet leest. Maar ik zou toch graag weten waar hij vandaan heeft dat de protheses zo lang goed blijven.
Voor mijn schouder prothese zou dat max. 15 jaar zijn.

Zjoske78
Forum-lid

Zjoske78 30 jul 2020 08:53

Enzzo schreef: 29 jul 2020 22:32 Ik heb op één fiets verschillende crankarm lengte gemonteerd vanwege beenlengte verschil. Werkt goed.
Hier heb ik ook eens over na zitten denken n.a.v. mijn beenlengteverschil,
Maar dan hef je het verschil toch alleen maar op in de onderste stand van de crank? In de bovenste stand kom je dan 2x je beenlengteverschil tekort. Trapt dat fijn? Kan het me niet voorstellen.

Plaats reactie