Schade aan body
-
- Forum-lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 20 mei 2010 18:19
Hi,
Onlangs ergens een ouder wielsetje van iemand overgenomen, inclusief cassette. In eerste instantie voor de tacx. Nu blijken de naafjes (zero system / dt240?) wel erg fijn te lopen en lijkt het mij bij nader inzien ook wel een fijn klimsetje gezien het lichte gewicht.
Van de week constateerde ik echter dat de cassette niet geheel recht liep bij het fietsen. Ik heb dus de 10-speed cassette verwijderd voor onderzoek. Als ik de body meet is dat een 35mm met een 10-speed body. Desalniettemin was er alnog een spacer gemonteerd die je bij een 11 speed body / 10 speed cassette zou verwachten. Deze heb ik dus verwijderd en de cassette opnieuw gemonteerd. Omdat de slinger er nog steeds in bleek te zitten, nogmaals de cassette verwijderd. Hierbij constateerde ik dat de buitenste rand van de body flink beschadigd was zie foto. Ik kan mij voorstellen dat dit, bij het vastdraaien van de sluitring, de slinger creëert.
Ik heb dit niet eerder meegemaakt. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Of een idee van hoe dit is ontstaan?
https://photos.app.goo.gl/NHX9o4LYqVJYuVCp9
En verder; het lijkt mij het moment om de body te gaan vervangen Kan ik hier een 11 speed cassette op monteren, of moet ik vasthouden aan de bestaande 10speed?
Onlangs ergens een ouder wielsetje van iemand overgenomen, inclusief cassette. In eerste instantie voor de tacx. Nu blijken de naafjes (zero system / dt240?) wel erg fijn te lopen en lijkt het mij bij nader inzien ook wel een fijn klimsetje gezien het lichte gewicht.
Van de week constateerde ik echter dat de cassette niet geheel recht liep bij het fietsen. Ik heb dus de 10-speed cassette verwijderd voor onderzoek. Als ik de body meet is dat een 35mm met een 10-speed body. Desalniettemin was er alnog een spacer gemonteerd die je bij een 11 speed body / 10 speed cassette zou verwachten. Deze heb ik dus verwijderd en de cassette opnieuw gemonteerd. Omdat de slinger er nog steeds in bleek te zitten, nogmaals de cassette verwijderd. Hierbij constateerde ik dat de buitenste rand van de body flink beschadigd was zie foto. Ik kan mij voorstellen dat dit, bij het vastdraaien van de sluitring, de slinger creëert.
Ik heb dit niet eerder meegemaakt. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Of een idee van hoe dit is ontstaan?
https://photos.app.goo.gl/NHX9o4LYqVJYuVCp9
En verder; het lijkt mij het moment om de body te gaan vervangen Kan ik hier een 11 speed cassette op monteren, of moet ik vasthouden aan de bestaande 10speed?
Specialized Tarmac Pro
Specialized Venge Pro
Specialized Venge Pro
Edit: afgebroken rand niet gespot op mijn kleine telefoonschermpje, excuus
Laatst gewijzigd door Chefske op 20 jan 2021 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Ik zou even de leesbril erbij opzetten....
Dat zit niet lekker met die uitgebroken rand.....
Boddie van de naaf af en de rest er ook afslijpen zodat ie weer haaks wordt, een 10 speed cassette past er dan nog wel op vermoedelijk.
Dat zit niet lekker met die uitgebroken rand.....
Boddie van de naaf af en de rest er ook afslijpen zodat ie weer haaks wordt, een 10 speed cassette past er dan nog wel op vermoedelijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Het ziet er wel kapot uit allemaal. Maar het is geen verbinding die moet kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Ook is het maar 1 kant op belast.
Vijl er langs en gaan, "kapotter" kan je het niet maken.
Vijl er langs en gaan, "kapotter" kan je het niet maken.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 20 mei 2010 18:19
bedankt voor de reacties. Het gaat inderdaad specifiek om de gebroken rand, dat had ik niet eerder meegemaakt. Een ingesleten body zeker wel
Ik ga de body vervangen, wel zo'n fijn idee als ik hiermee in de bergen wil fietsen. Wellicht een beetje een noob vraag, maar hoe krijg ik de eindkap eraf?
Ik ga de body vervangen, wel zo'n fijn idee als ik hiermee in de bergen wil fietsen. Wellicht een beetje een noob vraag, maar hoe krijg ik de eindkap eraf?
Specialized Tarmac Pro
Specialized Venge Pro
Specialized Venge Pro
-
- Forum-lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 20 mei 2010 18:19
Ik heb geprobeerd om er ervan af te trekken, maar dat leek niet de manier te zijn. Ik heb ook wel weinig grip op de kap en wil niet teveel forceren. Ik zal het morgen met een inbus proberen.
Bedoel je overigens met de 3de optie dat de kap erop gedraaid is?
Bedoel je overigens met de 3de optie dat de kap erop gedraaid is?
Specialized Tarmac Pro
Specialized Venge Pro
Specialized Venge Pro
Non-drive Side kan je er meestal met de hand afnemen.
Dan met een grote imbus door de as heen, van binnen uit de drive Side eraf tikken.
Je kan het ook doen met een snelspanner. Aan drive Side erin steken. Beetje scheef houden en van binnen uit de non drive Side eraf duwen.
Dan met een grote imbus door de as heen, van binnen uit de drive Side eraf tikken.
Je kan het ook doen met een snelspanner. Aan drive Side erin steken. Beetje scheef houden en van binnen uit de non drive Side eraf duwen.
Opgeven is geen optie!
Dat komt voor , maar bij dit ding lijkt het me geklemd of vast met klein inbusje vanaf de zijkant.yellow1978 schreef: ↑20 jan 2021 21:57 Ik heb geprobeerd om er ervan af te trekken, maar dat leek niet de manier te zijn. Ik heb ook wel weinig grip op de kap en wil niet teveel forceren. Ik zal het morgen met een inbus proberen.
Bedoel je overigens met de 3de optie dat de kap erop gedraaid is?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 20 mei 2010 18:19
Ah thanks Keezx, ik heb morgen een leuk klusje
Specialized Tarmac Pro
Specialized Venge Pro
Specialized Venge Pro