Ik heb een alu canyon ultimate uit 2013, maat L.
Reach is ongeveer 390mm
Stack is ongeveer 590mm (dat is incl het hoge i-lock systeem).
Verder 10mm spacer, en 100mm stuurpen.
Dat heb ik jaar of 3 geleden gewijzigd, kwam van 5mm spacer en 110mm stuurpen. Had het dus iets relaxter gemaakt omdat dat toen logisch leek.
Nu fiets ik dit jaar weer signifcant meer. En zit ik wat te zoeken qua afstelling. Heb ik klachten? Nou vooral bij meerdere uren fietsen krijg ik last van bovenkant schouderblad (vooral rechts) en nek.
- ik probeer sterk te zitten met core. Ik heb ellebogen laag/gebogen, ik tracht schouderbladen laag te houden. En dus niet te hangen en leunen op het stuur.
Mijn vermoeden is dat mijn klacht vooral gewenning is van het omhoog houden van mijn hoofd voor lange tijd.
Zelfde klacht heb ik afgelopen jaren alleen gehad bij een fietsvakantie met familie, andere fiets maar nagenoeg zelfde afstelling. en dan zit ik hele dag op de fiets. Terwijl ik rest van het jaar weinig fietste.
Vorige week dik 4u gefietst, in het wiel bij een maat en vrijwel de hele tijd onder in de beugel, en stevig mijn best gedaan. En gek genoeg, naderhand nauwelijks last van nek en schouders. Alleen een klein beetje lage rug.., niet gek gezien de inspanning.
Heb nu mijn ouder stuurpen terug gezet, 110mm. En de spacer weg.., dus 10mm lager, en 10mm langer gaan zitten. 1e korte rondje gisteravond ging makkelijk en voelde bijna beter dan het was daarvoor. En in de beugel kwam ik ook wel makkelijk.
Lange rit moet de test compleet maken natuurlijk.
Maar ik kan het niet helemaal matchen met de logica over geometriën. Normaal is een lage, lange, aero racer iets voor de profs (of hele lenige mensen). En is korter en hoger meer de endurance geometrie.
Ik ben zelf 1.85, ken mijn beenlengte niet, maar heb een spanwijdte van armen van 1.92 --> dus een positieve aapfactor, ofwel een zitdwerg., ofwel.., relatief lange ledematen bij relatief korte romp. De iets kortere en hogere zit die ik had, zou dan toch logisch moeten zijn?
Wat zie ik over het hoofd met mijn wijziging naar langer en lager?
Zat ik enigszins opgekropt en is dat nu weg? Zou er een redenering te maken zijn tussen de zithouding en mijn klacht van nek en schouder (en ligt het dan toch niet zo zeer aan het wennen aan je hoofd omhoog houden)?
En stel ik zou nog dieper of langer kunnen zitten (andere stuurpen), wat zou dat voor mij gaan doen?
Normaal heb ik niet zo veel moeite om theoretisch na te gaan wat een verschil in afstelling of geometrie voor gevolg zou moeten hebben. Maar juist bij mijzelf ben ik nu toch wat in verwarring