NS wil reserveringsplicht fiets
Als ik buiten mijn eigen regio wil fietsen pak ik de trein. Nu dat weer wat beter mogelijk wordt met de versoepelingen komt de NS met een plan om het meenemen van de fiets nog lastiger te maken:
https://www.trouw.nl/binnenland/ns-wil- ... ~b0b41c9f/
Petitie tegen deze maatregel: https://fietsmeeintrein.petities.nl/
Een reserveringssysteem is helemaal geen oplossing natuurlijk, het is een extra drempel creëren en daarmee een deel van de fietsers weren. Op deze manier jaag je mensen de auto met fietsendrager in.
Een week geleden vertrok ik op zaterdagochtend vanaf Den Haag richting Apeldoorn. Er was een stremming voorbij Utrecht waardoor we met veel anderen via Hilversum omreisden naar Amersfoort. In zo’n geval blijkt hoe dramatisch weinig plek er is voor fietsen in de trein. Mensen die meerdere treinen moeten laten schieten waaronder een familie met drie kinderen.
Op de terugweg vanuit Apeldoorn rond een uur of negen ‘s avonds, moesten we nu een trein overslaan omdat de intercity naar Den Haag slechts drie fietsplaatsen heeft. Mijn fietsmaat, zeer milieubewust en dus geen auto, was al aan het bedenken om de volgende keer een deelauto te regelen.
Dat vind ik dus echt een gemiste kans. In een tijd waarin er allerlei duurzame oplossingen gevonden moeten worden zegt de NS doodleuk dat het onmogelijk is om meer fietsplaatsen te regelen.
Heb je hier ook bezwaar tegen? Dan kan je de petitie tekenen.
https://www.trouw.nl/binnenland/ns-wil- ... ~b0b41c9f/
Petitie tegen deze maatregel: https://fietsmeeintrein.petities.nl/
Een reserveringssysteem is helemaal geen oplossing natuurlijk, het is een extra drempel creëren en daarmee een deel van de fietsers weren. Op deze manier jaag je mensen de auto met fietsendrager in.
Een week geleden vertrok ik op zaterdagochtend vanaf Den Haag richting Apeldoorn. Er was een stremming voorbij Utrecht waardoor we met veel anderen via Hilversum omreisden naar Amersfoort. In zo’n geval blijkt hoe dramatisch weinig plek er is voor fietsen in de trein. Mensen die meerdere treinen moeten laten schieten waaronder een familie met drie kinderen.
Op de terugweg vanuit Apeldoorn rond een uur of negen ‘s avonds, moesten we nu een trein overslaan omdat de intercity naar Den Haag slechts drie fietsplaatsen heeft. Mijn fietsmaat, zeer milieubewust en dus geen auto, was al aan het bedenken om de volgende keer een deelauto te regelen.
Dat vind ik dus echt een gemiste kans. In een tijd waarin er allerlei duurzame oplossingen gevonden moeten worden zegt de NS doodleuk dat het onmogelijk is om meer fietsplaatsen te regelen.
Heb je hier ook bezwaar tegen? Dan kan je de petitie tekenen.
Erg triest.
Ik weet niet hoe het in NL is maar bij ons in België is de reiziger eigenlijk een noodzakelijk kwaad, ze willen die eigenlijk liever niet (meeste inkomsten komen dan ook uit overheidsgeld en niet van de kaartjesverkoop)
Vroeger (toen alles beter was ) zat er aan elke trein zo'n 'beestenwagon' en daar kon je altijd met de fiets in (werd ook gebruikt om de scouts-groepen in te steken die nogal stinkend van kamp terug kwamen, daar ken ik het van )
Ik weet niet hoe het in NL is maar bij ons in België is de reiziger eigenlijk een noodzakelijk kwaad, ze willen die eigenlijk liever niet (meeste inkomsten komen dan ook uit overheidsgeld en niet van de kaartjesverkoop)
Vroeger (toen alles beter was ) zat er aan elke trein zo'n 'beestenwagon' en daar kon je altijd met de fiets in (werd ook gebruikt om de scouts-groepen in te steken die nogal stinkend van kamp terug kwamen, daar ken ik het van )
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nadeel van een reserveringssysteem gaat ook zijn: Capaciteit is X plaatsen (2 of 3 per balkonnetje op dit moment). Met goed fatsoen uiteraard, dus reserveerbaar.
Maar met wat goede wil en handigheid, kan je daar ook wel 5, 6 of 7 fietsen kwijt. Beetje handig om en om, en met de sturen knutselen. --> Zou ik niet doen met mijn dure carbon racer van 4k, maar mijn alu racertje kan dat wel hebben. En zou zelf dan de regie een beetje pakken bij het puzzelen en mikadoën.
Dat ben je straks dus kwijt.
En een volgende uitdaging is inderdaad vertragingen, missen van aansluitingen of omleidingen. Zeker rondom de drukke momenten in de trein, begin/eind van een dag waarop mensen van hun fietstocht weer naar huis willen. Dan mis je je eigen reservering, en de eerstkomende 3u zitten alle treinen al volgereserveerd.
Op zich is reserveren, en daarmee zeker zijn van een plaats, best een prima methode. Mits er voldoende capaciteit is (wat er niet is), en er oplossingen zijn voor de uitzonderingen die gebeuren.
Maar met wat goede wil en handigheid, kan je daar ook wel 5, 6 of 7 fietsen kwijt. Beetje handig om en om, en met de sturen knutselen. --> Zou ik niet doen met mijn dure carbon racer van 4k, maar mijn alu racertje kan dat wel hebben. En zou zelf dan de regie een beetje pakken bij het puzzelen en mikadoën.
Dat ben je straks dus kwijt.
En een volgende uitdaging is inderdaad vertragingen, missen van aansluitingen of omleidingen. Zeker rondom de drukke momenten in de trein, begin/eind van een dag waarop mensen van hun fietstocht weer naar huis willen. Dan mis je je eigen reservering, en de eerstkomende 3u zitten alle treinen al volgereserveerd.
Op zich is reserveren, en daarmee zeker zijn van een plaats, best een prima methode. Mits er voldoende capaciteit is (wat er niet is), en er oplossingen zijn voor de uitzonderingen die gebeuren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Details over het plan zijn er nog niet, maar ik vraag me af hoe ze dit werkbaar willen maken.
Als ik van Groningen naar Deventer wil, moet ik dan voor Groningen-Zwolle en Zwolle-Deventer apart reserveren? Wat als ik de aansluiting mis omdat er bij Meppel ineens een sein op rood staat?
En dan de terugreis: als je 200km gaat fietsen is het op voorhand moeilijk te zeggen of je de trein van zeg 16:45 gaat halen of niet. Voor de zekerheid maar gewoon reserveren voor zowel de 16:15 (wind mee), 16:45 en 17:15 (wind tegen)? Dat ik daarmee twee keer voor niks een andere fietser het reizen onmogelijk maak zal de NS waarschijnlijk worst zijn (of ze lachen stiekem in hun vuistje)
(hypothetisch geval trouwens, ik heb een vouwfiets )
Als ik van Groningen naar Deventer wil, moet ik dan voor Groningen-Zwolle en Zwolle-Deventer apart reserveren? Wat als ik de aansluiting mis omdat er bij Meppel ineens een sein op rood staat?
En dan de terugreis: als je 200km gaat fietsen is het op voorhand moeilijk te zeggen of je de trein van zeg 16:45 gaat halen of niet. Voor de zekerheid maar gewoon reserveren voor zowel de 16:15 (wind mee), 16:45 en 17:15 (wind tegen)? Dat ik daarmee twee keer voor niks een andere fietser het reizen onmogelijk maak zal de NS waarschijnlijk worst zijn (of ze lachen stiekem in hun vuistje)
(hypothetisch geval trouwens, ik heb een vouwfiets )
Leuk detail in deze is dat als je de fiets in een fiets koffer stopt, de fiets plots als bagage telt en niet als fiets. En voor bagage kent NS geen limieten in formaat of gewicht.
Live fast; die young. mijn blog
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Nou kan je bagage toch al nauwelijks fatsoenlijk kwijt in de NS dubbeldekker treinen. Dus staat die grote koffer alsnog bij de ruimte voor fietsen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ja, dat gaat één grote chaos worden. Vorige week in de trein van Groningen naar Utrecht was er plek voor één fiets (de mijne gelukkig) omdat iemand in Assen er een handkarretje met bagage naast zette. De conducteur heeft vervolgens twee fietsers toegang tot de trein ontzegd (Zwolle en Amersfoort, resp.) onder het motto "geen plek". Beiden waren al behoorlijk geïrriteerd hierdoor, stel je eens voor hoe ze zouden reageren als ze een specifieke plek hadden gereserveerd.
Kan het zijn dat de NS 'ons' helemaal niet in de gedachten heeft als ze het over 'fietsers' hebben?
Dat ze bijvoorbeeld forenzen bedoelen die hun reis kunnen plannen?
M.a.w. dat ze 'ons' inderdaad liever kwijt dan rijk zijn?
Een vergelijkbaar hoesje kost bij Ali minder dan twee tientjes. Vind je 't gek dat mensen direct in China kopen. Zelfs met btw en inklaringskosten ben je niet meer dan vier tientjes kwijt,
Dat ze bijvoorbeeld forenzen bedoelen die hun reis kunnen plannen?
M.a.w. dat ze 'ons' inderdaad liever kwijt dan rijk zijn?
Bizar ding en dat voor € 152,-DDX schreef: ↑08 jun 2021 17:15 Toch maar zo'n hoes dus mee en voorwiel eruit ;
https://www.fairmean.com/
Een vergelijkbaar hoesje kost bij Ali minder dan twee tientjes. Vind je 't gek dat mensen direct in China kopen. Zelfs met btw en inklaringskosten ben je niet meer dan vier tientjes kwijt,
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het gaat in eerste instantie om een proef in de zomer, omdat sat de drukke periode is qua fietsen.
Het zal dus echt wel gaan om de dagjesmensen met de fiets. En niet om de forenzen. (die in de spits überhaupt al niet met fiets mee mogen... En die spitstijden zijn zeer ruim en gaat dan ook om je complete reis niet instaptijd)
Het zal dus echt wel gaan om de dagjesmensen met de fiets. En niet om de forenzen. (die in de spits überhaupt al niet met fiets mee mogen... En die spitstijden zijn zeer ruim en gaat dan ook om je complete reis niet instaptijd)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Nou heb ik gezocht naar bericht van.iemand die een boete kreeg omdat hij een fiets in een tas mee nam en geen fietskaartje had. Stond dacht ik in een discussie van vorig jaar toen de fiets even niet mee mocht in de trein. Maar kan het niet meer vinden...
Mja fietskoffer om fiets mee in vliegtuig te nemen kan je zonder problemen in spits reizen ook.
Met zo'n hoes zoals ik hierboven heb gepost valt het wel wat meer op dat het een fiets is, dus grotere kans op discussie denk ik ja.
En idd @De Tukker best aan de prijs, maarja handgemaakt in europa en erg compact op te vouwen.
Iets op ebay bestellen zal vast goedkoper kunnen, maar hoe is de kwaliteit en is het net zo compact ?
En nee ik heb het niet, maar wel eens over gedacht om te bestellen ook met het idee dat je dan fiets mee kan nemen in een tgv bijvoorbeeld.
Met zo'n hoes zoals ik hierboven heb gepost valt het wel wat meer op dat het een fiets is, dus grotere kans op discussie denk ik ja.
En idd @De Tukker best aan de prijs, maarja handgemaakt in europa en erg compact op te vouwen.
Iets op ebay bestellen zal vast goedkoper kunnen, maar hoe is de kwaliteit en is het net zo compact ?
En nee ik heb het niet, maar wel eens over gedacht om te bestellen ook met het idee dat je dan fiets mee kan nemen in een tgv bijvoorbeeld.