Di2 upgrade zinvol?
Ik rij een Cannondale SuperSix EVO met mechanische Ultegra. Bijzonder goed te spreken over de fiets en ook diverse upgrades gedaan. Betere wielen en crankset.
Al langere tijd denk ik over Di2 en begin me serieus af te vragen of het zinvol is om nog een upgrade te doen naar Di2. Upgrade kit kost een goeie €950 en ik wil de fiets nog zeker 2 jaar blijven rijden. Zodra prijzen en verkrijgbaarheid weer beter wordt ga ik nadenken over iets nieuws (alhoewel?).
Aan de ene kant heb ikDi2 altijd beetje overdone beschouwd. Mechanisch werkt eigenlijk prima, soms wel eens bijstellen en eens per jaar kabels vervangen (10k/jaar). Andersom geeft het wel veel gemak en heb je nooit meer omkijken ernaar.
Wat te doen?
- Niet upgraden, over 2-3 jaar nieuwe fiets met Di2
- Wel upgraden, en upgrade kit meenemen naar volgende fiets
- Wel upgraden, huidige derailleurset verkopen en tzt fiets met Di2 inruilen
Heb ergens iets gelezen dat bij sommige merken je beter de fiets met mechanische groep kunt aanschaffen en daarna Di2 upgrade doen. Is onderaan de streep voordeliger en nog een groep over voor verkoop uit de hand.
Andersom, mechanisch werkt prima voor nu en als ik pas over 1-2-3 jaar iets nieuws koop heb ik ook weer de stand van techniek van dat moment.
Al langere tijd denk ik over Di2 en begin me serieus af te vragen of het zinvol is om nog een upgrade te doen naar Di2. Upgrade kit kost een goeie €950 en ik wil de fiets nog zeker 2 jaar blijven rijden. Zodra prijzen en verkrijgbaarheid weer beter wordt ga ik nadenken over iets nieuws (alhoewel?).
Aan de ene kant heb ikDi2 altijd beetje overdone beschouwd. Mechanisch werkt eigenlijk prima, soms wel eens bijstellen en eens per jaar kabels vervangen (10k/jaar). Andersom geeft het wel veel gemak en heb je nooit meer omkijken ernaar.
Wat te doen?
- Niet upgraden, over 2-3 jaar nieuwe fiets met Di2
- Wel upgraden, en upgrade kit meenemen naar volgende fiets
- Wel upgraden, huidige derailleurset verkopen en tzt fiets met Di2 inruilen
Heb ergens iets gelezen dat bij sommige merken je beter de fiets met mechanische groep kunt aanschaffen en daarna Di2 upgrade doen. Is onderaan de streep voordeliger en nog een groep over voor verkoop uit de hand.
Andersom, mechanisch werkt prima voor nu en als ik pas over 1-2-3 jaar iets nieuws koop heb ik ook weer de stand van techniek van dat moment.
Dogma F
Misschien eens ergens een proefrit maken op een met DI2 uitgeruste fiets? Dan weet je al gauw of het je de 950,- waard is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Er zijn meer overwegingen. Is je frame Di2 klaar? Zo niet, dan moet je er wat gaten in boren...
Een tweede overweging is om te wachten op de nieuwe ultegra di2. Die zal naar verwachting 12 speed en deels draadloos zijn. (wel draden van accu naar derailleurs, geen draden vanaf shifters). Volgens de tamtam komt die nog dit jaar op de markt. Dat betekent dat je dan ook een nieuw crankstel nodig hebt. Het gerucht gaat dat de 12 speed cassette gewoon gaat passen op een 11 speed body.
Derde overweging: De upgrade sets voor di2 11 speed zijn niet leverbaar. Het is zeer de vraag of die nog op de markt komen.
Zelf kies ik ervoor om nog enkele jaren door te rijden op mij fiets met mechanische ultegra. Op mijn volgende fiets komt zeker een elektronische groep. Ik ben zeer overtuigd van de voordelen.
Een tweede overweging is om te wachten op de nieuwe ultegra di2. Die zal naar verwachting 12 speed en deels draadloos zijn. (wel draden van accu naar derailleurs, geen draden vanaf shifters). Volgens de tamtam komt die nog dit jaar op de markt. Dat betekent dat je dan ook een nieuw crankstel nodig hebt. Het gerucht gaat dat de 12 speed cassette gewoon gaat passen op een 11 speed body.
Derde overweging: De upgrade sets voor di2 11 speed zijn niet leverbaar. Het is zeer de vraag of die nog op de markt komen.
Zelf kies ik ervoor om nog enkele jaren door te rijden op mij fiets met mechanische ultegra. Op mijn volgende fiets komt zeker een elektronische groep. Ik ben zeer overtuigd van de voordelen.
Je kunt ook op de intro van de nieuwe Di2 wachten, zoals hierboven vermeld, en dan MP afspeuren voor een 2e hands setjes. Genoeg mensen die graag upgraden en de verkoop van hun huidige set gebruiken als onderdeel van de financiering.
Wat wel een probleem kan zijn is de beschikbaarheid van de nieuwe DI2. Aankondigen en op de markt brengen, laten we zeggen, in September, kan zomaar betekenen dat het pas een half jaar later mondjesmaat (los) te koop is, met de levertijden van dit moment.
Dat zouden teveel maar, misschien, mits en wellicht voor mij zijn, ik zou lekker doorrijden op wat je nu hebt en over een paar jaar kijken. Tenzij je zegt ik hoef dat 12-speed spul niet, dan moet je zeker MP in de gaten houden als de nieuwe DI2 versies in de handel komen.
Wat wel een probleem kan zijn is de beschikbaarheid van de nieuwe DI2. Aankondigen en op de markt brengen, laten we zeggen, in September, kan zomaar betekenen dat het pas een half jaar later mondjesmaat (los) te koop is, met de levertijden van dit moment.
Dat zouden teveel maar, misschien, mits en wellicht voor mij zijn, ik zou lekker doorrijden op wat je nu hebt en over een paar jaar kijken. Tenzij je zegt ik hoef dat 12-speed spul niet, dan moet je zeker MP in de gaten houden als de nieuwe DI2 versies in de handel komen.
Inmiddels genoeg punten gezien uit slechts reacties van 2 personen dat doorrijden met mechanisch Ultegra het verstandigste is. Harder ga je er niet door. Beter de centjes sparen en over 2-3 jaar in de trend van dan stappen. Misschien zijn we dan weer terug bij velgremmen
Dogma F
Toevallig zit ik met hetzelfde dilemma, eigenlijk al meer dan twee jaar aan het twijfelen of € 950 voor een upgrade naar elektronisch zinvol is. Daardoor ben ik er nog steeds niet van overtuigd.
Kijk ook al sinds een paar maanden op Marktplaats o.a. voor losse gebruikte onderdelen maar gezien de prijzen die er voor worden gevraagd geeft dat mij tot op dit moment geen goed gevoel. Zover ik kan oordelen is het wachten op de nieuwe 12speed Ultegra Di2 een betere optie.
Kijk ook al sinds een paar maanden op Marktplaats o.a. voor losse gebruikte onderdelen maar gezien de prijzen die er voor worden gevraagd geeft dat mij tot op dit moment geen goed gevoel. Zover ik kan oordelen is het wachten op de nieuwe 12speed Ultegra Di2 een betere optie.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Een goeie 2 jaar geleden heb ik de stap gewaagd. Nadat mijn achterste versnelling in mijn wiel terecht kwam had ik schade. Ik kon dat netjes laten herstellen, maar dan moest alles van de fiets. Ik stond toen al een tijdje in twijfel of ik zou verder doen met mijn triple. Het herstellen van de fiets zou me €350 kosten, de ultegra Di2 groep nog eens €1150. Voor €1500 kon ik zeker geen nieuwe Bianchi carbon fiets kopen, dus heb ik de overstap gemaakt.
Heb je dat echt nodig? Neen ... Maar het heeft zeker zijn voordeel. Aangezien er geen kabels meer zijn, kunnen die ook niet slijten, en moet je ze dus niet vervangen. En je schakelt altijd loepzuiver. Het enige wat je in de gaten moet houden, is dat de batterij goed geladen is. Als je de bluetooth module bij koopt, kan je die batterij info (en nog wat zaken) mooi aflezen op je Garmin.
Heb je dat echt nodig? Neen ... Maar het heeft zeker zijn voordeel. Aangezien er geen kabels meer zijn, kunnen die ook niet slijten, en moet je ze dus niet vervangen. En je schakelt altijd loepzuiver. Het enige wat je in de gaten moet houden, is dat de batterij goed geladen is. Als je de bluetooth module bij koopt, kan je die batterij info (en nog wat zaken) mooi aflezen op je Garmin.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Al wie bij ons in de club een Shimano Di2 heeft is onderweg wel al eens met een lege batterij komen te staan.
Bij Sram Etap/AXS kan je dan de batterij van de derailleurs nog wisselen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Als je de batterij volledig leeg hebt, ben je toch echt een oen. Eerst stopt de voorderailleur ermee, dan kan je nog een heel eind verder met enkel de achterderailleur.
Ik heb het in het begin 1 keer gehad omdat ik wilde zien wat er gebeurde, het was een solo-ritje dus niet zo erg dat ie vast zat op de 34 (van groot naar klein is het laatste wat je vooraan kan schakelen)
Ondertussen wel de D-fly gemonteerd op beide fietsen, zo geeft de Garmin ruim op tijd een melding dat de batterij bijna leeg is (maar ik laad altijd wanneer ie op 50% zit)
Ik heb het in het begin 1 keer gehad omdat ik wilde zien wat er gebeurde, het was een solo-ritje dus niet zo erg dat ie vast zat op de 34 (van groot naar klein is het laatste wat je vooraan kan schakelen)
Ondertussen wel de D-fly gemonteerd op beide fietsen, zo geeft de Garmin ruim op tijd een melding dat de batterij bijna leeg is (maar ik laad altijd wanneer ie op 50% zit)
Niet en de groepen ook niet. Soms komt er zo af en toe wat binnen maar dan wel voor de volle mep. Ik heb al een tijdje wat alerts uit staan want ik wil ook de overstap maken naar DI2. Je moet er een beetje geluk mee hebben.