Ik heb gisteren mijn retro racer (stalen Pinarello Gavia met NOS Campagnolo groep) laten afmonteren bij de FM. Nieuwe ketting en kabels, inclusief afstellen. Cassette was nieuw, dus daar hoefde niets mee te gebeuren. Uiteindelijk een kleine 300 euro verder de fiets opgehaald en na het oppompen van de banden op stap gegaan. Maar... de eerste keer dat ik remde schoot het achterwiel los en blokkeerde in het frame waardoor ik een eindje door de lucht vloog (snelspanner zat blijkbaar niet goed genoeg vast). Eigenlijk alleen wat blauwe plekken en slechts minimale krasjes op fiets, hoewel hij nu wel doortrapt. Gezien de omstandigheden (los achterwiel) redelijk goed weggekomen voor mijn gevoel.
Vandaag teruggebracht met boodschap dat ze het op mochten lossen en excuses gekregen. Kan goed zijn dat alles dadelijk goed is. Is overigens niet de eerste keer bij deze FM: vorige keer draaide na grote beurt de trapas (ITA square) na 40km uit het frame waardoor ik opgehaald moest worden... Dus ja: dit was de laatste keer hier. Maar ik vraag me ergens ook af in hoeverre ik mag verwachten dat FM de wielen goed vastmaakt. Heb het niet specifiek gevraagd en heb geen idee hoe ik de fiets aangeleverd heb (zat geen ketting om, dus was sowieso niet fiets-klaar).
Aangezien FM ook ongevraagd het balhoofd beter vastgezet heeft (vorig jaar hadden ze dat ook al gedaan en fiets is sindsdien maar 500km gebruikt, wat ook wat zegt over hun aandraai-skills), lijkt mij dat ik mag verwachten dat wielen goed vastzitten, ook al is mogelijk niet optimaal vastgezet aangeleverd. Scheelde nu 50cm of ik was op een auto gevlogen, en dat was wel raar gesprek geworden (sorry, fietsenmaker is vergeten mijn wiel vast te zetten). Enige eerdere ervaring met een dergelijk probleem? Ben gewoon benieuwd