Maar nu de MTB. Ik heb een paar keer met vrienden gereden en dat zijn allemaal mensen die letterlijk 5 tot 10kmpu gemiddeld langzamer rijden op een racefiets op diverse afstanden. Maar op de MTB hebben ze gemeen dat ze mij allemaal ver achter laten. Op de rechte stukken, welke ondergrond dan ook, haal ik ze weer in, maar op de technische stukken ben ik klaarblijkelijk echt een sufferd. Het stuurwerk valt nog wel mee, maar vooral het glooiende in combinatie met bochtenwerk is funest voor mijn tempo.
Natuurlijk snap ik dat ik een beginner ben. Maar mijn conditie is goed en mijn fiets conditie helemaal. Ik dacht dat ik te langzaam door de bochten ging, en dat is waarschijnlijk ook zo, maar ik voel mijn wiel regelmatig wegslippen in het losse zand. Gewenning waarschijnlijk. Maar ik schrok wel van de verschillen.
Ik heb niet de beste fiets, gewoon gemiddeld voor een beginner. Aluminium 29" kader, middenmoot lucht geveerde voorvork, tripel voor (waarbij ik eigenlijk alleen het middelste blad gebruik) en het buitenblad voor rechte stukken. Alles is Deore afgemonteerd. De maat is voor 180-190 ongeveer, ik ben 1.82 dus zit relatief onderin, de fiets is dus vrij groot.
Op niet- technische parcours, zeg maar de groene routes ga ik goed. Dat kan ik ook heel lang volhouden. Op echt technische ritten krijg ik wel wat last van mijn rug en handen.
Iemand tips behalve ervaring opdoen? Mss banden, bandenspanning, afstellingen, bepaalde technieken, etc. Alles is welkom. Ik snap heus wel dat het een andere discipline is, maar ik ben echt bijzonder traag