Vierkante bochten
Ik heb geen idee of dit al besproken is, maar ik rijd op een Bottecchia Aerospace met Miche Revox carbon DX wielen met 28 mm banden.
Ging prima.
Ging, want er zat speling op de achternaaf. Deze ben ik nu aan het vervangen/maken, alleen onderdelen zijn niet of nauwelijks te krijgen. Dus duurt ff.
Dus in de tussentijd een (reserve) setje Fulcrum Racing 4 (Alu) DB aangeschaft, tevens met 28 mm banden. Sinds ik die rijd kom ik "vierkant" door de bochten.
De fiets wil eigenlijk rechtdoor en niet de bocht om. Ook kan ik niet met losse handen fietsen zonder instabiel te worden.
Voor de pietlutten; nee ik moet niet met losse handen fietsen. Het is ook meer het voorbeeld als mijn wens.
Iemand een idee hoe dit kan? De velgbreedte bij de MIche is 17 mm, die bij de Fulcrum 19 mm (inside). Het zijn nieuwe banden, dus niet 'vlak' afgesleten.
Ik hoor het wel!
Ging prima.
Ging, want er zat speling op de achternaaf. Deze ben ik nu aan het vervangen/maken, alleen onderdelen zijn niet of nauwelijks te krijgen. Dus duurt ff.
Dus in de tussentijd een (reserve) setje Fulcrum Racing 4 (Alu) DB aangeschaft, tevens met 28 mm banden. Sinds ik die rijd kom ik "vierkant" door de bochten.
De fiets wil eigenlijk rechtdoor en niet de bocht om. Ook kan ik niet met losse handen fietsen zonder instabiel te worden.
Voor de pietlutten; nee ik moet niet met losse handen fietsen. Het is ook meer het voorbeeld als mijn wens.
Iemand een idee hoe dit kan? De velgbreedte bij de MIche is 17 mm, die bij de Fulcrum 19 mm (inside). Het zijn nieuwe banden, dus niet 'vlak' afgesleten.
Ik hoor het wel!
Life behind bars
Ik bedoel dat ik niet in 1 vloeiende beweging links of rechts ga, maar met horten en stoten (overdreven gezegd). Ik moet steeds bijsturen om niet rechtdoor te gaan.
Velgbreedte staat vermeld. 17 en 19 mm.
Ja, beiden banden 28 mm
Velgbreedte staat vermeld. 17 en 19 mm.
Ja, beiden banden 28 mm
Life behind bars
Het enige wat ik nu snel kan bedenken is dat de alu wielen zwaarder zijn dan je carbon wielen.
Wet van de traagheid. Iets dat vooruit gaat, wil blijven vooruit gaan. Hoe zwaarder dat voorwerp, hoe moeilijker om het van richting te doen veranderen.
Maar ik vraag me af of die paar 100 gram dat effect zouden kunnen veroorzaken.
Ik heb het nog nooit gemerkt bij het wisselen van wielen.
Wet van de traagheid. Iets dat vooruit gaat, wil blijven vooruit gaan. Hoe zwaarder dat voorwerp, hoe moeilijker om het van richting te doen veranderen.
Maar ik vraag me af of die paar 100 gram dat effect zouden kunnen veroorzaken.
Ik heb het nog nooit gemerkt bij het wisselen van wielen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De vraag is vooral of het de juiste banden zijn en of de bandendruk voor die banden ook juist is. Zitten de steekassen vast genoeg? Normaal gesproken is massatraagheid van een wiel met 150 gram extra niet echt voelbaar. Met mtb wielen die een stuk zwaardere banden hebben valt ook een bocht in te sturen. Dan heb je het zo over 400-500 gram meer per wiel tov race.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Toen ik voor het eerst naar 28mm ging, had ik ook moeite met bochten waar ik anders wel doorkwam. Ik moest harder werken, meer duwen en meer in de bocht hangen. Nu gaat het vanzelf. Oefenen en je aanpassen.
Op elke fiets behoort men met losse handen te kunnen rijden. Als ik een fiets koop is dat altijd een van de testen die ik doe
Op elke fiets behoort men met losse handen te kunnen rijden. Als ik een fiets koop is dat altijd een van de testen die ik doe
Laatst gewijzigd door Nee_Nee op 23 sep 2021 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Heb je de hele set vervangen? Of alleen het achterwiel.
Probeer anders eens met je oude voorwiel en het nieuwe achterwiel.., Want je probleem zat alleen bij je achternaaf toch?
Even wat verschillende configuraties testen om te kijken of je daartussen verschillen merkt.
Probeer anders eens met je oude voorwiel en het nieuwe achterwiel.., Want je probleem zat alleen bij je achternaaf toch?
Even wat verschillende configuraties testen om te kijken of je daartussen verschillen merkt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk.
Maar is de basis wil elk voertuig op wielen rechtdoor en niet de bocht om, als het symetrisch is gebouwd!
-Ik zou denken aan balhoofd, draai die gewoon wat losser om te testen
-Wiel scheef in het frame, wat de oorzaak ook is......
-Er loopt iets aan
-Extreme speling (dus niet een wiel wat je bovenaan 1 of 2mm heen en weer kan halen)
Of je op een fiets met losse handen kan rijden heeft voor 90% met de kabelloop te maken, beetje een rare test als je een fiets koopt.
Maar is de basis wil elk voertuig op wielen rechtdoor en niet de bocht om, als het symetrisch is gebouwd!
-Ik zou denken aan balhoofd, draai die gewoon wat losser om te testen
-Wiel scheef in het frame, wat de oorzaak ook is......
-Er loopt iets aan
-Extreme speling (dus niet een wiel wat je bovenaan 1 of 2mm heen en weer kan halen)
Of je op een fiets met losse handen kan rijden heeft voor 90% met de kabelloop te maken, beetje een rare test als je een fiets koopt.