Materiaaltransfers voor 2022 , 2023 en 2024
BikeExchange gaat na 1 jaar Bianchi inruilen voor Giant https://www.wielerflits.nl/nieuws/bikee ... oor-giant/
Laatst gewijzigd door Slowracer op 29 aug 2023 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Time is (almost) on my site
Een fietsensponsor moet flink betalen om sponsor te mogen zijn. Dus het gaat veel verder dan alleen fietsen leveren. Overigens is het in de meeste gevallen zo dat de fietssponsor zelfde overige onderdelen "regelt" (en daar in sommige gevallen ook geld voor vraagt).
Er zijn wel uitzonderingen, zoals TJV en FDJ krijgen van hun sponsor alleen de frames. Zij regelen zelf groepen, wielen, enz. (ook via sponsordeals)
Er zijn wel uitzonderingen, zoals TJV en FDJ krijgen van hun sponsor alleen de frames. Zij regelen zelf groepen, wielen, enz. (ook via sponsordeals)
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16473
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik heb in 2019 op Velofollies op de Shimano stand, van een Shimano medewerker, gehoord dat Shimano enkel de Sky ploeg rechtstreeks sponsort.
Alle anderen zouden, mogelijk onrechtstreeks, moeten betalen voor hun Shimano groepen.
Of het waar is weet ik niet.
Alle anderen zouden, mogelijk onrechtstreeks, moeten betalen voor hun Shimano groepen.
Of het waar is weet ik niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Nee, dat klopt niet. Alleen is de sponsoring dan indirect, d.w.z. de framebouwer sluit een deal met Shimano. Vaak zitten daar ook OEM-afspraken in.
Ineos heeft toch zelf Lightweight wielen gekocht?, is dat ook de reden dat ze nog met velgremmen rijden?
En Alpecin een speciaal setje tijdritwielen voor MvdP.
Bepalen ze zelf met wat ze rijden buiten het frame om ?
En Alpecin een speciaal setje tijdritwielen voor MvdP.
Bepalen ze zelf met wat ze rijden buiten het frame om ?
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Ineos een verhaal apart.
In de 1e jaren hadden ze geen wielensponsor. Ze kochten alles zelf. Ze reden in die jaren met Hed, Shimano en LW.
Later wilde Shimano de wielen wel sponsoren maar er was een clausule dat ze ook LW mochten gebruiken om de fiets op 6.8 kg te krijgen.
Deze wielen kochten ze zelf want LW sponsort niet/nauwelijks meer.
Nu ze met discs gaan rijden is het even afwachten wat er gaat gebeuren.
Waar ploegen mee rijden hangt dus van het sponsormodel af. Meest gebruikelijk is dat de framebouwer dat bepaalt. Voordeel voor de ploeg: levert meer op en minder gedoe. Nadeel minder flexibiliteit. Situatie 1.
Er zijn echter ook ploegen die afzonderlijke contracten afsluiten en dus alles zelf kunnen bepalen. Voordeel is maximale flexibiliteit. Nadeel meer geregel en meestal financieel minder interessant. Situatie 2.
In situatie 1 zijn er ook nog uitzonderingsclausules mogelijk. Gebeurt bijvoorbeeld vaak bij zadels. Soms bij pedalen en wielen. Voor die speciale wielen van MvdP in de Tour heeft Shimano eenmalig toestemming gegeven.
Accesoires zoals fietscomputers, kleding en voeding gaan altijd in losse deals.
In de 1e jaren hadden ze geen wielensponsor. Ze kochten alles zelf. Ze reden in die jaren met Hed, Shimano en LW.
Later wilde Shimano de wielen wel sponsoren maar er was een clausule dat ze ook LW mochten gebruiken om de fiets op 6.8 kg te krijgen.
Deze wielen kochten ze zelf want LW sponsort niet/nauwelijks meer.
Nu ze met discs gaan rijden is het even afwachten wat er gaat gebeuren.
Waar ploegen mee rijden hangt dus van het sponsormodel af. Meest gebruikelijk is dat de framebouwer dat bepaalt. Voordeel voor de ploeg: levert meer op en minder gedoe. Nadeel minder flexibiliteit. Situatie 1.
Er zijn echter ook ploegen die afzonderlijke contracten afsluiten en dus alles zelf kunnen bepalen. Voordeel is maximale flexibiliteit. Nadeel meer geregel en meestal financieel minder interessant. Situatie 2.
In situatie 1 zijn er ook nog uitzonderingsclausules mogelijk. Gebeurt bijvoorbeeld vaak bij zadels. Soms bij pedalen en wielen. Voor die speciale wielen van MvdP in de Tour heeft Shimano eenmalig toestemming gegeven.
Accesoires zoals fietscomputers, kleding en voeding gaan altijd in losse deals.
Klopt, dat waren Corima-wielen. Die Bianchi's waren anders niet op 6.8 kg te krijgen.
https://www.cyclingweekly.com/news/raci ... nce-466205
Shimano is daarin nooit de moeilijkste geweest. Ze maken graag een uitzondering als het echt een verbetering is. Zij willen ook het liefst dat iemand met een Shimanogroep de Tour wint (afgelopen 2 jaar niet gebeurd...). En de gemiddelde kijker ziet het toch niet.
Overigens is dit wel de reden geweest dat TJV nu met losse sponsordeals werkt. Zo hebben ze maximale flexibiliteit.
https://www.cyclingweekly.com/news/raci ... nce-466205
Shimano is daarin nooit de moeilijkste geweest. Ze maken graag een uitzondering als het echt een verbetering is. Zij willen ook het liefst dat iemand met een Shimanogroep de Tour wint (afgelopen 2 jaar niet gebeurd...). En de gemiddelde kijker ziet het toch niet.
Overigens is dit wel de reden geweest dat TJV nu met losse sponsordeals werkt. Zo hebben ze maximale flexibiliteit.
Niet echt een transfer, maar Lotto Soudal blijft t/m 2025 op Ridley rijden.