Waar gaat het de laatste tijd bijna uitsluitend over?
Juist ja, climate change, milieu problematiek, verduurzaming enz. enz. enz.
Nou zat ik laatst als fiets-fanaat te denken wat wij fietsers allemaal NIET bijdragen aan het probleem, als we op de fiets stappen. Naast een enorme berg Co2 reductie zijn er nog vele zaken te noemen.
Maar wat dragen wij met al onze fietsen WEL bij aan het probleem?
Voor de productie van fietsen zijn een veelvoud aan grondstoffen nodig.
En om allerlei half- fabricaten te maken zijn er naast veel energie ook grote hoeveelheden chemische stoffen nodig.
En dan, wat als na 5 a 6 jaar je carbon fiets op is? Zover ik het in mijn zoektocht heb kunnen achterhalen kun je met carbon erg weinig.
En wat als je Alu fiets "op" is? Aluminium kun je smelten en opnieuw gebruiken maar dan moeten er wel eerst dikke lagen verf vanaf die ook niet bepaald herbruikbaar of milieu-vriendelijk zijn.
Mmmmmm . . . . .
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
En toen bedacht ik mij dat op een titanium fiets GEEN lak/verf zit.
En ook bedacht ik me dat zo'n titanium frame gemiddeld langer mee gaat dan een carbon of Alu fiets. En als die dan toch "op" is, is titanium wel direct her te gebruiken.
En PING !
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Mijn brein fluister me in:
"Als we nou eens alleen fietsen van titanium of staal op de markt toelaten dan is dat een enorme bijdrage aan een betere, schonere, duurzamere wereld".
Nou heeft mijn brein zo zijn beperkingen en dus dacht ik : "eens kijken wat mijn mede-fietsers ervan vinden" en zo schreef ik dit topic.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
(onzinnig mag ook maar daar zijn onze politiek leiders veel beter in dacht ik zo . . . .
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Groet,
Alexander.