Continental GP 5000 TL, nieuwe banden lekken zonder sealant/latex
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Heeft er iemand ervaring met de continental 5000 TL ? Dus niet de nieuwere 5000 S TR? De TL versie zou namelijk zonder latex sealant al dicht moeten zijn maar de wangen lekken (ik zie overal belletjes ontstaan in de wangen onderwater / met zeep). Met latex zijn ze wel prima lijkt het. Uiteraard ga ik sowieso met latex tijden maar ik vraag me af of ik geen slecht maandagochtend model heb?
Bij de nieuwe 5000 S TR (tubeless ready) is volgens de specificaties sowieso latex nodig om ze dicht te krijgen… maar het lijkt bij de TL ook zo te zijn ze lekken echt uit de band en niet bij het ventiel of velglint
Mijn vraag is dus eigenlijk moeten deze banden terug? Met 20ml Latex zitten ze potdicht namelijk...
Bij de nieuwe 5000 S TR (tubeless ready) is volgens de specificaties sowieso latex nodig om ze dicht te krijgen… maar het lijkt bij de TL ook zo te zijn ze lekken echt uit de band en niet bij het ventiel of velglint
Mijn vraag is dus eigenlijk moeten deze banden terug? Met 20ml Latex zitten ze potdicht namelijk...
De meeste wangen van tubeless banden lekken. Niets om je zorgen over te maken, tenzij ze na toevoegen van latex blijven lekken en veel druk verliezen.
Persoonlijk zou ik sowieso wegblijven bij Continental: jarenlang zagen ze niets in tubeless, en pas recent arriveerden ze op het feestje. Dan is de kans groot dat je wat ervaring mist ten opzichte van de partijen die wel aan het begin van dat feestje aanwezig waren.
Persoonlijk zou ik sowieso wegblijven bij Continental: jarenlang zagen ze niets in tubeless, en pas recent arriveerden ze op het feestje. Dan is de kans groot dat je wat ervaring mist ten opzichte van de partijen die wel aan het begin van dat feestje aanwezig waren.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Bedankt voor de reacties! Tja TL zou niet moeten lekken. Eén band is dan ook prima en lekt 0.0 zonder latex...de andere lekte werkelijk overal zonder sealant (zeer kleine belletjes maar toch). Met 20ml is het prima... Niet terug sturen zeggen jullie dus?
Rijd er al een tijdje mee en bevallen erg goed. Lekbestendigheid en duurzaamheid is in mijn ervaring beter dan de 4000s (met biba). Ik mis even de relevantie of ze zonder sealant wel 100% luchtdicht zijn. Je rijdt ze toch alleen met sealant (hoopi ik). En met sealant blijven ze lang op druk.
o'7o
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De meeste banden zijn zonder sealant binnen een paar uur leeg of na een paar dagen, de bedoeling is dan ook dat je er sealant bij gebruikt.
Anders sta je onherroepelijk leeg bij een lek, met sealant heb je erg grote kans dat het lek tijdens het rijden wordt gedicht zonder dat je het merkt.
Dan kun je dus 60 tot 70% van de banden terugsturen....
+1
Doe ik al sinds tubeless op de ATB. Recent nog een setje WTB Raddler aan de kant gelegd vanwege lekken aan de wangen.
Als een band zonder beschadigingen al latex nodig heeft om op druk te blijven, dan heb ik er weinig vertrouwen in. Nieuwe TL banden gaan bij mij zonder zeepsop erop. Ventielinsert eruit en met de compressor "ploppen". Dan insert erin, band op (nagenoeg) max druk en een dag later wil ik dan nog lucht erin hebben, drukverlies toegestaan mits er nog mee gereden kan worden.
Als dat goed zit, dan gaat er latex bij voor het dichten van prikgaatjes.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik doe het zelf ook, maar dan ook om te kijken of de band goed plopt en in de velgrand blijft zitten, hij mag dan gerust wat lekkage vertonen.
Daarna vul ik de band met latex en beweeg horizontaal met het wiel om de latex goed z'n werk te laten doen.
Ook dan zal ie misschien nog langzaam leeglopen, maar door het bijvullen van latex icm de horizontale bewegingen gaat ie op den duur niks tot bijna niks aan druk verliezen.
Wanneer de band erg gemakkelijk op de velg gaat, leg ik ook nog wel eens een extra laagje velgtape in de velg.
Dat snap ik. Ik rijd de band uiteraard ook met sealant. De 5000 TL is echter gemaakt om ook zonder sealant op druk te blijven. Mijn andere 5000 TL banden (3 stuks tot nu toe) blijven dan ook allemaal meerdere dagen op druk zonder sealant. Ik vind dat de band moet voldoen aan de eisen die continental zelf eraan stelt, is dit niet zo dan is er iets mee aan de hand. Dit hebben continental en de webwinkel ook bevestigd. Vandaar dat ik hem terug heb gestuurd en meteen een nieuwe kreeg. Uiteraard is het mogelijk dat er niets aan de hand was geweest als ik de band had gereden met sealant maar waarom zou ik dit risico nemen?scottpch schreef: ↑30 jan 2022 07:50De meeste banden zijn zonder sealant binnen een paar uur leeg of na een paar dagen, de bedoeling is dan ook dat je er sealant bij gebruikt.
Anders sta je onherroepelijk leeg bij een lek, met sealant heb je erg grote kans dat het lek tijdens het rijden wordt gedicht zonder dat je het merkt.
Dan kun je dus 60 tot 70% van de banden terugsturen....