Ik probeer mijn fiets momenteel rijklaar te krijgen voor het nieuwe seizoen. Ik heb een aantal onderdelen gekocht en ik wil de boel weer in elkaar gaan zetten. Alleen ontbreekt er nog één vrij belangrijk onderdeel: het onderste balhoofdlager. (Het oude lager is na jaren trouwe dienst gaan roesten.)
Ik dus daarnaar op zoek gegaan. Maar waar ik ook kijk (tot nu toe), ik kom nergens een lager tegen met exact de afmetingen die ik moet hebben.
Het gaat om een (geïntegreerd) balhoofdlager van maat 1 1/4, met een buitendiameter van 46.8 (misschien 46.9, dat zie ik niet goed met een rolmaat) en nu komt het: 8 mm hoog. Terwijl ik overal lagers tegenkom van 7 mm hoog, die bij mijn combinatie van frame + voorvork onbruikbaar zijn.
Het is lang geleden dat ik me in deze materie verdiept heb, dus misschien zie ik wel iets over het hoofd hoor. Maar hoe kan het zo moeilijk zijn om de goede maat te vinden? Is die 8 mm dan een zeldzame en/of verouderde standaard?
Voor zover het ertoe doet: de fiets waar het lager in komt is een aluminium Koga A-limited.
Bedankt alvast voor het meedenken!