Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

1 1/4 inch balhoofdlager van 8 mm?

gineau
Forum-lid

Gebruikersavatar gineau 04 feb 2022 21:18

Hallo fietsforum, long time no see. ;)

Ik probeer mijn fiets momenteel rijklaar te krijgen voor het nieuwe seizoen. Ik heb een aantal onderdelen gekocht en ik wil de boel weer in elkaar gaan zetten. Alleen ontbreekt er nog één vrij belangrijk onderdeel: het onderste balhoofdlager. (Het oude lager is na jaren trouwe dienst gaan roesten.)

Ik dus daarnaar op zoek gegaan. Maar waar ik ook kijk (tot nu toe), ik kom nergens een lager tegen met exact de afmetingen die ik moet hebben.

Het gaat om een (geïntegreerd) balhoofdlager van maat 1 1/4, met een buitendiameter van 46.8 (misschien 46.9, dat zie ik niet goed met een rolmaat) en nu komt het: 8 mm hoog. Terwijl ik overal lagers tegenkom van 7 mm hoog, die bij mijn combinatie van frame + voorvork onbruikbaar zijn.

Het is lang geleden dat ik me in deze materie verdiept heb, dus misschien zie ik wel iets over het hoofd hoor. Maar hoe kan het zo moeilijk zijn om de goede maat te vinden? Is die 8 mm dan een zeldzame en/of verouderde standaard?

Voor zover het ertoe doet: de fiets waar het lager in komt is een aluminium Koga A-limited.

Bedankt alvast voor het meedenken! :)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 05 feb 2022 01:10

In het SHIS systeem gaat het om de maten van de buizen. En daarvoor moet je een schuifmaat gebruiken.
Het zou dus IS47 kunnen zijn.

gineau
Forum-lid

Gebruikersavatar gineau 05 feb 2022 12:49

klimmer schreef: 05 feb 2022 01:10 In het SHIS systeem gaat het om de maten van de buizen. En daarvoor moet je een schuifmaat gebruiken.
Het zou dus IS47 kunnen zijn.
Klopt wat je zegt, thanks! Ik heb de binnendiameter van de balhoofdbuis opgemeten en die is dan inderdaad een IS47. Bij nader inzien is de passing van een nieuw lager dat ik probeerde (een 46.8) ook niet zo strak als dat van het oude lager. Logisch eigenlijk.

Nu alleen nog iets van 8 mm hoog vinden...

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 05 feb 2022 13:17

Gewoon eens bij Koga proberen of ze je kunnen helpen? In ieder geval om de juiste maten te bevestigen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

gineau
Forum-lid

Gebruikersavatar gineau 11 feb 2022 18:36

thestudent schreef: 05 feb 2022 13:17 Gewoon eens bij Koga proberen of ze je kunnen helpen? In ieder geval om de juiste maten te bevestigen.
Dank voor je bericht nog! Uiteindelijk heb ik inderdaad maar bij Koga aangeklopt, en ik kan nu via een dealer aan het onderdeel komen. :) Wel onhandig dat het op deze manier moet.

(Op de een of andere manier weet ik altijd aan fietsen en onderdelen te komen die "niche" zijn en me daardoor op de langere termijn in de problemen brengen. ;))

Plaats reactie