Sram DUB crank
Van zo goed als alle bottom bracket standaarden weet ik dat de breedte bij een mountainbike breder is dan die van een wegfiets, maar precies bij de Sram DUB die op mijn mtb zit weet ik dat niet en kreeg ik het ook niet zo snel gevonden.
Ik overweeg een Sram force 12 speed crank te monteren in mijn mountainbike zodat ik een groter voorblad zou kunnen rijden. De problemen van de q factor en de grootte van het blad dat eventueel tegen mijn frame aan gaat lopen zijn mij bekend, maar kan ik nameten. Ik weet alleen niet of het uberhaupt een mogelijkheid is en zou daar graag het antwoord op horen van iemand die het wel weet.
Ik overweeg een Sram force 12 speed crank te monteren in mijn mountainbike zodat ik een groter voorblad zou kunnen rijden. De problemen van de q factor en de grootte van het blad dat eventueel tegen mijn frame aan gaat lopen zijn mij bekend, maar kan ik nameten. Ik weet alleen niet of het uberhaupt een mogelijkheid is en zou daar graag het antwoord op horen van iemand die het wel weet.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13945
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar welke crank heb je nu Direct mount of steek 104?
Voor beide kan je tandwielen tot 48T kopen, ik neem aan dat 48 groot genoeg is, dat is hetzelfde als 52 op de racer.
bv
https://r2-bike.com/Chainrings-for-Direct-Mount
Voor beide kan je tandwielen tot 48T kopen, ik neem aan dat 48 groot genoeg is, dat is hetzelfde als 52 op de racer.
bv
https://r2-bike.com/Chainrings-for-Direct-Mount
Bij veel nieuwe MTB’s is de grootte van het kettingblad beperkt door de vorm van de liggende achtervork. Wil je groter, dan zul je vaak de crank nog meer naar rechts moeten hebben dan op een MTB crankstel, terwijl je as juist korter is.
Goed meten, dus.
Goed meten, dus.
Niet zijken maar reiden !
Top reacties, dat van de plastic spacers wist ik niet en moet helpen in het uitzoeken.
Hoofdreden van een nieuwe crank is trouwens dat ik een andere cranklengte wil hebben. Daarnaast vind ik gevoelsmatig mijn crank van mijn wegfiets of veldrijfiets met een smallere q-factor fijner. Zodoende zat ik naar de Sram force cranks te kijken. De grotere vertanding is een secundair effect. Als ik dan toch een nieuwe crank wil, dan wil ik ook graag van mijn 34 voorblad af
Hoofdreden van een nieuwe crank is trouwens dat ik een andere cranklengte wil hebben. Daarnaast vind ik gevoelsmatig mijn crank van mijn wegfiets of veldrijfiets met een smallere q-factor fijner. Zodoende zat ik naar de Sram force cranks te kijken. De grotere vertanding is een secundair effect. Als ik dan toch een nieuwe crank wil, dan wil ik ook graag van mijn 34 voorblad af
Voor veel MTB's is een 34 het grootste blad dat past, zeker als je achtervork boost (148 mm) is. Bij een non-boost frame kun je met een voorblad met boost spacing nog wel wat winnen (3 mm verder van de liggende achtervork om precies te zijn), maar je kettinglijn is dan niet meer optimaal.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13945
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een smallere q ga je niet kwijt kunnen op een MTB.
Ik heb er bij aanschaf MTB op gelet dat ik minimaal 38T kwijt kan, dat is voldoende ook op de weg.
Ik heb er bij aanschaf MTB op gelet dat ik minimaal 38T kwijt kan, dat is voldoende ook op de weg.
Tijdens het loshalen van een Sram rival crank om een quarq powermeter te plaatsen heb ik per ongeluk de dub ring aan de rechterkant los gedraaid met inbus 10. Daarna probeerde ik met inbus 8 de crank zelf los te halen. Er is geen beweging in te krijgen. Pas later zag ik op YouTube dat deze ring er hoe dan ook op moest blijven zitten. De ring gaat niet meer terug en de crank komt niet los.
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40468
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja, want anders zou die meedraaien bij het loshalen.
Is een self extracting crankset.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13945
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De sram extrector bout is inderdaad andersom.
Bij mijn cranks iig.
Wel eerst de bout helemaal terugdraaien!
Dan de extrator erin
Bij mijn cranks iig.
Wel eerst de bout helemaal terugdraaien!
Dan de extrator erin