keuzestress bij een nieuwe MTB
Mountainbikers wellicht kunnen jullie mij helpen. ik zit in dubio, wil graag een MTB naast de racer en gravel. Ik ben er al uit dat het een Hardtail moet worden. Ik twijfel over:
De Cannondale Scalpel HT 3 maat M 2022
De Canyon Exceed CF7 Maat S 2022
Wil er een MTB voor erbij dus, zit het meest op de weg. Maar als ik dan de Mtb pak wil ik ook zo hard mogelijk kunnen knallen op de tracks. Zouden jullie mij voorbaat 1 van de 2 afraden of zeggen jullie het ontloopt elkaar niet zoveel en gewoon klikken en bestellen. Ben oprecht benieuwd, heb geen ervaringen met beide merken. Heb wel een Trek Procaliber maatje m gehad maar die beviel mij niet, heb nooit lekker op die fiets gezeten.
Alvast bedankt voor de moeite om dit draadje door te lezen en bij het meedenken.
De Cannondale Scalpel HT 3 maat M 2022
De Canyon Exceed CF7 Maat S 2022
Wil er een MTB voor erbij dus, zit het meest op de weg. Maar als ik dan de Mtb pak wil ik ook zo hard mogelijk kunnen knallen op de tracks. Zouden jullie mij voorbaat 1 van de 2 afraden of zeggen jullie het ontloopt elkaar niet zoveel en gewoon klikken en bestellen. Ben oprecht benieuwd, heb geen ervaringen met beide merken. Heb wel een Trek Procaliber maatje m gehad maar die beviel mij niet, heb nooit lekker op die fiets gezeten.
Alvast bedankt voor de moeite om dit draadje door te lezen en bij het meedenken.
Stel die vraag ook op het forum van mountainbike.nl .
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Als je zo hard mogelijk wilt knallen op de tracks, dan is naast een gravelfiets een fully een betere keuze.
Ondanks dat hier op het forum iemand het tegendeel probeert te verkondigen, zal een fully ook altijd sneller zijn op een mtb parcours
Ondanks dat hier op het forum iemand het tegendeel probeert te verkondigen, zal een fully ook altijd sneller zijn op een mtb parcours
Op de nieuwe mtb-parcoursen zeker. Op een aantal oudere routes in Nederland zul je op een gravelbike sneller zijn. Maar het gaat ook om het plezier. Ter referentie, de parcoursbouwer van Nederland rijdt zelf op een Specialized Epic. Een soortgelijke fiets (100-120 mm volgeveerd) lijkt optimaal voor plezier en snelheid. Trailbike met 130+150 mm is mogelijk minder snel, maar wel zo leuk.scottwilko schreef: ↑16 mar 2022 09:53 Als je zo hard mogelijk wilt knallen op de tracks, dan is naast een gravelfiets een fully een betere keuze.
Ondanks dat hier op het forum iemand het tegendeel probeert te verkondigen, zal een fully ook altijd sneller zijn op een mtb parcours
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13945
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mwaa, daar ga ik wel redelijk in mee.
Maar als je bv Amerongen/Leersum neemt, denk ik dat het niet heel veel uitmaakt het ligt ook aan de conditie van de rijder.
Wat kan je aan, waar ben je goed of minder goed in.
Persoonlijk ga ik de volgende keer ook voor een fully.
Maar een Fully is zo 1000 euro duurder van zelfde kwaliteit en een stuk zwaarder. Het lichte van een hardtail is natuurlijk ook de fun.
Het zijn beide prima fietsen. Ik had een haat liefde verhouding met mijn cannondale F29. Hij rijd top, veel comfort en toch strak. Maar de cannondale only onderdelen baalde ik wel van, Maar absoluut een topfiets!
De Canyon heeft de betere afmontage en meteen realtief lichte carbon wielen. Als je dan een race hardtail pakt zou ik de Canyon pakken.
Ik vind het leuke aspect ook het werken op een hardtail, helemaal kapot gaan. Ik vind er op een trailbike bv echt niets aan.
Vergis je niet in een hardtail MTB, die staat veel dichter bij een fully als een gravelbike.
Een gravelbike is een XC fiets van 15 jaar terug met een krom stuur, prima voor de routes in die tijd.
Nu niet meer!
Maar als je bv Amerongen/Leersum neemt, denk ik dat het niet heel veel uitmaakt het ligt ook aan de conditie van de rijder.
Wat kan je aan, waar ben je goed of minder goed in.
Persoonlijk ga ik de volgende keer ook voor een fully.
Maar een Fully is zo 1000 euro duurder van zelfde kwaliteit en een stuk zwaarder. Het lichte van een hardtail is natuurlijk ook de fun.
Het zijn beide prima fietsen. Ik had een haat liefde verhouding met mijn cannondale F29. Hij rijd top, veel comfort en toch strak. Maar de cannondale only onderdelen baalde ik wel van, Maar absoluut een topfiets!
De Canyon heeft de betere afmontage en meteen realtief lichte carbon wielen. Als je dan een race hardtail pakt zou ik de Canyon pakken.
Ik vind het leuke aspect ook het werken op een hardtail, helemaal kapot gaan. Ik vind er op een trailbike bv echt niets aan.
Vergis je niet in een hardtail MTB, die staat veel dichter bij een fully als een gravelbike.
Een gravelbike is een XC fiets van 15 jaar terug met een krom stuur, prima voor de routes in die tijd.
Nu niet meer!
"zo hard mogelijk kunnen knallen op de tracks"
Mmm, de gemiddelde wielrenner die voor het eerst op de MTB stapt met deze instelling is meestal niet de fijnste gebruiker van de trails en voedt vooral vooroordelen. Hopelijk heb ik het mis in jouw geval.
Als je doel is vooral moe worden, dan voldoet zo ongeveer elke fiets. Wil je zo hard mogelijk, dan een full suspension (moet je idd je budget met 1000E verhogen om dezelfde kwaliteit frame en afmontage te krijgen).
Maar misschien moet je jezelf afvragen wat je precies verwacht van het MTB'en. Het is namelijk zoveel meer dan zo hard mogelijk door het bos rammen. Zeker als fiets discipline voor erbij is het een perfecte manier om speels met je hobby bezig te zijn. En daar wordt je conditioneel en technisch ook een betere wielrenner van.
Met zoiets in het achterhoofd past een hardtail met wat meer trail eigenschappen (iets bredere banden, iets meer voorvork, flauwere balhoofdhoek) mss juist heel goed.
Mmm, de gemiddelde wielrenner die voor het eerst op de MTB stapt met deze instelling is meestal niet de fijnste gebruiker van de trails en voedt vooral vooroordelen. Hopelijk heb ik het mis in jouw geval.
Als je doel is vooral moe worden, dan voldoet zo ongeveer elke fiets. Wil je zo hard mogelijk, dan een full suspension (moet je idd je budget met 1000E verhogen om dezelfde kwaliteit frame en afmontage te krijgen).
Maar misschien moet je jezelf afvragen wat je precies verwacht van het MTB'en. Het is namelijk zoveel meer dan zo hard mogelijk door het bos rammen. Zeker als fiets discipline voor erbij is het een perfecte manier om speels met je hobby bezig te zijn. En daar wordt je conditioneel en technisch ook een betere wielrenner van.
Met zoiets in het achterhoofd past een hardtail met wat meer trail eigenschappen (iets bredere banden, iets meer voorvork, flauwere balhoofdhoek) mss juist heel goed.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
De keuze valt tussen twee HT's, kies gewoon wat je zelf verkiest. Persoonlijk vind ik dat een Cannondale een Lefty vork dient te hebben, maar dat is uit zuiver snobistisch standpunt bekeken. Ik zou in dit geval voor de Canyon gaan, goedkoper en net even snel... of traag. Trouwens, zolang je je deftig gedraagt, niets mis met knallen op tracks...
Eens met Jakkel op 2 punten: een Cannondale "moet" een Lefty, en er is niets mis met hard rijden, mits met de juiste instelling (en laat velen het nou net daaraan ontbreken)
Ik heb zelf overigens enkele jaren met veel plezier op een Canyon Grand Canyon gereden, toen dat nog het topmodel hardtail van Canyon was. Daarna toch overgestapt naar de dark-side (of was het de light-side?), naar een trail georiënteerde fullsus. Dat heb ik toch meer lol op merk ik.
Ik heb zelf overigens enkele jaren met veel plezier op een Canyon Grand Canyon gereden, toen dat nog het topmodel hardtail van Canyon was. Daarna toch overgestapt naar de dark-side (of was het de light-side?), naar een trail georiënteerde fullsus. Dat heb ik toch meer lol op merk ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?