Winst bij 'betere' wielen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 25 aug 2022 19:51
Hoi iedereen,
ik rij met een alu fiets, 105, rijdt goed.
De wielen zijn van Mavic, met velgremmen. Blijkbaar redelijk goede 'trainingswielen' werd mij verteld.
Ik overweeg om een andere fiets te kopen. Mijn (nieuwe) fietsenmaker is verdeler van Giant.
Afgezien van het exacte model, ook mbt de afwerking heb ik mogelijkse opties (in casu wielen)
Of er zijn de relatief 'basis' wielen : Giant PR-2 Disc wheelset
Of er zijn 'duurdere' wieltjes, meer bepaald : Giant SLR-2 42 Carbon Disc WheelSystem
Soms lees ik zaken over stijfheid van bvb. een frame of van wielen. Ook aerodynamica etc etc.
Nu is mijn vraag concreet. Ga je (veel) vlugger gaan rijden met de iets duurdere wielen ?
Wat ik bedoel met vlugger rijden : ga je echt 1/2/3 km per uur gemiddeld vlugger gaan rijden, met de wat duurdere wielen ?
Ik las dat je met carbon wielen al vlug 2/3 km per uur rapper gaat rijden dan met alu wielen. Maar ik geloof uiteraard niet alles wat op het internet staat.
Groeten,
Bart
ik rij met een alu fiets, 105, rijdt goed.
De wielen zijn van Mavic, met velgremmen. Blijkbaar redelijk goede 'trainingswielen' werd mij verteld.
Ik overweeg om een andere fiets te kopen. Mijn (nieuwe) fietsenmaker is verdeler van Giant.
Afgezien van het exacte model, ook mbt de afwerking heb ik mogelijkse opties (in casu wielen)
Of er zijn de relatief 'basis' wielen : Giant PR-2 Disc wheelset
Of er zijn 'duurdere' wieltjes, meer bepaald : Giant SLR-2 42 Carbon Disc WheelSystem
Soms lees ik zaken over stijfheid van bvb. een frame of van wielen. Ook aerodynamica etc etc.
Nu is mijn vraag concreet. Ga je (veel) vlugger gaan rijden met de iets duurdere wielen ?
Wat ik bedoel met vlugger rijden : ga je echt 1/2/3 km per uur gemiddeld vlugger gaan rijden, met de wat duurdere wielen ?
Ik las dat je met carbon wielen al vlug 2/3 km per uur rapper gaat rijden dan met alu wielen. Maar ik geloof uiteraard niet alles wat op het internet staat.
Groeten,
Bart
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Alsjeblieft geen carbon wielen van Giant. Ik ben het hele land aan het afbellen om een paar spaken te vinden voor een klant van mij. Standaard spaken passen namelijk niet.
Maar je gaat wel degelijk harder met goede wielen met hogere carbon velgen. Moeilijk te zeggen hoe veel harder. Ik zou, behoudend, zeggen 1 km/p/u sneller dan met goedkope Mavic-wieltjes met lage velgen. Dat is realistisch. 3 km/p/u sneller zeker niet.
Maar je gaat wel degelijk harder met goede wielen met hogere carbon velgen. Moeilijk te zeggen hoe veel harder. Ik zou, behoudend, zeggen 1 km/p/u sneller dan met goedkope Mavic-wieltjes met lage velgen. Dat is realistisch. 3 km/p/u sneller zeker niet.
Website: https://www.maatwielen.nl
Zomaar stellen "koop XXX, is 3km sneller" is ondoenlijk. Het ligt er maar aan waar je vandaan komt cq aan gewend bent en wat ervoor in de plaats komt.bartbrugge schreef: ↑25 aug 2022 20:16 Nu is mijn vraag concreet. Ga je (veel) vlugger gaan rijden met de iets duurdere wielen ?
Wat ik bedoel met vlugger rijden : ga je echt 1/2/3 km per uur gemiddeld vlugger gaan rijden, met de wat duurdere wielen ?
Op mijn fiets zat ook een cheapo setje wielen, Shimano RS100. Loeizwaar, ontzettend sterk. Niet kapot te krijgen zowat. Al vrij snel kon ik een gebruikte set Dura Ace wielen kopen en dat was echt bij de eerste kilometers, daarna
Het verschil in acceleratie was echt heel goed merkbaar, elke pedaalslag voelbaar meer snelheid. Heb nooit de moeite gedaan om het verschil te meten, is ook niet bijster interessant om verbetering in materiaal om te zetten in snelheidstoenames. Als je beter materiaal koopt met het doel/verwachting er harder door te gaan rijden dan kom je vrijwel zeker bedrogen uit. De verbetering gaat altijd minder zijn dan dat je in gedachten hebt.
Volledig carbon wielen zullen wellicht het snelste zijn. Nadelen zijn er ook: Minder remkracht. Kans op beschadiging bij langdurig remmen(delaminatie). Andere remblokken. Duurder dan goede alu wielen (of hybride alu/carbon).
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 27 aug 2022 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F
Het zal welgeteld 0 km/h schelen denk ik.
Na aankoop van mij fiets heb ik de wielen vervangen van alu naar carbon. (Wel het goedkope segment)
Circa 600 gram lichter en 50mm hoog.
In gemiddelde heb ik helemaal niets gemerkt. Net zoals ik niets merkte van de overgang van een 15 jaar oud alu frame naar een nieuw aero carbon frame qua snelheid.
Voor mij echt het grootste verschil is dat je fiets een stukje lichter is en je dus makkelijker even over een richel springt. Dat is het grote voordeel dat ik ervaar van lichtere wielen.
De looks van mijn fiets zijn ook met 7 punten op een schaal van 10 verbeterd.
Maar ik fiets meestal ergens tussen de 26 en 32km/h. Misschien dat het pas boven de 40 km/h werkt.
Na aankoop van mij fiets heb ik de wielen vervangen van alu naar carbon. (Wel het goedkope segment)
Circa 600 gram lichter en 50mm hoog.
In gemiddelde heb ik helemaal niets gemerkt. Net zoals ik niets merkte van de overgang van een 15 jaar oud alu frame naar een nieuw aero carbon frame qua snelheid.
Voor mij echt het grootste verschil is dat je fiets een stukje lichter is en je dus makkelijker even over een richel springt. Dat is het grote voordeel dat ik ervaar van lichtere wielen.
De looks van mijn fiets zijn ook met 7 punten op een schaal van 10 verbeterd.
Maar ik fiets meestal ergens tussen de 26 en 32km/h. Misschien dat het pas boven de 40 km/h werkt.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Het zal echt wel iets schelen, maar meer dan dat ook niet.
Ik heb onlangs een set carbon wielen met hoge velgen gekocht FFWD f9r (90 mm). Het klinkt erg indrukwekkend, en ik vind het er ook mooi uitzien. Ik merk niets van de snelheid.
Als je daar wat merkbare winst wil boeken, kun je beter een simpel opzetstuur monteren.
Ik heb onlangs een set carbon wielen met hoge velgen gekocht FFWD f9r (90 mm). Het klinkt erg indrukwekkend, en ik vind het er ook mooi uitzien. Ik merk niets van de snelheid.
Als je daar wat merkbare winst wil boeken, kun je beter een simpel opzetstuur monteren.
Voor diegenen die het gemist hebben. TS gaat een nieuwe fiets kopen. Ik gok dus dat de disc wielen gaan passen.
Ik ben zelf wat sneller gaan fietsen door meer te trainen. Niet door het materiaal. Wat ik wel merk van mijn carbon wielen is dat deze makkelijker op gang komen dan mijn alu wielen.
De grootste boosdoener ben je zelf met je houding. Betere banden willen ook helpen. En een carbon wiel zal ook een beetje helpen maar meer dan 1km/u op snelheden onder de 35 zal het niet zijn.
Zoals Hans zegt (maatwielen), Giant wielen zijn soms lastig ivm onderdelen. Je kunt beter de betere fiets kopen met de "slechte wielen" en de alu Giants in de schuur leggen als reserve wielen en zelf een losse set carbon kopen als je zover bent. Kant en klaar of op maat, afhankelijk van wensen en budget. Die Giant PR2 zijn trouwens wel bakstenen en blinken nergens in uit. Commentaar wat ik vaak terug krijg is "zwaar en slappe hap"
Ik ben zelf wat sneller gaan fietsen door meer te trainen. Niet door het materiaal. Wat ik wel merk van mijn carbon wielen is dat deze makkelijker op gang komen dan mijn alu wielen.
De grootste boosdoener ben je zelf met je houding. Betere banden willen ook helpen. En een carbon wiel zal ook een beetje helpen maar meer dan 1km/u op snelheden onder de 35 zal het niet zijn.
Zoals Hans zegt (maatwielen), Giant wielen zijn soms lastig ivm onderdelen. Je kunt beter de betere fiets kopen met de "slechte wielen" en de alu Giants in de schuur leggen als reserve wielen en zelf een losse set carbon kopen als je zover bent. Kant en klaar of op maat, afhankelijk van wensen en budget. Die Giant PR2 zijn trouwens wel bakstenen en blinken nergens in uit. Commentaar wat ik vaak terug krijg is "zwaar en slappe hap"
Bij een nieuwe fiets zeker doen als je het geld hebt. Voor de looks maar je fiets wordt er wat agieler van en dat is echt fijn.
Zelf mijn kinderen vinden het een goede upgrade omdat mijn fiets nu veel mooier is. En die vinden mijn hobby verder maar gek omdat een nieuwe fiets zoveel geld kost dat ze ook alledrie daarvoor een nieuwe iPhone hadden kunnen krijgen.
Wat ik leuk vind en mij moraal geeft is een powermeter. Dat helpt mij om beter te trainen en je wilt natuurlijk steeds ietsje beter worden.
Gratis kilometers per uur krijg je denk ik alleen met een motortje als trapondersteuning.
Zelf mijn kinderen vinden het een goede upgrade omdat mijn fiets nu veel mooier is. En die vinden mijn hobby verder maar gek omdat een nieuwe fiets zoveel geld kost dat ze ook alledrie daarvoor een nieuwe iPhone hadden kunnen krijgen.
Wat ik leuk vind en mij moraal geeft is een powermeter. Dat helpt mij om beter te trainen en je wilt natuurlijk steeds ietsje beter worden.
Gratis kilometers per uur krijg je denk ik alleen met een motortje als trapondersteuning.
Ik merk het verschil tussen lage alu wielen en hoge carbon wel degelijk. Natuurlijk hangt alles af van het exacte materiaal, maar zeker als je op het vlakke al wat hogere gemiddeldes rijdt, ga je nog hogere snelheden zien met dank aan aero carbon wielen. 1km/h sneller is niet onrealistisch (opnieuw, naargelang de twee wielsets waartussen je vergelijkt), en meer ook.
Wellicht ook nog een overweging: rij je met vaak met veel wind of in de bergen? Dan is laag echt wel fijner dan hoog, imho...Overigens is dan licht (lager gewicht is ook een upgrade) ook wel fijner dan zwaar.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Meestal vergelijken mensen tussen hun winter wielset en hun zomer wielset. En dan vergeten ze dat er ook andere banden op liggen. Die banden hebben meestal een groter effect dan de wielen zelf. Er zit wel een verschil in.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!