Vermogens crank
Dat is zeker geen domme vraag.
Helaas is het antwoord NEE, alhoewel....
GRX cranks hebben een andere offset (Q Factor).
Technisch gezien past het wel, mits de crank niet tegen de liggende achtervork aan komt. Maar... dan staat je linker crank een paar mm meer naar binnen dan rechts. Of je daar nu veel van merkt is weer een heel ander verhaal !
Het antwoord is dus.... NEE, NEE maar toch ook JA (zoals Dominee Gremdraat zou zeggen).
Helaas is het antwoord NEE, alhoewel....
GRX cranks hebben een andere offset (Q Factor).
Technisch gezien past het wel, mits de crank niet tegen de liggende achtervork aan komt. Maar... dan staat je linker crank een paar mm meer naar binnen dan rechts. Of je daar nu veel van merkt is weer een heel ander verhaal !
Het antwoord is dus.... NEE, NEE maar toch ook JA (zoals Dominee Gremdraat zou zeggen).
Mijn zoon heeft wel met een 4iiii Precision3 GRX crank gereden deze zomer op zijn Trek Madone in Frankrijk, omdat de 4iiii Precision Ultegra niet paste op zijn Trek. Te weinig ruimte tussen crank en frame, en de Precision 3 Ultegra was niet leverbaar in de populaire lengte 172,5mm. De 2,5mm heeft hij niet gemerkt, maar het is toch niet zo'n afstelling gevoelige vent.
Dus relaas van dit verhaal, pas het even en zie of het lukt. Q Factor scheelt wel 2,5mm, waarbij de Ultegra 4iiii dichterbij het frame komt zoals @havana al zegt.
Dus relaas van dit verhaal, pas het even en zie of het lukt. Q Factor scheelt wel 2,5mm, waarbij de Ultegra 4iiii dichterbij het frame komt zoals @havana al zegt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Theoretisch zou je volgens mij ook gewoon een pedaalspacer kunnen gebruiken om het verschil weer op te heffen.
Eigenlijk is het antwoord dus; Ja, mits….
* het past bij je achterbrug
* je geen bezwaar hebt tegen een verschil in q-factor L-R, of dit zo goed als mogelijk oplost met een pedaal-spacer.
GP-lama (Shane Miller) heeft hier overigens een YouTube filmpje over gemaakt.
* het past bij je achterbrug
* je geen bezwaar hebt tegen een verschil in q-factor L-R, of dit zo goed als mogelijk oplost met een pedaal-spacer.
GP-lama (Shane Miller) heeft hier overigens een YouTube filmpje over gemaakt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja bijvoorbeeld. Of je schoenplaat iets verzetten.havana schreef: ↑07 nov 2022 07:55 Theoretisch zou je volgens mij ook gewoon een pedaalspacer kunnen gebruiken om het verschil weer op te heffen.
Kom je een heel eind mee.
Ik rijd nu op mijn pekel MTB met de crank 2mm uit het middel om een 38T kwijt te kunnen.
Merk er weinig van. Het is meer de totale Q die ik merk.
Vergeet ook niet dat het bij elk merk anders zit.
Bij sram is bv de crank (behalve super boost) altijd gelijk op de MTB, je bepaald met je blad of spider of deze boost of nog boost is bv. Bij sommige cranks zit het Q verschil in de as en bij een ander in de crankarm.
Waar je pedaal komt is minder belangrijk. Punt is dat 4iii en Stages racecranks soms tegen de liggende achtervork aankomen bij gravelbikes die meer ruimte voor de band hebben door verder naar buiten te komen.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat bedoelde ik ook. Als er bij een bepaald merk de crank armen gelijk zijn, maar de as van lengte verschilt.
kan je dus overzetten. Als een deel van de q in de arm zit en per discipline anders is wordt het lastig
kan je dus overzetten. Als een deel van de q in de arm zit en per discipline anders is wordt het lastig
goedemiddag forummers,
Bezig met de opbouw van mijn nieuwe racert. Zou graag de 9200 Dura Ace crank willen voorzien van de 4iii "Precision Pro DUAL" vermogensmeter voor "maar" $ 500,=. Als ik het zo lees komt er in ieder geval 21% BTW bovenop en ook nog invoerrechten van vermoedelijk 4.5% (?).
Had eigenlijk mijn zinnen gezet op de R9200P van Shimano zelf. Vanwege een pittige prijs/slechte leverbaarheid en een niet zo goede beoordeling (DC Rainmaker) maar besloten om voor deze 4iii vermogensmeter te gaan. Zijn er leden met ervaringen met de Factory Install optie van 4iii? Hoe denken jullie hier over versus de enkele meter?
Qua prijs lijkt het vergeleken met Shimano en SRAM relatief voordelig...
hoor graag!
Bezig met de opbouw van mijn nieuwe racert. Zou graag de 9200 Dura Ace crank willen voorzien van de 4iii "Precision Pro DUAL" vermogensmeter voor "maar" $ 500,=. Als ik het zo lees komt er in ieder geval 21% BTW bovenop en ook nog invoerrechten van vermoedelijk 4.5% (?).
Had eigenlijk mijn zinnen gezet op de R9200P van Shimano zelf. Vanwege een pittige prijs/slechte leverbaarheid en een niet zo goede beoordeling (DC Rainmaker) maar besloten om voor deze 4iii vermogensmeter te gaan. Zijn er leden met ervaringen met de Factory Install optie van 4iii? Hoe denken jullie hier over versus de enkele meter?
Qua prijs lijkt het vergeleken met Shimano en SRAM relatief voordelig...
hoor graag!