Hoe fietsroute naar Frankrijk plannen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 16 jan 2023 20:32
Beste forum,
Aankomende mei wil ik samen met twee vrienden van Maastricht naar Poiseux (dorpje in Frankrijk fietsen). Wij willen deze tocht in ongeveer 3 dagen doen. Allereerst, is dit realistisch (voor een getrainde fietser) of moeten we er toch echt een dag extra aan vastplakken?
Daarnaast, en dat is ook onze voornaamste vraag, weten wij niet zo goed hoe we de fietsroute op een goede manier moeten plannen. We hebben de route al geprobeerd te maken via Komoot, de routeplanner van Garmin Connect en via Google Maps, maar telkens kwamen we op routes die vooral over grote (Franse) wegen gaan met weinig fietspaden. Weet iemand een goede manier van het plannen van zo'n route? En heeft iemand misschien andere algemene tips die ons kunnen helpen?
Met vriendelijke groet,
Don
Aankomende mei wil ik samen met twee vrienden van Maastricht naar Poiseux (dorpje in Frankrijk fietsen). Wij willen deze tocht in ongeveer 3 dagen doen. Allereerst, is dit realistisch (voor een getrainde fietser) of moeten we er toch echt een dag extra aan vastplakken?
Daarnaast, en dat is ook onze voornaamste vraag, weten wij niet zo goed hoe we de fietsroute op een goede manier moeten plannen. We hebben de route al geprobeerd te maken via Komoot, de routeplanner van Garmin Connect en via Google Maps, maar telkens kwamen we op routes die vooral over grote (Franse) wegen gaan met weinig fietspaden. Weet iemand een goede manier van het plannen van zo'n route? En heeft iemand misschien andere algemene tips die ons kunnen helpen?
Met vriendelijke groet,
Don
Als je 175km per dag wil halen, ontkom je niet aan de doorgaande routes. Dat zal dan ongeveer 7 uurtjes trappen zijn ex pauzes. Er staat niet bij hoe je gaat overnachten, mocht het kamperen zijn dan komt er tijd bij voor bezoek aan de supermarkt, tentje bouwen en koken. En de volgende ochtend alles in omgekeerde volgorde. Maar ook bij B&B moet je tijd vrijmaken voor zoeken, restaurantje etc. Maar dat had je zelf ook al wel uitgerekend gok ik. De grote vraag die je alleen zelf kunt beantwoorden is of je het leuk vindt met zo’n schema te reizen, door weer & wind.
Mbt route bouwen, ik zou zelf Komoot gebruiken, eerst de beide eindpunten zetten en dan kijken of je de route met tussenpunten kunt verleggen naar meer toeristische wegen zonder straffe van hoogtemeters en slecht wegdek.
Googlestreetview is rechtstreeks te benaderen in Komoot of anders hun Trailview feature, meer dan voldoende mogelijkheden om de situatie vooraf in te schatten.
Of gewoon de gele Michelin kaart onder de snelbinder en gaan, been-there-done-that.
Googlestreetview is rechtstreeks te benaderen in Komoot of anders hun Trailview feature, meer dan voldoende mogelijkheden om de situatie vooraf in te schatten.
Of gewoon de gele Michelin kaart onder de snelbinder en gaan, been-there-done-that.
Tja wat is realistisch / wat is getraind ?
Je lichaam kan meer dan je denkt iig.
En fietspaden tja dat is iets in Nederland.
Zou vooral gaan nadenken wat je precies zoekt, je kan vanuit Maasticht natuurlijk langs de Maas naar het zuiden rijden, weinig hm's
Maar door de Ardennen, door Luxemburg is ook erg mooi maar dan maak je wel wat hoogtemeters.
En idd wat wil je kwa overnachtingen doen ?
Creditcard mee en dan eind van de dag een f1/ibis hotel oid zoeken, dan zou ik zorgen dat je op het eind van de dag toch een beetje rond een grotere stad uitkomt.
Je lichaam kan meer dan je denkt iig.
En fietspaden tja dat is iets in Nederland.
Zou vooral gaan nadenken wat je precies zoekt, je kan vanuit Maasticht natuurlijk langs de Maas naar het zuiden rijden, weinig hm's
Maar door de Ardennen, door Luxemburg is ook erg mooi maar dan maak je wel wat hoogtemeters.
En idd wat wil je kwa overnachtingen doen ?
Creditcard mee en dan eind van de dag een f1/ibis hotel oid zoeken, dan zou ik zorgen dat je op het eind van de dag toch een beetje rond een grotere stad uitkomt.
https://www.europafietsers.nl/routes-op-de-kaart/
op deze kaart staan de nodige rustige routes ingetekend. Nadeeltje; niet altijd de kortste route of t beste wegdek. Via de europafietser of de wereldfietser is wel veel kennis te vinden over dit soort routes.
Deze bijvoorbeeld; https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... imssteden/
Als je op het forum van de wereldfietser vraagt naar de wegkwaliteit zul je meer kans hebben op bruikbare kennis over deze route...die zo ongeveer door t dorp komt waar je heen wilt. Is dan wel +/- 666 km Lijkt me te doen in een getraind groepje in drie dagen (mits racefiets + hotelbepakking)
op deze kaart staan de nodige rustige routes ingetekend. Nadeeltje; niet altijd de kortste route of t beste wegdek. Via de europafietser of de wereldfietser is wel veel kennis te vinden over dit soort routes.
Deze bijvoorbeeld; https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... imssteden/
Als je op het forum van de wereldfietser vraagt naar de wegkwaliteit zul je meer kans hebben op bruikbare kennis over deze route...die zo ongeveer door t dorp komt waar je heen wilt. Is dan wel +/- 666 km Lijkt me te doen in een getraind groepje in drie dagen (mits racefiets + hotelbepakking)
Nou nee, in Frankrijk heb je duizenden kilometers voies vertes.En fietspaden tja dat is iets in Nederland.
Even een paar observaties van vele jaren fietsen in de Benelux en Frankrijk:
Toeristische fietspaden gaan niet samen met veel kilometers.
Langs doorgaande wegen buiten Nederland en België kom je amper fietspaden tegen waarop je door kunt rijden.
De Franse wetgeving is dusdanig dat je buiten de zeer grote D en N wegen rustig op de weg kunt fietsen.
Mijn tip, ga zelf intekenen via een wat klassieker programma als Mapsource/Basecamp en laat niet een algoritme het werk doen. Kost wat meer tijd maar met handig gebruik van Streetview als referentie kom je op een veel aangenamer resultaat uit.
175km/dag, dan moet je al veel ervaring met lange afstanden hebben. Neem maar een dag meer.
Qua overnachtingen, kijk eens naar Formule 1, Premier Classe en aanverwanten. Voordeel is dat je daar op een uiterst onmogelijk uur kunt aankomen, je kunt dus lang blijven doorrijden. Let dan wel op de Franse wet, zodra het donker wordt moet je een genormeerd reflectievest aan.
Tot Charleville kan ik je overigens nog aan een route helpen.
Toeristische fietspaden gaan niet samen met veel kilometers.
Langs doorgaande wegen buiten Nederland en België kom je amper fietspaden tegen waarop je door kunt rijden.
De Franse wetgeving is dusdanig dat je buiten de zeer grote D en N wegen rustig op de weg kunt fietsen.
Mijn tip, ga zelf intekenen via een wat klassieker programma als Mapsource/Basecamp en laat niet een algoritme het werk doen. Kost wat meer tijd maar met handig gebruik van Streetview als referentie kom je op een veel aangenamer resultaat uit.
175km/dag, dan moet je al veel ervaring met lange afstanden hebben. Neem maar een dag meer.
Qua overnachtingen, kijk eens naar Formule 1, Premier Classe en aanverwanten. Voordeel is dat je daar op een uiterst onmogelijk uur kunt aankomen, je kunt dus lang blijven doorrijden. Let dan wel op de Franse wet, zodra het donker wordt moet je een genormeerd reflectievest aan.
Tot Charleville kan ik je overigens nog aan een route helpen.
Kan echt niet begrijpen dat je blijft hangen in Basecamp en Mapsource. Geen Streetview integratie. Je ziet nauwelijks wat voor soort wegen je fietst. Je hebt maar één type kaart waar je op kan kijken. Heeft echt alleen alleen maar nadelen.
Zelfde hoogtemeters zie je hier niet. Slechter kan niet.
Hoe ik het doe.
Ik laat eerst Komoot een route verzinnen. Dat is uiteraard niet optimaal.
Ik laad die GPX in in Judise.
Leuke van Judise is dat je meerdere tracks tegelijk kunt maken.
Vervolgens teken ik een rechte lijn van A naar B
Dan maak ik een 3e route, mijn eigen route. En die klik aan de hand van beide andere lijnen en mijn eigen voorkeuren aan elkaar.
Eens dat 175/dag te veel is. Maar daar maar 125-150 van.
Zelfde hoogtemeters zie je hier niet. Slechter kan niet.
Hoe ik het doe.
Ik laat eerst Komoot een route verzinnen. Dat is uiteraard niet optimaal.
Ik laad die GPX in in Judise.
Leuke van Judise is dat je meerdere tracks tegelijk kunt maken.
Vervolgens teken ik een rechte lijn van A naar B
Dan maak ik een 3e route, mijn eigen route. En die klik aan de hand van beide andere lijnen en mijn eigen voorkeuren aan elkaar.
Eens dat 175/dag te veel is. Maar daar maar 125-150 van.