Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Beste forumleden,
Ik ben op zoek naar mijn eerste racefiets. Ik wil deze voornamelijk gaan gebruiken op een Wahoo Kickr Core, het liefst dagelijks, en om de week misschien buitenshuis voor een tocht op beginnersniveau (en dan langzaam opbouwen). Voor het gemak zal ik op den duur een tweede cassette kopen die ik op de Kickr laat.
Mijn budget is beperkt tot 500 euro, wat mij in principe dus beperkt tot de tweedehandsmarkt. Daarnaast is mijn lengte 186, is mijn binnenbeenlengte 53cm en weeg ik 85kg. Verder heb ik geen specifieke eisen, behalve dat hij compatibel moet zijn met de Kickr Core en enigszins comfortabel is voor langere ritten met dagelijks gebruik.
Op dit moment kijk ik vooral naar de Triban RC120 of RC520, tweedehands, en daarnaast ook naar een Trek racefiets uit deze advertentie: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... nt=app_ios
Vooral voor de fiets uit de advertentie zou ik graag advies willen krijgen of deze geschikt is en een redelijke prijs heeft.
Ik ben op zoek naar mijn eerste racefiets. Ik wil deze voornamelijk gaan gebruiken op een Wahoo Kickr Core, het liefst dagelijks, en om de week misschien buitenshuis voor een tocht op beginnersniveau (en dan langzaam opbouwen). Voor het gemak zal ik op den duur een tweede cassette kopen die ik op de Kickr laat.
Mijn budget is beperkt tot 500 euro, wat mij in principe dus beperkt tot de tweedehandsmarkt. Daarnaast is mijn lengte 186, is mijn binnenbeenlengte 53cm en weeg ik 85kg. Verder heb ik geen specifieke eisen, behalve dat hij compatibel moet zijn met de Kickr Core en enigszins comfortabel is voor langere ritten met dagelijks gebruik.
Op dit moment kijk ik vooral naar de Triban RC120 of RC520, tweedehands, en daarnaast ook naar een Trek racefiets uit deze advertentie: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... nt=app_ios
Vooral voor de fiets uit de advertentie zou ik graag advies willen krijgen of deze geschikt is en een redelijke prijs heeft.
Lijkt een aardige occasion. Het type heeft geen historie van gebreken. Groep is gedateerd, maar je kunt er nog jaren voor weinig onderdelen voor krijgen en hij past zeer waarschijnlijk in de Kickr.
Niet zijken maar reiden !
Beste Crescendo,
Is de binnen been lengte wellicht een typo? Ervan uitgaande dat dit het geval is denknik dat je qua maat op 56-58cm frames uitkomt, afhankelijk van soort/merk frame en voorkeuren mbt houding.
Voor dat budget kun je zeker wel een degelijke (velg)rem racefiets aanschaffen. Zoals bijvoorbeeld de fiets in de gelinkte advertentie.
Wat is de reden om veel op de Kickr Core te rijden en relatief weinig buiten?
Is de binnen been lengte wellicht een typo? Ervan uitgaande dat dit het geval is denknik dat je qua maat op 56-58cm frames uitkomt, afhankelijk van soort/merk frame en voorkeuren mbt houding.
Voor dat budget kun je zeker wel een degelijke (velg)rem racefiets aanschaffen. Zoals bijvoorbeeld de fiets in de gelinkte advertentie.
Wat is de reden om veel op de Kickr Core te rijden en relatief weinig buiten?
De trainer is duurder dan de fiets. Waarom dan? Nu het voorjaar eraan komt, zou je beter beide budgetten kunnen samenvoegen en een betere fiets kopen om zoveel mogelijk buiten te fietsen. Ga je immers toch doen, dus budget voor helm/kleding/schoenen had je toch al gepland.
Daarnaast zou ik geen racefiets meer nemen met triple crankstel. Al is in de huidige budgetten veel triple te koop....
Soms kom je dan iets tegen dat veel moderner is:
Bulls Harrier racefiets frame 58 cm aluminium / carbon
€ 480,00
https://link.marktplaats.nl/m1968870092 ... ialbuttons
Daarnaast zou ik geen racefiets meer nemen met triple crankstel. Al is in de huidige budgetten veel triple te koop....
Soms kom je dan iets tegen dat veel moderner is:
Bulls Harrier racefiets frame 58 cm aluminium / carbon
€ 480,00
https://link.marktplaats.nl/m1968870092 ... ialbuttons
Dogma F
Let op: in de beschrijving staat 2*11, maar volgens mij zie ik een 2*10 speed groepset op de foto's.Ramon73 schreef: ↑29 apr 2023 08:47 De trainer is duurder dan de fiets. Waarom dan? Nu het voorjaar eraan komt, zou je beter beide budgetten kunnen samenvoegen en een betere fiets kopen om zoveel mogelijk buiten te fietsen. Ga je immers toch doen, dus budget voor helm/kleding/schoenen had je toch al gepland.
Daarnaast zou ik geen racefiets meer nemen met triple crankstel. Al is in de huidige budgetten veel triple te koop....
Soms kom je dan iets tegen dat veel moderner is:
Bulls Harrier racefiets frame 58 cm aluminium / carbon
€ 480,00
https://link.marktplaats.nl/m1968870092 ... ialbuttons
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Er is inderdaad niks mis met het principe van een triple, behalve dat deze modellen veelal wat ouder (>10 jaar) zijn.
Let met triples alleen heel erg op met linker shifters uit de Ultegra 6700 (en 105 5700?) reeks. Dat zijn de 3x10 speed weggroepen met weggewerkte schakelkabels (onder het stuurlint i.p.v. haaks uit de shifter, de zogenaamde "waslijnen"). Daar zit een ontwerpfout in, waardoor een borgmoertje zich op den duur losdraait en de shifter onbruikbaar wordt.
Let met triples alleen heel erg op met linker shifters uit de Ultegra 6700 (en 105 5700?) reeks. Dat zijn de 3x10 speed weggroepen met weggewerkte schakelkabels (onder het stuurlint i.p.v. haaks uit de shifter, de zogenaamde "waslijnen"). Daar zit een ontwerpfout in, waardoor een borgmoertje zich op den duur losdraait en de shifter onbruikbaar wordt.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Dat met die binnenbeen lengte lijkt inderdaad mij inderdaad vreemd tov de totale lengte.
Tenzij je vaak alleen bij nacht en ontij wat kunt fietsen door bv ploegendienst zou ik de Wahoo ook niet kopen of dan een goedkopere wheel-on trainer. Het budget van de Kickr dan aan de fiets toevoegen.
Tenzij je vaak alleen bij nacht en ontij wat kunt fietsen door bv ploegendienst zou ik de Wahoo ook niet kopen of dan een goedkopere wheel-on trainer. Het budget van de Kickr dan aan de fiets toevoegen.
Wat er tegen triple is:
- vaak rare hoek in de ketting loop
- schakelt onprettig, en je schakelt er best veel mee
- kleinste kettingwiel slijt enorm snel, tenzij staal
- relatief zwaar
- vervlogen tijdperk
Dogma F
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16766
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je binnenbeenlengte heb je verkeerd ingetypt.

Met die fiets uit de advertentie is op het eerste zicht niets mis mee.
Voor de verkopende partij toch wel mooi dat je na zoveel jaren nog zo'n prijs kan vragen voor je fiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Grotendeel oneens.
Juist met een triple kun je vaker een rechte kettinglijn aanhouden. Doordat je meestal kleinere stapjes tussen de versnellingen hebt zul je vaker schakelen en in daardoor in het voor jou juiste toerengebied blijven.
Het kleinste blad gebruik je vaak pas boven de 10 procent en dat rij je bijna nooit.
Ja, het is wat zwaarder en niet meer echt gangbaar, boeien!
Het afstellen van een voorderailleur is wat kritischer dan bij een dubbel, maar dat is eenmalig.
Niet zijken maar reiden !