Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Helm en windgeruis

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 23 jun 2023 17:22

Ik heb nu 2 helmen in gebruik, een Lazer Sphere en een Lazer Z1. Ik heb het idee dat ik best wel veel last heb van het geluid van de (rij-)wind. Nu weet ik dat er cat-ears te koop zijn die je over de straps van je helm kan doen, maar dat ziet er niet fraai uit.

Ik las ergens in een test dat de Abus Gamechanger minder geluid zou hebben door zijn ontwerp, mogelijk geldt dat ook voor andere helmen.

Weet iemand uit ervaring of dit zo is of dat er ook andere helmen zijn die aanzienlijk minder geluid hebben?

Gr
Hans

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 23 jun 2023 17:39

Je moet ook niet zo hard rijden! 😉
Maar ik herken het probleem wel ja. Ik piel meestal wat aan de helm tot het acceptabel is
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 23 jun 2023 17:42

Ik trek vaak m’n buff over m’n oren. Dat ziet er ook niet uit. Ik heb tinnitus, gelukkig niet altijd hinderlijk maar soms icm rijwind wel storend.
hun fietsen.

Joshua.S
Forum-lid

Joshua.S 24 jun 2023 12:26

Ivm mijn gehoorbeperkingen (eenzijdig doof, gehoorverlies, tinnitus en hyperacusis) rijd ik altijd met een watje in het oor. Je kunt bij de drogist van die wattenbolletjes kopen (voor make up denk ik). Daar pluk ik een bolletje af en doe die in m’n oor. Je blijft voldoende horen om veilig in het verkeer deel te nemen, te kunnen praten met een fietsmaatje, maar zeker windgeruis verdwijnt nagenoeg.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 24 jun 2023 13:27

Je kunt ook op maat gemaakte oordopjes nemen. Daar zit een filter in die harde en monotone geluiden blokkeren maar bijvoorbeeld de frequentie van de menselijke stem gewoon doorlaten.
Ik heb ze ook voor het werken met machines e.d. Niet duur en ideaal
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

pino
Forum-lid HC

pino 24 jun 2023 14:17

Soms helpt het om de helmbandjes te torderen.
Niet zijken maar reiden !

microkid
Forum-lid

microkid 24 jun 2023 20:04

Ik rij al jaren met wind-blox, een cat-ears alternatief, echter veel minder opvallend. https://wind-blox.com/

Yellow_guy
Forum-lid

Yellow_guy 27 jun 2023 11:02

Ik ben ook een tevreden gebruiker van wind-blox maar de look is inderdaad wel wat minder strak. Daarnaast kan het wat gedoe zijn in combinatie met je fietsbril. Ik gebruik ze dan ook heel specifiek als het echt stormachtig is.

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 28 jun 2023 00:36

Herkenbaar probleem. Ik had er nooit last van, bij geen enkele helm die ik gehad heb. Heb nu een 6 jaar oude Ekoi Ekcel Aero en deze is prima. Nu was begin dit jaar mijn tweede helm (Specialized) na helaas zijn werkzaamheden gedaan te hebben waarvoor een helm bedoeld is, overleden. Ik kocht een Ekoi Corsa Light en deze kreeg ik niet goed afgesteld met bij veel wind een heel vervelend, bijna fluitend windgeruis. Ondanks dat de termijn hiervoor al verstreken was kon ik deze na uitleg dat ik simplelweg een tijd niet heb kunnen fietsen gelukkig nog terugsturen. Naar mijn bevinding wordt het vervevelende geruis veroorzaakt doordat de bandjes niet goed lopen. In mijn oude helm(en), en ook bij mijn Ekoi Ekcel Aero, zit het achterste bevestigingspunt van het achterste bandje ergens bovenin de helm en de voorste en achterste bandjes komen onder je oor samen in een soort driehoekje waardoor de bandjes mooi geleid worden en ze mooi vlak lopen. Bij de Ekoi Light zit het bevestigingspunt van het achterste bandje veel meer achter en onderin. Maar de belangrijkste oorzaak is het samenkomen van de voorste en achterste bandjes onder je oor. Dat zit bij de Ekoi Corsa Light in een heel klein plastic vierkantje waardoor de bandje dus een vreemde hoek moeten maken, niet mooi vlak kunnen lopen en niet goed te stellen zijn.
Zelf ben ik ook nog op zoek naar een nieuwe helm met op z'n minst een acceptabel niveau van windgeruis.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 28 jun 2023 05:42

Ziet er niet uit maar helpt waarschijnlijk wel.

https://kampeerwijzer.com/2017/05/12/fi ... indgeruis/
o'7o

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 28 jun 2023 12:01

Een metalen pin door m’n oor gaat mij wat ver…
hun fietsen.

wdfl
Forum-lid

wdfl 28 jun 2023 16:32

BertL schreef: 28 jun 2023 12:01 Een metalen pin door m’n oor gaat mij wat ver…
hmmmm lijkt me ook wel best drastisch :?
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Plaats reactie