Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin en vermogensmeter

Bertram
Forum-lid

Bertram 24 jun 2023 23:24

Eerst een stukje context: Ik doe vrij fanatiek aan hardlopen (4 á 5x in de week). Nu wielren ik er al een paar jaar naast. Echt een mooiweerfietser, maar omdat ik nogal gek ben op cijfertjes een vermogensmeter aangeschaft (4iiii alleen links). Bovendien ga ik regelmatig op fietsvakantie en wil ik wat gerichter trainen op de fiets.

Nu heb ik wat vragen over de vermogensmeter in combi met Garmin connect. Ik heb namelijk het gevoel dat er iets niet klopt. Ik constateer namelijk een paar zaken die afwijken sinds ik met de vermogensmeter fiets:
- 'Prestatieconditie' is vrijwel altijd in de mincijfers en niet zo'n beetje ook!
- VO2max is structureel 5 tot 7 punten lager dan mijn hardloop VO2max (terwijl het met de Tacx hooguit 2 punten verschil is)
- Vermogen lijkt gemiddeld lager te zijn dan bijv op mijn Tacx.
- Connect geeft 100% rechts vermogen aan (hij zit toch echt links 😅)

Iemand een idee wat dit kan zijn en weet er een oplossing voor?

Let op:
- ik rijd altijd met hartslagband
- firmware vermogensmeter is up to date en gekalibreerd

richard84
Forum-lid

richard84 25 jun 2023 00:03

Bertram schreef: 24 jun 2023 23:24
Nu heb ik wat vragen over de vermogensmeter in combi met Garmin connect. Ik heb namelijk het gevoel dat er iets niet klopt
- firmware vermogensmeter is up to date en gekalibreerd
Lastig, vooral omdat het de tacx het wel goed aangeeft. Er kan wel een klein verschil zitten tussen binnen-/buiten fietsen maar dit is wel heel veel. Lijkt me dus zeker een fout in de meting.

Garmin connect gebruikt gewoon de cijfers die hij aangeleverd krijgt, dus het lijkt me dat het probleem bij de vermogensmeter zit.

Zou je een andere meter kunnen lenen van iemand?
Kun je de fiets met de 4iii eens gebruiken op de tacx om te vergelijken?

derxx
Forum-lid

derxx 25 jun 2023 00:42

Kan ook zijn dat je links minder vermogen trapt, en aangezien hij alleen links meet en die meting gewoon verdubbeld kunnen de waardes wel afwijken. Gewoon de fiets een keer op de tacx zetten en dan de waardes achteraf vergelijken.
Afbeelding

Rick23
Forum-lid

Rick23 25 jun 2023 05:04

Prestatieconditie heeft even tijd nodig om betrouwbaar te worden. Ik had dat ook de eerste keren, altijd paar punten in de min. Mede daardoor is je VO2max volgens mij ook lager daar.

Na een paar ritjes / weken zul je zien dat hij ‘normaal’ wordt.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 jun 2023 09:38

Ik snap sowiso die hele prestatieconditie niet. Al zit er ook wel een logica in.

Ik zat continu in de plus, paar weken geleden 2-3 weken met een lichte oorontsteking rondgelopen en daarna zat die PC steeds op -2/-3. Nu zit hij weer op neutraal.
Geen idee waar hij het nu precies op baseert. Maar het klopt wel, want ben nog steeds niet qua fitheid op het niveau van 4 weken geleden.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

derxx
Forum-lid

derxx 25 jun 2023 11:22

Volgens mij baseert ie voornamelijk op hartslag / vermogen ratio. Tijd lang door (nog steeds) onbekende oorzaak een hartslag die 20bpm hoger lag dan normaal tijdens zone 1/zone 2 (en daarboven), en mijn prestatieconditie was steevast -9
Afbeelding

Bertram
Forum-lid

Bertram 25 jun 2023 22:06

Bedankt voor de reacties. Ik gebruik de vermogensmeter al sinds oktober, dus die prestatieconditie zou er nu wel aan gewend moeten zijn lijkt me. Blijft een mysterie ... Denk toch dat er een probleem is met de vermogensmeter. Heb even teruggekeken in Garmin Connect en toen ik de eerste weken de vermogensmeter had, leken in ieder geval de vermogens op orde te zijn. Na een paar ritjes lijkt het niet meer goed te gaan. Maar even terug naar de fietsenzaak denk ik ...

Stancke
Forum-lid

Stancke 26 jun 2023 09:50

Heb ook een 4iiii en deze moeten terugsturen wegens afwijkende waardes, je zal niet de eerste zijn mocht dat een garantie-geval worden.
De negatieve prestatieconditie heb ik ook, al enkele maanden aan 1 stuk en zou ook niet weten hoe ik die in de plus kan krijgen.
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

derxx
Forum-lid

derxx 26 jun 2023 16:22

Bertram schreef: 25 jun 2023 22:06 Bedankt voor de reacties. Ik gebruik de vermogensmeter al sinds oktober, dus die prestatieconditie zou er nu wel aan gewend moeten zijn lijkt me. Blijft een mysterie ... Denk toch dat er een probleem is met de vermogensmeter. Heb even teruggekeken in Garmin Connect en toen ik de eerste weken de vermogensmeter had, leken in ieder geval de vermogens op orde te zijn. Na een paar ritjes lijkt het niet meer goed te gaan. Maar even terug naar de fietsenzaak denk ik ...
De 4iiii moet je wel voor elke rit calibreren
Afbeelding

Rick23
Forum-lid

Rick23 26 jun 2023 20:01

derxx schreef: 26 jun 2023 16:22
Bertram schreef: 25 jun 2023 22:06 Bedankt voor de reacties. Ik gebruik de vermogensmeter al sinds oktober, dus die prestatieconditie zou er nu wel aan gewend moeten zijn lijkt me. Blijft een mysterie ... Denk toch dat er een probleem is met de vermogensmeter. Heb even teruggekeken in Garmin Connect en toen ik de eerste weken de vermogensmeter had, leken in ieder geval de vermogens op orde te zijn. Na een paar ritjes lijkt het niet meer goed te gaan. Maar even terug naar de fietsenzaak denk ik ...
Serieus? Behalve bij het installeren heb ik dat nog nooit gedaan.

derxx
Forum-lid

derxx 26 jun 2023 20:31

Rick23 schreef: 26 jun 2023 20:01
derxx schreef: 26 jun 2023 16:22
Serieus? Behalve bij het installeren heb ik dat nog nooit gedaan.
Technisch gezien moet dat bij elke powermeter die geen auto calibratie heeft om relevante data te krijgen. Het wordt zelfs door 4iiii aangeraden om dit pas te doen na een aantal minuten in de rit, zodat de temperatuur stabiel is (blz 15 van de manual). Dat is het grote voordeel van bv de Assioma pedalen, die hebben met een firmware update een auto calibratie tijdens gebruik gekregen.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 jun 2023 20:52

De prestatie conditie doet meer dan vermogen vs HR. Hij kijkt ook naar hoe snel je HR reageert.
Als je net 2 red bull of 5 bakken koffie hebt genomen beinvloed dat de prestatie conditie wel.

De vo2 die garmin weergeeft is bij je hoofdsport in jouw geval hardlopen waarschijnlijk heel accuraat.
Ik ken drie man die vo2 echt hebben laten meten en het scheelt max 1 punt.

Jij kan waarschijnlijk beter lopen dan fietsen, als ik looptijden ga pakken op basis van mijn vo2 moet ik vrij makkelijk een marathon onder de 3u30 lopen.
Nou in geen 100 jaar..... als ik de eerste 5km overleef is het al fijn

Plaats reactie