Hoi fietsfanaten,
Ik fiets zelf al tijdje niet meer (ivm geboorte van zoontje), de vorige fiets is tot mijn spijt verkocht. Nu ben ik aan het oriënteren voor een leuke 2e hands fiets voor niet al teveel geld. Om en rond 250-350 euro.
Ben namelijk van plan á 1x per week rondje te fietsen en af en toe rondje van 50-80 km met fietsmaten.
Uiteraard heel wat opgesnord op marktplaats en ben Colnago Primavera tegengekomen welke eentje interessant is. Afmontage is 105 groep met Tiagra hendels. Maar ik vraag me af of Colnago een verstandige keuze is?
https://link.marktplaats.nl/m2001287578 ... ialbuttons
Prijs van deze Colnago die meneer ervoor wilt hebben is 275 euro.
Colnago Primavera
-
- Forum-lid
Mevrouw MeHaKadinges rijdt op een Primavera en dat is echt een heel fijn frame. Enige nadeel is dat er maximaal 23 mm bandjes in de voorvork passen. Achter past wel 25 mm. Maar verder gewoon een mooi afgewerkt frame dat goed stuurt. Onze jongste rijdt er inmiddels ook z'n rondjes op.
- thestudent
- Forum-lid HC
De prijs is redelijk. Belangrijkste is dat de fiets past.
Mijn vader heeft dit frame en ongeveer deze afmontage, frame is best netjes. Is altijd een betrouwbaar ding geweest en hij is tevreden. Ik heb er zelf ook wel eens op gereden, het doet wat het moet doen en een zeer gemiddelde geometrie. Je kan een dergelijke fiets met weinig technische kennis ook makkelijk zelf onderhouden. Kabels vervangen is makkelijk, 10sp slijtage delen zijn tegenwoordig zeer voordelig. Ze hebben gewoon een standaard BSA draad bracket. Probeer nog ietsje van de prijs af te praten, bijv voor een vers stuurlintje, banden zou ik ook vervangen. Maar dat zou binnen budget moeten lukken.
Zeker als dit de originele banden blijken, meteen vervangen. Hou dus rekening met hier en daar wat extra kosten. ( altijd doen! ) Dat heeft elke fiets. Controleer ook de staat van het balhoofd en de trapas, mits hier geen kosten te verwachten zijn kan je wel tot koop overgaan.
Om het geheel ook meteen een stuk moderner en fijner te maken zou ik een voordelig aluminium compact stuur opzoeken. Een dergelijke ergo bocht is veel te diep, en ook is de afstand tot te remhendels veel groter dan nu gangbaar is. Bijvoorbeeld:
FSA vero compact of DEDA rhm zero1. (ong 25 euro). Heb ik bij m'n pa ook gedaan.
Mijn vader heeft dit frame en ongeveer deze afmontage, frame is best netjes. Is altijd een betrouwbaar ding geweest en hij is tevreden. Ik heb er zelf ook wel eens op gereden, het doet wat het moet doen en een zeer gemiddelde geometrie. Je kan een dergelijke fiets met weinig technische kennis ook makkelijk zelf onderhouden. Kabels vervangen is makkelijk, 10sp slijtage delen zijn tegenwoordig zeer voordelig. Ze hebben gewoon een standaard BSA draad bracket. Probeer nog ietsje van de prijs af te praten, bijv voor een vers stuurlintje, banden zou ik ook vervangen. Maar dat zou binnen budget moeten lukken.
Zeker als dit de originele banden blijken, meteen vervangen. Hou dus rekening met hier en daar wat extra kosten. ( altijd doen! ) Dat heeft elke fiets. Controleer ook de staat van het balhoofd en de trapas, mits hier geen kosten te verwachten zijn kan je wel tot koop overgaan.
Om het geheel ook meteen een stuk moderner en fijner te maken zou ik een voordelig aluminium compact stuur opzoeken. Een dergelijke ergo bocht is veel te diep, en ook is de afstand tot te remhendels veel groter dan nu gangbaar is. Bijvoorbeeld:
FSA vero compact of DEDA rhm zero1. (ong 25 euro). Heb ik bij m'n pa ook gedaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Bedankt voor de nuttige reacties! Er staat ook nog andere Colnago in maat 56 te koop. Voor mijn lengte (1.86 met bbl van 89) is maat 58 naar mijn weten meest ideaal maar zelf heb ik liefst een iets kleinere frame.
Het is lastig kiezen tussen dat twee maten, kies ik voor een kortere reach (ongeacht de lengte van stuurpen, ik plaats altijd een eigen 7cm versie op) of een hogere stack welke ik minder diep hoef te buigen.
Ik kan niet zo 1 en 2 vinden hoeveel verschil zit tussen stack en reach bij maat 56/58.
Het is lastig kiezen tussen dat twee maten, kies ik voor een kortere reach (ongeacht de lengte van stuurpen, ik plaats altijd een eigen 7cm versie op) of een hogere stack welke ik minder diep hoef te buigen.
Ik kan niet zo 1 en 2 vinden hoeveel verschil zit tussen stack en reach bij maat 56/58.
Old bikes;
Batavus Challenge - Giant TCR 1997 - Giant Defy 2 2013. Momenteel fietsloos.
Batavus Challenge - Giant TCR 1997 - Giant Defy 2 2013. Momenteel fietsloos.
Colnago valt vaak groter dan andere merken met dezelfde maat. Ik heb een nieuwere Colnago CLX evo (2020) mt 56 met 1.82 bbl 84, en eigenlijk is hij net te groot voor mij. Nu heb ik hem wel passend met een kortere stuurpen en minder setback, maar voor mij zou een 54 perfect zijn geweest. Dus ik denk dat voor jou een 56 best wel eens perfect zou kunnen zijn.
- thestudent
- Forum-lid HC
Ligt er een beetje aan hoe de maat gemeten is. Kijk daarmee uit. Center-top op een sloping frame en vertrouw niet per se de verkoper, maar meet het na. Of laat het nameten.
Een 54s colnago is ook een 56 klassiek. En een 56s is een 58+ klassiek.
De precieze geometrie van deze colnago vind ik niet. Maar dit is een ander model met typische colnago sloping geometrie.
https://geometrygeeks.bike/bike/colnago-v1r-2015/
Een 54s colnago is ook een 56 klassiek. En een 56s is een 58+ klassiek.
De precieze geometrie van deze colnago vind ik niet. Maar dit is een ander model met typische colnago sloping geometrie.
https://geometrygeeks.bike/bike/colnago-v1r-2015/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik denk dat deze klopt:

(volgens mij was de Arte een Prima(vera) met carbon achtervorken)
Je ziet in deze tabel heel mooi dat er 4cm verschil zit met traditionele maten.
De vraag is dan wat een 58 is in dit geval. Hij ziet er op het oog wat klein uit voor de 58s. Een 56s heeft een zitbuis van "ongeveer" 58cm.
Ik ben zelf even lang en pas prima op een 56s een 54s lijkt mij erg kort worden en een 58s te groot.

(volgens mij was de Arte een Prima(vera) met carbon achtervorken)
Je ziet in deze tabel heel mooi dat er 4cm verschil zit met traditionele maten.
De vraag is dan wat een 58 is in dit geval. Hij ziet er op het oog wat klein uit voor de 58s. Een 56s heeft een zitbuis van "ongeveer" 58cm.
Ik ben zelf even lang en pas prima op een 56s een 54s lijkt mij erg kort worden en een 58s te groot.
Campagnolo Ultra Dork
58 lijkt mij prima passen.