Beginner tweedehands racefiets, vraag over 50-34 met 11-28
Goedendag! Ik wil binnenkort een tweedehands racefiets kopen, mijn allereerste racefiets. Nu lees ik in de tekst dat de fiets een compact crankstel heeft, en: 50-34 met 11-28. (Geen idee wat het precies inhoud..)
Ik zal 99% van mijn tijd op de vlakte fietsen. Is een compact crankstel met 50-34 en 11-28 dan wel aan te raden? Vast mensen hier die mij kunnen helpen!
Ik zal 99% van mijn tijd op de vlakte fietsen. Is een compact crankstel met 50-34 en 11-28 dan wel aan te raden? Vast mensen hier die mij kunnen helpen!
Kan prima maar je kunt altijd een kleiner cassette monteren of groter binnenblad. (dan hou je de 34 of die cassette als je een keer naar de bergen gaat). Ik zou persoonlijk die 34 voor een grotere vervangen in Nederland
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
hier staat aardig wat: viewtopic.php?t=7330
Kort gezegd zijn 50 (grootst en zwaarst) en 34 de voorbladen. Die zijn bij Compact dus kleiner dan bij de traditionele dubbel 53-39, waar je onder andere de profs mee ziet rijden. De 11-28 zijn dan de tandjes van de cassette op je achterwiel. 11 de kleinsten zwaarste, 28 de grootste en lichtste.
Kort gezegd zijn 50 (grootst en zwaarst) en 34 de voorbladen. Die zijn bij Compact dus kleiner dan bij de traditionele dubbel 53-39, waar je onder andere de profs mee ziet rijden. De 11-28 zijn dan de tandjes van de cassette op je achterwiel. 11 de kleinsten zwaarste, 28 de grootste en lichtste.
Laatst gewijzigd door bluebird op 18 sep 2023 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Niet echt nodig meer toch, tegenwoordig?
Prima verzetten lijkt me. Als je echt alleen maar vlak rijdt zou je de cassette kunnen vervangen door eentje met minder sprongen in de cassette.
Maar voor mij was juist het 39-53 crankstel een reden om een andere fiets te kopen. Ik kwam gewoon de heuvels niet meer op zodra de stijging boven de 10% kwam. En de fiets rechtvaardigde in mijn geval geen grote kosten meer.
Als je je crankstel en casette hier opzoekt dan zie je dat je gewoon een heel mooie overlap hebt in het gebied waar jij waarschijnlijk het meeste zult fietsen:
https://ritzelrechner.de/
Maar voor mij was juist het 39-53 crankstel een reden om een andere fiets te kopen. Ik kwam gewoon de heuvels niet meer op zodra de stijging boven de 10% kwam. En de fiets rechtvaardigde in mijn geval geen grote kosten meer.
Als je je crankstel en casette hier opzoekt dan zie je dat je gewoon een heel mooie overlap hebt in het gebied waar jij waarschijnlijk het meeste zult fietsen:
https://ritzelrechner.de/
Een 50- en 34-tands kettingblad is prima! Die cassette kun je eventueel ooit nog wijzigen naar 12-25 (de ultieme "poldercassette"), maar ik zou eerst maar eens lekker gaan fietsen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Ik heb het ook jaren zo gedaan maar inderdaad, het is achterhaald.
Met een compact doe je het vlakke werk namelijk net zo makkelijk op het buitenblad. Ik rij zelf veel op 50x21, 50x19 en 50x18 bij wind tegen. Met een klimcassette kan je nog veel lichter dan dat gaan, maar dat vind ik zelf niet fijn omdat je dan grote gaten in je cassette hebt. Maar niet iedereen vindt dat een probleem.
Beetje afhankelijk van je niveau natuurlijk.... maar ik schakel alleen nog binnenblad als ik ga klimmen óf als het windkracht 7 tegen is.
Met een compact doe je het vlakke werk namelijk net zo makkelijk op het buitenblad. Ik rij zelf veel op 50x21, 50x19 en 50x18 bij wind tegen. Met een klimcassette kan je nog veel lichter dan dat gaan, maar dat vind ik zelf niet fijn omdat je dan grote gaten in je cassette hebt. Maar niet iedereen vindt dat een probleem.
Beetje afhankelijk van je niveau natuurlijk.... maar ik schakel alleen nog binnenblad als ik ga klimmen óf als het windkracht 7 tegen is.