Telkens opladen van Garmin Edge 830 nadelig voor accu?
Is het nadelig voor de accu van de Garmin Edge 830 om ‘m na elke rit weer op te laden? Ik weet wel dat ik meerdere ritten kan maken op één lading, maar aan de andere kant is het een kleine moeite om de Garmin even aan de lader te hangen. Dan weet ik tenminste zéker dat ik niet onderweg met een lege accu zal komen te zitten. Maar ‘vroeger’ werd er altijd gezegd dat het telkens bijladen van een niet-lege accu niet goed was voor zo’n accu. Het zou de capaciteit op de lange duur verlagen, en dat soort dingen. Geldt dat nog steeds, of kan het tegenwoordig eigenlijk geen kwaad meer om de Garmin telkens weer tot 100 procent op te laden?
Het beste is boven de 80% houden bij Li-On accu's meen ik.
Dit gezegd hebbende, ik laad zo weinig mogelijk op en bij mij blijven batterijen altijd heel lang goed....
Dit gezegd hebbende, ik laad zo weinig mogelijk op en bij mij blijven batterijen altijd heel lang goed....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13837
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is nooit goed om een accu 100% op te laden. Zelfde op he telefoon is zet altijd batterij besparing aan dan laad ie max 85%.
Het beste voor een accu is tussen de 20% en 80% houden.
Maar als je hem tot 100% oplaad en de volgende dag gaat rijden is het geen probleem,maar weken wegleggen op 100% is niet goed.
Ik haal hem er altijd af bij een procent of 90 als ik in de buurt ben.
Het beste voor een accu is tussen de 20% en 80% houden.
Maar als je hem tot 100% oplaad en de volgende dag gaat rijden is het geen probleem,maar weken wegleggen op 100% is niet goed.
Ik haal hem er altijd af bij een procent of 90 als ik in de buurt ben.
Blijkbaar als je boven de 80% gaat laden, dan gaat de batterij meer afzien, ze zal dus op de lange duur sneller stuk gaan door die extra lading naar 100%.
Het opladen tot maar 80% zou de batterij tot 5 maal minder doen afzien dan tot 100%.
Dus je zou in therorie, na vele laadcycli (5x80% =400) in plaats van (1x100%=100) van de capaciteit van je batterij kunnen gebruiken.
Je zal je batterij dus meer/regelmatiger moeten opladen, maar de uiteindelijke energie die je in de loop der jaren eruit kan halen, voor de batterij de geest geeft zou dus groter moeten zijn, dan wanneer je telkens tot 100% laadt.
Of dit allemaal de moeite is? Geen idee.
Heb het eigenlijk zelf nog nooit gedaan.
Het opladen tot maar 80% zou de batterij tot 5 maal minder doen afzien dan tot 100%.
Dus je zou in therorie, na vele laadcycli (5x80% =400) in plaats van (1x100%=100) van de capaciteit van je batterij kunnen gebruiken.
Je zal je batterij dus meer/regelmatiger moeten opladen, maar de uiteindelijke energie die je in de loop der jaren eruit kan halen, voor de batterij de geest geeft zou dus groter moeten zijn, dan wanneer je telkens tot 100% laadt.
Of dit allemaal de moeite is? Geen idee.
Heb het eigenlijk zelf nog nooit gedaan.
Heb mijn 830 nu een jaar of 3 denk ik. Pomp hem altijd vol naar 100%. Echt lange tochten zoals Bartje200 en Elfstedentocht heb ik bij terugkomst nog zat over.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13837
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij bv een auto staat het maximum pecentage vaak standaard op 90% ingesteld
Die ene keer dat je echt die 100 nodig hebt pas je hem even aan, bv vakanties.
Bij een samsung telefoon staat de batterijbesparing op 85%, dat doe ik nu bijna een jaar en de accu is nog als nieuw.
Mijn vorige telefoon werd echt na een half jaar al minder.
Wat bv echt funest is voor een telefoonaccu (die situatie zal je met een garmin niet hebben).
Je gaat met de auto op vakantie plugt de telefoon in de android auto of apple carplay en je hebt een lange reis.
De accu blijft dan continu 100% en laad bij + ontlaad, dan degradeert een accu echt snel.
En kijk ook naar het type accu, met een lipo accu moet je weer heel anders omgaan.
Maar over het algemeen geld ontlaad een accu ook nooit volledig, al was dat vroeger bij Nikel cadmium accus, weer wel aan te raden, maar die zie je zelden meer.
Wat altijd geld, gaat ie bol staan leg hem meteen buitenshuis op iets wat niet kan branden
Die ene keer dat je echt die 100 nodig hebt pas je hem even aan, bv vakanties.
Bij een samsung telefoon staat de batterijbesparing op 85%, dat doe ik nu bijna een jaar en de accu is nog als nieuw.
Mijn vorige telefoon werd echt na een half jaar al minder.
Wat bv echt funest is voor een telefoonaccu (die situatie zal je met een garmin niet hebben).
Je gaat met de auto op vakantie plugt de telefoon in de android auto of apple carplay en je hebt een lange reis.
De accu blijft dan continu 100% en laad bij + ontlaad, dan degradeert een accu echt snel.
En kijk ook naar het type accu, met een lipo accu moet je weer heel anders omgaan.
Maar over het algemeen geld ontlaad een accu ook nooit volledig, al was dat vroeger bij Nikel cadmium accus, weer wel aan te raden, maar die zie je zelden meer.
Wat altijd geld, gaat ie bol staan leg hem meteen buitenshuis op iets wat niet kan branden