Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

cassette icm Compact 50/34

MattR83
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2017 09:43
Locatie: Wapenveld

MattR83 12 jul 2017 14:49

Hallo,

Ik heb een vraag omtrent mijn cassette achter in combinatie met mijn Compact 50/34
Ik heb onlangs een nieuwe fiets gekocht en daar ligt standaard het volgend op
voor een 50/34 en achter een 11-32 (11 speed).

Ik ben een matig/gemiddelde tourfietser, (avg 30-33) maar wil me graag verder ontwikkelen. ik heb een cadansmeter en fiets lekker met een cadans rond de 90.
Ben inmiddels begonnen met onderhoud etc zelf te gaan doen en heb diverse materialen en gereedschappen besteld.
Echter momenteel fiets ik voornamelijk op het vlakke (Veluwe).
standaard heb ik voor op 50 liggen en komt hij niet vanaf.
achter gebruik ik hooguit 3 kransjes de 18-20-22
het kan aan mij liggen maar ik heb het idee dat ik als ik tussen die 3 schakel. ik het gevoel heb dat de stappen best groot zijn en ik graag een tandje er tussen mis.

Ik overweeg om eventueel een andere cassette aan te schaffen waar deze tanden wel in zitten.
Ik heb alleen de volgende keuzes:

• 11/23: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23 – 212 gram*
• 11/25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25 – 229 gram*
• 11/28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28 – 249 gram*
• 11/32: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32 – 286 gram*
• 12/25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 – 243 gram*
• 14/28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28

ik twijfel tussen de 14/28, de 11/23 en de 11/25

of raden jullie wat anders aan bijvoorbeeld ipv een 50 voor een ander tandwiel?
Sensa Modena LTD Ultegra

Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28033
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jul 2017 14:55

Ik heb zelf om die reden een 13-30 van Miche

13-14-15-16-17-18-19-21-24-27-30

Geen grote gaten in het middenstuk, en prima kettinglijnen op het buitenblad (op vlak terrein).

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 12 jul 2017 14:57

achter gebruik ik hooguit 3 kransjes de 18-20-22
het kan aan mij liggen maar ik heb het idee dat ik als ik tussen die 3 schakel. ik het gevoel heb dat de stappen best groot zijn en ik graag een tandje er tussen mis.

14/28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28
En dan haal je uit je huidige casette de 22 en wissel je die om met de 23, of 25...?
Of is die oplossing te simpel gedacht?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9089
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 jul 2017 15:21

12-25
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 12 jul 2017 16:03

Ik zou de 34 vervangen voor 39. Een cassette met 13-14-15-16-17 geeft je dan 6-8% tussen de versnellingen ipv de 10-11% die er nu tussen zitten bij dezelfde snelheid en cadans range.
Speel anders eens even met: http://ritzelrechner.de/
.

MattR83
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2017 09:43
Locatie: Wapenveld

MattR83 12 jul 2017 16:42

Waarom nijkie?
En is het mogelijk 2 cassettes te mixen zoals bispaadje zegt.

Ritzelrechner snap ik niet kan wezen doordat ik op telefoon doe.
Maar zie nergens enige uitleg
Sensa Modena LTD Ultegra

Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9219
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 jul 2017 17:00

+1 voor Nijkie. Kransjes lopen mooi gelijkmatig op. I.c.m. 50-39 (liever nog 50-42) perfect voor het vlakke. Vervang het binnenblad voor een 34, en je kan er op zijn minst ook de heuvels mee in.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28033
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jul 2017 17:03

Het verhaal vertelt niet of de TS een niet-sleutelconfiguratie wil of niet.

Ik rijd sinds dit seizoen voor het eerst met één configuratie en het bevalt me uitstekend. Toch erg fijn als ik besluit morgen naar Tecklenburg te gaan dat ik dan niet hoef te sleutelen.

Gebruikersavatar
AmstelGoldRaas
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 12 jul 2017 17:09

havana schreef: 12 jul 2017 17:03 Het verhaal vertelt niet of de TS een niet-sleutelconfiguratie wil of niet.

Ik rijd sinds dit seizoen voor het eerst met één configuratie en het bevalt me uitstekend. Toch erg fijn als ik besluit morgen naar Tecklenburg te gaan dat ik dan niet hoef te sleutelen.
Een niet-sleutelconfiguratie bestaat natuurlijk al jaren, de triple. ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9219
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 jul 2017 17:11

@Havana: waarmee rijdt je voor dan? Een good-old dubbel?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28033
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jul 2017 17:13

Nee, 50/34

Dubbel is veel te zwaar voor mij.

Ik moet nu wel iets vaker schakelen vooraan, maar dat is met Di2 met semi-synchro heel makkelijk.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6142
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 jul 2017 18:26

havana schreef: 12 jul 2017 14:55 Ik heb zelf om die reden een 13-30 van Miche

13-14-15-16-17-18-19-21-24-27-30

Geen grote gaten in het middenstuk, en prima kettinglijnen op het buitenblad (op vlak terrein).
havana schreef: 12 jul 2017 17:13 Nee, 50/34

Dubbel is veel te zwaar voor mij.

Ik moet nu wel iets vaker schakelen vooraan, maar dat is met Di2 met semi-synchro heel makkelijk.
Met een cadans van 100 en omstreeks 30 km/h zit je op het grote blad op de 21 en op het kleine blad op 14 of 15. Dat vele heen en weer schakelen lijkt mij nou niets. Als je iets langzamer gaat draaien bijv. 90 kan je m.i. beter uit de voeten met het grote blad en met 18, 19 of 21 alles zonder van blad te wisselen. Neemt niet weg dat het grote blad schakelen eigenlijk niets voorstelt.

Ik moet zeggen dat ook ik nog steeds geen besluit heb genomen welke configuratie ik zal nemen 50/43 of 52/36 want eigenlijk maakt het niet zo veel uit. Belangrijkste is m.i. dat je van de 22 zo veel mogelijk effectieve verzetten kan draaien, dus geen (bijna) dubbelingen hebt zonder een (te) scheve kettinglijn.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie