Keev schreef: ↑15 aug 2017 11:32
Ik heb 2 weken dit uitgetest, enkel op zaterdag heb ik mijn reserves telkens wat aangevuld. Ik heb wel vetarm en vooral koolhydraatrijk gegeten en dan was het best vol te houden. Ik wou gewoon wat testjes uitvoeren. De reden dat ik hiermee startte was omdat telkens wanneer ik bijvoorbeeld is een keer frieten (royale portie) of iets anders gefrituurd eet ik de dag erna veel last heb van mijn maag en darmen. Mijn benen zijn dan ook precies helemaal verkrampt en zwaar. Iemand nog last hiervan? Of weet iemand de oorzaak hiervan?
was het andersom geweest, geen koolhydraten en enkel vetten en eiwitten, dan had je hoogstwaarschijnlijk in ketose gezeten.
runcyclerun schreef: ↑15 aug 2017 13:16
Minder vetten en meer koolhydraten? Welke koolhydraten dan? Groenten? Fruit? Of boterhammen en pasta? Waarom minder vetten? Tsja, ineens friet met mayo geeft een enorme belasting qua vertering. Er zijn meer mensen die daar niet goed tegen kunnen.
Ben je nou ook afgevallen en wat was nou het doel eigenlijk? Ben gewoon benieuwd
joopi schreef: ↑15 aug 2017 11:55
De voedingsleer is de laatste paar jaar aardig teruggekomen van het verketteren van vetten. Vooral "natuurlijke", dwz min of meer onbewerkte vetten zoals in vlees/vis/zuivel (roomboter!) blijken juist heel waardevol, door hun langzame verbranding, hoge energiegehalte en verzadigende effect. Probleem met veel koolhydraten is dat ze niet verzadigen, oftewel je krijgt er alleen maar meer honger/trek van. Dus dat "vetarme en vooral koolhydraatrijk" zo ik juist iets meer opschuiven richting vet, dus gewoon lekker ontbijten met eieren met spek. Kom je geheid de ochtend door zonder snaai-buien. Dit geldt overigens totaal niet voor gefrituurde troep en als je er blijkbaar nog last van krijgt ook zou ik daarvan afkicken. Daarmee stoppen en ook geen suikerbommen als cola/sinas meer drinken zie je in no time terug op de weegschaal.
sinds vorig jaar schrap ik zoveel mogelijk vetten. veel stomen, vetvrije pan, in de oven op niet-plakkend bakpapier, etc.. ik eet voornamelijk koolhydraten, vooral complexe maar ook simpele. aardappelen, havermout, weetabix, brood, pasta, rijst, couscous, tarwe, allerlei fruit, veel groenten. (en eigenlijk quasi geen dierlijke producten meer). simpele koolhydraten zijn dan soms wat frisdrank (zeker in de bidon!), het eerder genoemde fruit, sauzen zoals ketchup en zoetzure saus etc, suiker in de havermoutpap, popcorn etc...
sowieso dat ik toch een beperkte hoeveelheid vet binnenkrijg maar om eerlijk te zijn, ik verga nooit van de honger ook al eet ik 's ochtends geen spek met eieren. eet best wel grote porties maar het gewicht blijft zeker onder controle of gaat zelfs naar beneden. aan dat kcal tellen verhaal doe ik niet mee, probeer maar eens aan je dagelijkse behoefte te komen door enkel aardappelen te eten, dat is echt moeilijk!

vezels doen ook erg veel om de maag te vullen en de honger te stillen, alsook vele andere positieve effecten.
nuja, jullie snappen het wel me dunkt. ik ben bezig aan m'n vierde seizoen competitie, nu bij de elites zonder contract. en het gaat me goed af, voel me fit, sterk en boordevol energie. een pleidooi voor koolhydraten dus!