Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

inname per dag

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 15 aug 2017 09:43

rob74 schreef: 14 aug 2017 16:36 65 kg en 1,78 is een laag BMI. 20.515 om precies te zijn. Met 62 kg kom je uit op 19.56 en dan begint toch wel de gevaren zone in zicht te komen. Veel lichter zou je niet willen worden.

En een energie schuld van 2000 kcal is absurd, echt absurd. Je gaat je ook heel naar voelen. Je lichaam weet niet wat het overkomt en schiet in een soort stress modus. Er zal gaan bezuinigd worden op stookkosten en je hebt nul energie over. Het kan ook heel lang duren voor je weer uit deze stress modus bent, als je meer normaal gaat eten.

Goede raad: NIET DOEN!!!
2000 kcal energie is gewoon dom. 500-700 kcal is echt genoeg. In dat geval val je in een week zo'n halve kg af. Zoiets houdt je ook makkelijk een paar weken vol

PS:
en,..... oh mijn god, wat is die derosa spuuglelijk :o
noemt dat niet ketose? dan begint het metabolisme erg te vertragen om energie te sparen, voel je je idd suf en kan je niet echt zo heel veel meer. het doet eigenlijk meer kwaad dan goed. (of begint ketose pas als je alle koolhydraten schrapt?)
weet wat je eet, blijf eten, blijf bewegen. metabolisme moet blijven draaien. dan verlies je vanzelf gewicht... dat denk ik dan toch.

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 15 aug 2017 10:54

Ik denk dat TS al gestart is met weinig inname omdat hij hier niet meer antwoordt....

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 15 aug 2017 11:07

:lol:

Keev
Forum-lid

Keev 15 aug 2017 11:32

Ik heb 2 weken dit uitgetest, enkel op zaterdag heb ik mijn reserves telkens wat aangevuld. Ik heb wel vetarm en vooral koolhydraatrijk gegeten en dan was het best vol te houden. Ik wou gewoon wat testjes uitvoeren. De reden dat ik hiermee startte was omdat telkens wanneer ik bijvoorbeeld is een keer frieten (royale portie) of iets anders gefrituurd eet ik de dag erna veel last heb van mijn maag en darmen. Mijn benen zijn dan ook precies helemaal verkrampt en zwaar. Iemand nog last hiervan? Of weet iemand de oorzaak hiervan?

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 aug 2017 11:46

Als je normaal heel weinig vet eet en plots een grote hoeveelheid frieten en andere vetten dingen je maag in propt, dan is je lichaam gewoon van slag. Niet echt iets verwonderlijks
Live fast; die young. mijn blog

joopi
Forum-lid

joopi 15 aug 2017 11:55

De voedingsleer is de laatste paar jaar aardig teruggekomen van het verketteren van vetten. Vooral "natuurlijke", dwz min of meer onbewerkte vetten zoals in vlees/vis/zuivel (roomboter!) blijken juist heel waardevol, door hun langzame verbranding, hoge energiegehalte en verzadigende effect. Probleem met veel koolhydraten is dat ze niet verzadigen, oftewel je krijgt er alleen maar meer honger/trek van. Dus dat "vetarme en vooral koolhydraatrijk" zo ik juist iets meer opschuiven richting vet, dus gewoon lekker ontbijten met eieren met spek. Kom je geheid de ochtend door zonder snaai-buien. Dit geldt overigens totaal niet voor gefrituurde troep en als je er blijkbaar nog last van krijgt ook zou ik daarvan afkicken. Daarmee stoppen en ook geen suikerbommen als cola/sinas meer drinken zie je in no time terug op de weegschaal.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 aug 2017 12:27

Je stelt dus een vraag waar je het antwoord al op weet...

Wat was nu het resultaat?

Persoonlijk denk dat je niet op een gezonde wijze met sport en voeding bezig bent. Veel te veel fietsen en dit soort rare experimenten met voeding gaan op den duur hun tol eisen verwacht ik.

Hoe is die Tour afstand uiteindelijk gegaan? Je zou daarna meer op snelheid gaan trainen en heb je tijdens één van deze zaken dat dieet gevolgd?
Campagnolo Ultra Dork

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 15 aug 2017 13:16

Minder vetten en meer koolhydraten? Welke koolhydraten dan? Groenten? Fruit? Of boterhammen en pasta? Waarom minder vetten? Tsja, ineens friet met mayo geeft een enorme belasting qua vertering. Er zijn meer mensen die daar niet goed tegen kunnen.

Ben je nou ook afgevallen en wat was nou het doel eigenlijk? Ben gewoon benieuwd

gene
Forum-lid

gene 15 aug 2017 13:36

Snap ook helemaal niet wat het verband is tussen je "test" en het eten van grote hoeveelheid friet.
Gewoon die ongezonde gefrituurde voeding vermijden is volgens mij een relevante test.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 15 aug 2017 15:05

Waarom ziet men lichaamsvet eigenlijk als een soort vijand? Teveel vet en dan vooral visceraal vet (in de buikholte/streek) is ongezond. Maar een vetpercentage tussen de 15 en 20 procent voor een man (20 en 25 procent voor een vrouw) is fysiologisch gezien heel normaal en ook gewoon gezond. Juist dat lichaamsvet voorkomt dat je snel ziek word. (Te laag vetpercentage tast je algehele weerstand flink aan) lichaamsvet word aangewend door je lichaam als je moet herstellen van (hele) zware inspanningen. Lichaamsvet zorgt er voor dat je niet snel afkoelt tijdens het fietsen. Biologisch gezien zijn we juist ingericht om vet vast te houden met oog op aankomende schaarste van voedsel. Streven naar hele lage vetpercentages is vooral ingegeven door een maatschappelijk schoonheids ideaal. Zolang je niet je geld verdient met fietsen is het onzin om al je lichaamsvet weg te werken als je totaal geen overgewicht hebt. Lichaamsvet is net zo belangrijk als je botten/spieren/organen/bloed en vochthuishouding.

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 15 aug 2017 15:07

Keev schreef: 15 aug 2017 11:32 Ik heb 2 weken dit uitgetest, enkel op zaterdag heb ik mijn reserves telkens wat aangevuld. Ik heb wel vetarm en vooral koolhydraatrijk gegeten en dan was het best vol te houden. Ik wou gewoon wat testjes uitvoeren. De reden dat ik hiermee startte was omdat telkens wanneer ik bijvoorbeeld is een keer frieten (royale portie) of iets anders gefrituurd eet ik de dag erna veel last heb van mijn maag en darmen. Mijn benen zijn dan ook precies helemaal verkrampt en zwaar. Iemand nog last hiervan? Of weet iemand de oorzaak hiervan?
was het andersom geweest, geen koolhydraten en enkel vetten en eiwitten, dan had je hoogstwaarschijnlijk in ketose gezeten.
runcyclerun schreef: 15 aug 2017 13:16 Minder vetten en meer koolhydraten? Welke koolhydraten dan? Groenten? Fruit? Of boterhammen en pasta? Waarom minder vetten? Tsja, ineens friet met mayo geeft een enorme belasting qua vertering. Er zijn meer mensen die daar niet goed tegen kunnen.

Ben je nou ook afgevallen en wat was nou het doel eigenlijk? Ben gewoon benieuwd
joopi schreef: 15 aug 2017 11:55 De voedingsleer is de laatste paar jaar aardig teruggekomen van het verketteren van vetten. Vooral "natuurlijke", dwz min of meer onbewerkte vetten zoals in vlees/vis/zuivel (roomboter!) blijken juist heel waardevol, door hun langzame verbranding, hoge energiegehalte en verzadigende effect. Probleem met veel koolhydraten is dat ze niet verzadigen, oftewel je krijgt er alleen maar meer honger/trek van. Dus dat "vetarme en vooral koolhydraatrijk" zo ik juist iets meer opschuiven richting vet, dus gewoon lekker ontbijten met eieren met spek. Kom je geheid de ochtend door zonder snaai-buien. Dit geldt overigens totaal niet voor gefrituurde troep en als je er blijkbaar nog last van krijgt ook zou ik daarvan afkicken. Daarmee stoppen en ook geen suikerbommen als cola/sinas meer drinken zie je in no time terug op de weegschaal.
sinds vorig jaar schrap ik zoveel mogelijk vetten. veel stomen, vetvrije pan, in de oven op niet-plakkend bakpapier, etc.. ik eet voornamelijk koolhydraten, vooral complexe maar ook simpele. aardappelen, havermout, weetabix, brood, pasta, rijst, couscous, tarwe, allerlei fruit, veel groenten. (en eigenlijk quasi geen dierlijke producten meer). simpele koolhydraten zijn dan soms wat frisdrank (zeker in de bidon!), het eerder genoemde fruit, sauzen zoals ketchup en zoetzure saus etc, suiker in de havermoutpap, popcorn etc...

sowieso dat ik toch een beperkte hoeveelheid vet binnenkrijg maar om eerlijk te zijn, ik verga nooit van de honger ook al eet ik 's ochtends geen spek met eieren. eet best wel grote porties maar het gewicht blijft zeker onder controle of gaat zelfs naar beneden. aan dat kcal tellen verhaal doe ik niet mee, probeer maar eens aan je dagelijkse behoefte te komen door enkel aardappelen te eten, dat is echt moeilijk! :D vezels doen ook erg veel om de maag te vullen en de honger te stillen, alsook vele andere positieve effecten.

nuja, jullie snappen het wel me dunkt. ik ben bezig aan m'n vierde seizoen competitie, nu bij de elites zonder contract. en het gaat me goed af, voel me fit, sterk en boordevol energie. een pleidooi voor koolhydraten dus! :like:

Keev
Forum-lid

Keev 15 aug 2017 16:06

Ik heb in jullie 3300km gefietst uiteindelijk en ben wel een aantal kilo's kwijt. In het begin had ik om te herstellen, de volgende dag vaak met zware benen op de fiets gekropen. Na een tijde ging het echt wel beter en nu heb ik hier niet echt last meer van. Dagen achter elkaar 100-150 km rijden gaat wel indien ik er gewoon voor zorg dat ik na mijn training een koolhydraatrijke maaltijd eet (volkoren pasta, volkorenbrood, zilvervliesrijst,...). Deze week heb ik een paar rustdagen genomen (zondag wat los gefietst, gisteren wat gewandeld en vandaag ook). Hierna ga ik de kwantiteit wat verlagen en wat gerichter trainen. Al weet ik niet of dit gaat lukken want aangezien ik momenteel vakantie heb is de verleiding wat te groot om mij aan kortere intensievere ritten te houden ipv lange duurritten.

Ik wil gewoon gewoon ook graag mijn oude gewicht terug, ik ben in de periode januari-april wat aangekomen door opeenvolging van verschillende blessures (achillespeesontsteking en ook een ontsteking aan de biceps femoris). Vorige zomer zat ik rond de 58kg met 5% vet (huidplooimeting fysiotherapeut) en ik heb nooit last gehad van ziekte of zwakte met deze lage waarde dus ik denk dat mijn lichaam er wel tegen moet kunnen.

Plaats reactie