Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 10 feb 2018 16:45

TKMP schreef: 10 feb 2018 13:10 Sram geeft ook aan dat de blad combinaties zijn,
52-36
53-39
50-34

Ik twijfelde ook. Dus sinds vorig seizoen miche bladen op mn fiets.
De originele zijn wel fijner ik zou graag 50-36 rijden.
Dat geeft Shimano ook aan, maar is geen reden om het ook te doen. Bij Shimano werkt het gewoon prima.
50-36 is geen optie. Ik wil juist van die 50 af. Die is met name voor de tijdritten veel te klein.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

damocles
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 10 apr 2004 19:03

damocles 10 feb 2018 21:37

Beste, is het mogelijk om op een Campa SR compact cranckstel (50/34) anno 2015 normale dubbele tandwielen (52/39) te monteren ? Voor een paar jaar was dit niet mogelijk. Ben aan het uitkijken naar een nieuwe groep daarom de vraag.
Bedankt alvast en fijn weekend nog !

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 feb 2018 16:18

Wolfhound32 schreef: 10 feb 2018 16:45
TKMP schreef: 10 feb 2018 13:10 Sram geeft ook aan dat de blad combinaties zijn,
52-36
53-39
50-34

Ik twijfelde ook. Dus sinds vorig seizoen miche bladen op mn fiets.
De originele zijn wel fijner ik zou graag 50-36 rijden.
Dat geeft Shimano ook aan, maar is geen reden om het ook te doen. Bij Shimano werkt het gewoon prima.
50-36 is geen optie. Ik wil juist van die 50 af. Die is met name voor de tijdritten veel te klein.
Als die 50 veel te klein is... En je met de ander al naar 38 zou willen. Waarom monteer je dan niet 53-39? Als dat in de standaard setup van sram zit. En 52 of 53 maakt ook maar marginaal uit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 feb 2018 21:25

damocles schreef: 10 feb 2018 21:37 Beste, is het mogelijk om op een Campa SR compact cranckstel (50/34) anno 2015 normale dubbele tandwielen (52/39) te monteren ? Voor een paar jaar was dit niet mogelijk. Ben aan het uitkijken naar een nieuwe groep daarom de vraag.
Bedankt alvast en fijn weekend nog !
Jawel hoor, maar waarschijnlijk niet met Campagnolo kettingbladen , maar van een 3th party leverancier zoals TA of Stronglight.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 12 feb 2018 10:18

Wolfhound32 schreef: 10 feb 2018 09:05 Ik rijd met een Rival 50/34-crank van SRAM. Ik heb de 34 vervangen voor een 38 (ook van SRAM) maar dat schakelde ruk. Integenstelling tot een 50 en 52/39 combinatie bij mijn Shimano 105-5700. Die doet het feilloos.
Nou wil ik een 52/36 van SRAM aanschaffen. Dan opnieuw de 36 vervangen voor de 38. Heeft iemand ervaring met een 52/38 configuratie van SRAM?
Werkt dat of laat ik lekker die 36 zitten?
Stronglight maakt kettingbladen sram specifiek 52 (36) en 52 (38)
klik

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 14 feb 2018 15:13

Ik ben op dit moment een Italiaanse racer (met discs) aan het opbouwen en ben nog op zoek naar een wielset en een mechanische schakelgroep.

Het gaat me nu even om de groep: ga ik voor ‘verstand’ dan kies ik een Shimano R8020 (Ultegra, disc, mechanisch). Ik rij al jaren met Ultegra’s op m’n huidige racer en heb daar alleen goede ervaringen mee. Kwa kosten ook nog prima te doen. Lijkt dus een veilige keuze.

Gezien de keuze van het frame wil ik eigenlijk stiekem best dieper in de buidel tasten en een groep hoger kiezen. Dan kom ik bij Shimano op Dura-Ace uit. Wel meteen een hele stap duurder, but hey…ik leef maar 1 keer.

(SRAM zou trouwens ook kunnen (Force22 / Red22) maar ben een beetje anti-GPX bottom bracket dus….mwoah
En om nou een SRAM groep te kiezen met een andere crank…zou kunnen, maar daar kijk ik even niet naar.)

Nu is mijn vraag, als ik dus een budget stapje naar boven maak, dan komt een Campa ChorusH11 groep ook binnen bereik.
Daar gaat mijn hart wel iets harder van kloppen (zonder te trappen). En het ziet er iig een heel stuk beter uit.
Nu heb ik nog nooit met Campagnolo gereden dus kan er geen zinnig woord over zeggen. Met name dat schakelen met dat pieletje aan de binnenkant.
Schakelt Chorus net zo goed/beter/slechter als de Dura-Ace? Of is zo een van ‘ gewoon proberen’ dan weet je het.
Zijn er mensen die van de Shimano’s afkomen en weer terug willen omdat Campagnolo niet bevalt (of is dat vleoken in de kerk? ;-) ?
Ook is de Ultra Torque trapas constructie (kartels) mij onbekend. No issues daar te verwachten?
Bottom line, is het extra geld alleen voor de looks/emotie of werkt het ook beter?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16905
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 feb 2018 15:30

Ik heb alleen uitgebreide ervaring met de 10 speed groepen en zowel daarbij als met de beperkte ervaring met de nieuwste versies doet Chorus nauwelijks onder voor DA. Wel is het zo dat mijn eerste racefiets met schakelen aan het stuur er één met Campa was. Wennen was voor mij eerder een kwestie van andersom maar ook dat was zo gepiept.

Wel vind ik DA echt vreselijk goed afgewerkt spul. Aangezien de prijs hetzelfde is zou ik mij zeker niet schamen voor DA op een Italiaan. Bij de velgrem groepen heeft Chorus een enorm prijsvoordeel maar met schijven vind ik het lastiger te verantwoorden. Maar uiteindelijk vind ik bij een racefiets dat je hartje er sneller van gaat kloppen belangrijker dan kleine technische verschillen of een paar euro.
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid
Berichten: 2622
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 14 feb 2018 15:53

Koop wat je mooi vindt en (goed) kan betalen.

Het is rationeel gezien onbegonnen werk om de hoge prijzen voor Dura Ace of ander top end groepen te onderbouwen. Ik heb gereden met 105, Ultegra in diverse series, Force en een dagje Record. IMHO zit er, mits goed afgesteld, nauwelijks verschil meer tussen. Al de groepen zijn tegenwoorden gewoon knijtergoed en zit het verschil in uitstraling en marketing en als je het belangrijk vindt gewicht.

Misschien nog even goed bekijken of je al het benodigde materiaal hebt om een Campagroep zelf te kunnen monteren? Daar zou ook nog wel een investering in zitten, als je nu alleen Shimano/Sram spullen hebt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 14 feb 2018 22:47

Keezx schreef: 11 feb 2018 21:25
damocles schreef: 10 feb 2018 21:37 Beste, is het mogelijk om op een Campa SR compact cranckstel (50/34) anno 2015 normale dubbele tandwielen (52/39) te monteren ? Voor een paar jaar was dit niet mogelijk. Ben aan het uitkijken naar een nieuwe groep daarom de vraag.
Bedankt alvast en fijn weekend nog !
Jawel hoor, maar waarschijnlijk niet met Campagnolo kettingbladen , maar van een 3th party leverancier zoals TA of Stronglight.
Het 2015 crankstel (4-armig) komt met universele steek. Je kan dus prima wisselen van bladen, in dit geval geen 52-39 maar wel naar een 53-39.

Hanteer de standaard combinaties 53-39 / 52-36 of 50-34 en je hebt nooit problemen. Dat een andere combinatie past wil niet zeggen dat het ook goed werkt.

Alles voor 2015 werkt met een afwijkende steek en daar was het inderdaad niet mogelijk te wisselen tussen een dubbel verzet en een compact verzet zonder de gehele crank te wijzigen.

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 15 feb 2018 07:56

Misschien nog even goed bekijken of je al het benodigde materiaal hebt om een Campagroep zelf te kunnen monteren? Daar zou ook nog wel een investering in zitten, als je nu alleen Shimano/Sram spullen hebt.
Dat is idd ook een (goede) reden voor Shimano (en evt /SRAM) te gaan aangzien ik die tools allemaal in huis heb.
We slapen er nog een nachtje over, thx in ieder geval

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2018 08:15

Beetje gereedschap is peanuts op de kosten van een nieuwe fiets. Kettingpons is duur (wel mooi gereedschap), maar daar zijn ook afdoende alternatieve voor.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40216
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2018 09:01

Sowiso gebruik ik toch vaak snelsluiters ipv de campa geponste sluiting.

UltraTorque is zeer goed systeem. Hufterproof (je hoeft niets af te stellen) en makkelijk te monteren. Een van de makkelijkste en beste systemen op de markt momenteeel.

Verder gewoon kopen waar je blij van wordt. Ik heb ook serieus getwijfeld om een 9100 groep te kopen, maar uit ik weer campa zie blinken op mijn nieuwe colnago ben ik er toch weer heel blij mee.
Less is bore

Plaats reactie