E-bike gezonder dan normale fiets?
-
- Forum-lid
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32
Achja in het sportieve mountainbike groepje dat ik rij is er een oud gediende die ziek is geweest. Hij zal qua niveau niet terug komen en rijdt elektrisch, Bergop kost het ons moeite als snelle groep hem bij te houden, en op t vlakke heeft hij het iets moeilijker. Uiteindelijk matten we elkaar gewoon goed af. Ik zie het punt niet, mooi dat het kan.
Waar ik mij zorgen om maak zijn de kommetjes...
Waar ik mij zorgen om maak zijn de kommetjes...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..
Ik ken iemand die vanwege hartproblemen een e racefiets heeft. Begrenzer er af laten halen. Je ziet trouwens niet dat het een e racefiets is (ja van dichtbij als die stilstaat en als je een echte kennner bent) maar die trapt zonder problemen (lage hartslag) rond de 40 km/h. En racefietsen voldoen al sowieso nooit bijna aan de wettelijke eisen die aan fietsen worden gesteld. Denk dat die e racers nog best eens een vlucht kunnen nemen in de toekomst. Verzekeringsverhaal maakt het wel trickydaniel1975 schreef: ↑21 aug 2019 13:13 Klopt, er zijn geen racefietsen die 45km/u kunnen. En bij wet moeten ze dan gekentekend worden enzo.
Zal dus niet snel gebeuren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32
Amen.RVV schreef: ↑21 aug 2019 13:57Dus 2 “bejaarde” mensen die naast elkaar fietsen zijn asociaal? De enige die zich asociaal gedraagt ben jijzelf (wat blijkt uit je opmerkingen). Alleen heb je dat zelf niet door.Stoffa schreef: ↑21 aug 2019 13:09 Een accu op een mbt kan ik me nog wel iets bij voorstellen ivm steile bergen etc, maar als je dat op racers gaat doen dan betekent t dat getrainde fietsers in NL pas echt op onwenselijke snelheden gaan rijden.
@rvv weer zo'n moralistische reply. Uiteraard verpesten de bejaarde ebikers mijn plezier ook niet, maar dat neemt niet weg dat ik ze asociaal in het verkeer vind.
Je kunt ook met een bepaald stuk respect voor oudere mensen deze e bikers benaderen als je fietst. Vind je ze ook asociaal als je langzaam de boodschappen op de lopende band leggen in de supermarkt of niet zo snel doorlopen in een drukke straat? Zijn je opa en oma als je die nog hebt ook asociaal omdat ze ouderen zijn? Manmanman kom eens uit je “fiets cocon”. Mijn opmerkingen hebben niks met moralistisch gedrag te maken. Maar met normale omgang en fatsoensnormen.. dat laatste is wel een van de grootste problemen in deze verhufterde maatschappij waar jij blijkbaar goed je steentje aan weet bij te dragen
Joop Zoetemelk rijdt ook elektrisch hoor. Menig liefhebber van 65+ rijdt elektrisch om te genieten van die hobby die je zelf beoefend. Als ik later niet meer voorover gebogen op mijn kromstuur kan zitten rij ik ook op een e-bike, daar ben ik zeker van.
Waarom moet het dan meteen zo hatelijk? Waarom denk je dat die heren op de elektrische zo praten? Dat heeft een aanleiding en dat is hufterige fietsers die koste wat het kost een KOM of PR moeten rijden. De mensen die zich het fietspad toe-eigenen als het ware hun eigen koers parkoers. Nee dat gaat er bij mij ook niet in, en hoewel ik ongeduldig ben achter tragere mede weggebruikers kun je ze simpelweg niet als rijdende chicanes zien. Of ergo, minderwaardige bestuurders.
Ook jij hebt je te houden aan de bestaande regelgeving op de weg, die hoef ik niet uit te leggen neem ik aan. Bovendien, van een beetje beleefdheid en wederzijds respect is niemand ooit slechter geworden.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..
Eerlijk gezegd vind ik dat je jezelf asociaal opstelt. Maar je hebt jezelf dan ook blijkbaar voorgenomen nooit oud te worden (https://nl.wikipedia.org/wiki/Die_Blechtrommel_(film))Stoffa schreef: ↑21 aug 2019 13:09 Een accu op een mbt kan ik me nog wel iets bij voorstellen ivm steile bergen etc, maar als je dat op racers gaat doen dan betekent t dat getrainde fietsers in NL pas echt op onwenselijke snelheden gaan rijden.
@rvv weer zo'n moralistische reply. Uiteraard verpesten de bejaarde ebikers mijn plezier ook niet, maar dat neemt niet weg dat ik ze asociaal in het verkeer vind.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40150
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Tuurlijk kan de begrenzer eraf. Net als een andere cylinder of carburateur op je brommer vroegerRVV schreef: ↑21 aug 2019 14:02Ik ken iemand die vanwege hartproblemen een e racefiets heeft. Begrenzer er af laten halen. Je ziet trouwens niet dat het een e racefiets is (ja van dichtbij als die stilstaat en als je een echte kennner bent) maar die trapt zonder problemen (lage hartslag) rond de 40 km/h. En racefietsen voldoen al sowieso nooit bijna aan de wettelijke eisen die aan fietsen worden gesteld. Denk dat die e racers nog best eens een vlucht kunnen nemen in de toekomst. Verzekeringsverhaal maakt het wel trickydaniel1975 schreef: ↑21 aug 2019 13:13 Klopt, er zijn geen racefietsen die 45km/u kunnen. En bij wet moeten ze dan gekentekend worden enzo.
Zal dus niet snel gebeuren.
Maar geen idee hoeveel mensen dat risico gaan nemen. Op een Stromer kan de begrenzer er ook af, maar denk dat het in praktijk een minimaal % is.
En vergis je niet; mijn accu weegt al 5kg, dat heb je echt nodig om lange tijd 40+ te rijden.
Less is bore
+1senior schreef: ↑21 aug 2019 19:50Eerlijk gezegd vind ik dat je jezelf asociaal opstelt. Maar je hebt jezelf dan ook blijkbaar voorgenomen nooit oud te worden (https://nl.wikipedia.org/wiki/Die_Blechtrommel_(film))Stoffa schreef: ↑21 aug 2019 13:09 Een accu op een mbt kan ik me nog wel iets bij voorstellen ivm steile bergen etc, maar als je dat op racers gaat doen dan betekent t dat getrainde fietsers in NL pas echt op onwenselijke snelheden gaan rijden.
@rvv weer zo'n moralistische reply. Uiteraard verpesten de bejaarde ebikers mijn plezier ook niet, maar dat neemt niet weg dat ik ze asociaal in het verkeer vind.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Persoonlijk heb ik er geen probleem mee als e racers de begrenzer er af laten halen. Bottleneck is nu dat ze maar tot 25 km/h ondersteuning bieden. Als je met je e racer samen met je clubmaatjes wil fietsen dan ligt de gemiddelde snelheid al snel boven de 30 km/h. Dan kun niet meekomen. Maargoed iedereen moet zelf maar die keuze maken.daniel1975 schreef: ↑21 aug 2019 19:53Tuurlijk kan de begrenzer eraf. Net als een andere cylinder of carburateur op je brommer vroegerRVV schreef: ↑21 aug 2019 14:02Ik ken iemand die vanwege hartproblemen een e racefiets heeft. Begrenzer er af laten halen. Je ziet trouwens niet dat het een e racefiets is (ja van dichtbij als die stilstaat en als je een echte kennner bent) maar die trapt zonder problemen (lage hartslag) rond de 40 km/h. En racefietsen voldoen al sowieso nooit bijna aan de wettelijke eisen die aan fietsen worden gesteld. Denk dat die e racers nog best eens een vlucht kunnen nemen in de toekomst. Verzekeringsverhaal maakt het wel trickydaniel1975 schreef: ↑21 aug 2019 13:13 Klopt, er zijn geen racefietsen die 45km/u kunnen. En bij wet moeten ze dan gekentekend worden enzo.
Zal dus niet snel gebeuren.
Maar geen idee hoeveel mensen dat risico gaan nemen. Op een Stromer kan de begrenzer er ook af, maar denk dat het in praktijk een minimaal % is.
En vergis je niet; mijn accu weegt al 5kg, dat heb je echt nodig om lange tijd 40+ te rijden.
De kop van het artikel is pure clickbait. Maar de boodschap is duidelijk: mensen met een e-bike rijden vaak flinke afstanden met de fiets.
De meesten maken trouwens een flinke denkfout: mensen die op een gewone fiets rijden spannen zich meestal ook niet zo fel in, met een e-bike spannen ze zich dan misschien nog wat minder in, maar rijden er dus meer mee, omdat de ebike minder nadeel heeft tov een auto
Een e-bike is en blijft beter dan eender welke auto. Mensen maken niet de keuze tussen fiets en e-bike, maar tussen auto en e-bike.
Zelf rijd ik zo goed als iedere dag met de Stromer naar 't werk. Dat is 105 km per dag, en dus ongeveer 15 uur fietsen per week. Ik zorg ervoor dat ik tijdens die tochtjes een gemiddelde hartslag van 130-140 bpm rijd.
De meeste mensen rijden wel iets kortere afstanden, maar er zijn veel mensen die iedere dag meer dan 1,5 uur op een speedbike fietsen.
Mijn gemiddelde snelheid over mijn ijkparcours (91 km die ik geregeld op mijn eentje afleg met de racer) ligt nu 2,5 km/h hoger dan mijn vorige record van 3 jaar geleden (toen dacht ik ook goed getraind te zijn).
De meesten maken trouwens een flinke denkfout: mensen die op een gewone fiets rijden spannen zich meestal ook niet zo fel in, met een e-bike spannen ze zich dan misschien nog wat minder in, maar rijden er dus meer mee, omdat de ebike minder nadeel heeft tov een auto
Een e-bike is en blijft beter dan eender welke auto. Mensen maken niet de keuze tussen fiets en e-bike, maar tussen auto en e-bike.
Zelf rijd ik zo goed als iedere dag met de Stromer naar 't werk. Dat is 105 km per dag, en dus ongeveer 15 uur fietsen per week. Ik zorg ervoor dat ik tijdens die tochtjes een gemiddelde hartslag van 130-140 bpm rijd.
De meeste mensen rijden wel iets kortere afstanden, maar er zijn veel mensen die iedere dag meer dan 1,5 uur op een speedbike fietsen.
Mijn gemiddelde snelheid over mijn ijkparcours (91 km die ik geregeld op mijn eentje afleg met de racer) ligt nu 2,5 km/h hoger dan mijn vorige record van 3 jaar geleden (toen dacht ik ook goed getraind te zijn).
De kop van de titel is idd bijzonder verwarrend. En dat zal wel bewust gekozen zijn, vermoed ik. Het had namelijk moeten zijn: "E-bike fietsers zijn gezonder bezig dan gewone fietsers op een stadfiets". Niet de fiets an sich is gezonder, maar meer wat ermee gedaan wordt. E-bikers 'fietsen' doorgaans verder en ondanks dat ze dat weinig inspanning kost (minder dan een gewone stadfiets), komt hun totaal aan METS-en ietsie hoger uit. Het oorspronkelijke titel had overigens wel de goede titel.
Een kleine rekensom leert overigens dat ik 3.4 miljoen METS per jaar verbruik! Wow, zeg ik. 3,4 miljoen METS-en. Dat klinkt eigenlijk als best veel en nu wil ik wel eens weten wat dat voor vage eenheid is
Een kleine rekensom leert overigens dat ik 3.4 miljoen METS per jaar verbruik! Wow, zeg ik. 3,4 miljoen METS-en. Dat klinkt eigenlijk als best veel en nu wil ik wel eens weten wat dat voor vage eenheid is
Live fast; die young. mijn blog
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom de e bike steeds met de auto word vergeleken als alternatief i.p.v. met een gewone fiets zonder motor? Voor wat woon-werk speed pedelecs die tussen de 25 en 50,km afleggen snap ik het wel. Maar woon-werk op een normale e bike is zelden meer dan 15 tot 20 km. Dat kan toch net zo makkelijk op een gewone sportieve fiets zoals een hybride of snelle stadsfiets? Dat kost nooit meer dan een uurtje fietsen. Eenmaal wat trap ervaring en je bent nagenoeg even snel op het werk als met een e bike.
Ik denk eerder dat helemaal niet meer in mensen opkomt om een fiets zonder trapondersteuning te kopen. Hele volksstammen 20/30/40’tigers die er redelijk fit en gezond uitzien kopen zonder na te denken over een gewone fiets een e bike.. je wilt immers ook niet voor gek worden verklaard door de buurman die wel zo slim is om een fiets met accu te kopen.
1 ding moet je ze nageven die e bike fabrikanten.. met dit soort artikelen en hun reclame en marketing hebben ze heel fietsend Nederland helemaal ingepakt..
Van een suf bejaarde fietsje naar een hip lifestyle vervoermiddel waar je op gezien mag worden..
Ik denk eerder dat helemaal niet meer in mensen opkomt om een fiets zonder trapondersteuning te kopen. Hele volksstammen 20/30/40’tigers die er redelijk fit en gezond uitzien kopen zonder na te denken over een gewone fiets een e bike.. je wilt immers ook niet voor gek worden verklaard door de buurman die wel zo slim is om een fiets met accu te kopen.
1 ding moet je ze nageven die e bike fabrikanten.. met dit soort artikelen en hun reclame en marketing hebben ze heel fietsend Nederland helemaal ingepakt..
Van een suf bejaarde fietsje naar een hip lifestyle vervoermiddel waar je op gezien mag worden..
Misschien willen ze geen twee keer per dag een uur op de fiets zitten, en zich nadien nog moeten douchen? Jonge mensen hebben vaak kinderen, die ze moeten ophalen na het werk.RVV schreef: ↑22 aug 2019 08:23 Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom de e bike steeds met de auto word vergeleken als alternatief i.p.v. met een gewone fiets zonder motor? Voor wat woon-werk speed pedelecs die tussen de 25 en 50,km afleggen snap ik het wel. Maar woon-werk op een normale e bike is zelden meer dan 15 tot 20 km. Dat kan toch net zo makkelijk op een gewone sportieve fiets zoals een hybride of snelle stadsfiets? Dat kost nooit meer dan een uurtje fietsen. Eenmaal wat trap ervaring en je bent nagenoeg even snel op het werk als met een e bike.
Ik heb een redelijk sportieve collega die met de e-bike naar 't werk komt, bijna 20 km. Sporten doet hij wel ergens in 't week-end, in de week heeft hij er geen tijd voor.
Dus die fiets is bij veel mensen een alternatief voor de auto, en een pak gezonder dan die auto.
Ik stoor me mateloos aan 't feit dat men die vraag stelt bij mensen die de elektrische fiets nemen voor dit soort afstanden en dat men die niet stelt voor mensen die de wagen nemen. De wagen nemen is dus OK voor een 30'er of 40'er, de elektrische fiets dus niet.