Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 01 apr 2020 17:52

Wanneer wordt deze oorlog verloren? Ik vind het woord oorlog trouwens onzin. Bij een oorlog is er een vijand die willems en wetens de ander wil overwinnen. Ik heb niet het idee dat een virus kan denken.
Natuurlijk gaat dit virus overwonnen worden, maar voorlopig zal dit voor de één er beroerder uitzien dan voor de ander.

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 01 apr 2020 18:12

Ernie C. schreef: 01 apr 2020 17:03
De Tukker schreef: 01 apr 2020 16:48
Grote bedrijven stoppen gewoon met het betalen van de huur van hun panden (w.o. het moederbedrijf van Kruidvat). Zouden we als burgers ook moeten overwegen ... voorlopig even geen huur betalen, hypotheekbetaling opschorten, geen ziekenfonds- of andere premies, geen belasting ... gewoon even pas op de plaats. Waarom eigenlijk niet?
Omdat de werkgevers ons loon gewoon doorbetalen waarmee wij nog gewoon aan onze financiële verplichtingen kunnen voldoen.

Komt dat loon te vervallen, dan kun je weinig anders dan stoppen met de rekeningen te betalen.
Sorry, ik ben geen werknemer ;)

Misschien dan toch maar even uitleggen ... Ik doel met het bovenstaande zeker niet op mijzelf maar op velen die in hetzelfde schuitje zitten als ik: de zzp'er en ik begreep dat dat er al rond een miljoen zijn.

De enige manieren waarop corona mij raakt is dat mijn klanten mij geen opdrachten meer geven. De inkomende geldstroom zal dus ook wel op enig moment opdrogen. De uitgaande blijft helaas wel doorlopen :-(

Je hoort mij persoonlijk niet klagen, Ik heb voldoende reserves om het een lange tijd uit te zingen (verstandig geweest, gespaard enzo). Werk altijd al vanuit huis heb dus geen moeite met het binnenzitten.

Ga nog steeds 'gewoon' fietsen en hardlopen zoals ik dat altijd doe: solo dus en dat meestal ook op tijdstippen dat er nog niemand op straat is.
Als ik wil ontspannen dan heb ik genoeg te doen in en rondom het huis of in de tuin. En daar kom ik nu wat vaker aan toe dan anders.
Kom dus alleen maar buiten de deur om boodschappen te doen (onze fouragekast is altijd al vol dus hoef niet te hamsteren).

Het enige dat ik verschrikkelijk vind is dat ik niet naar onze (schoon)ouders, kinderen en kleinkinderen kan/mag. Die laatste mis ik heel erg want ik had gewoonlijk één dag per week 'opadag'.

Kortom, ik kan en zal mijn rekeningen gewoon blijven betalen met mij hoeft niemand medelijden te hebben. Ik ben echter blij dat ik ze niet de kost hoef te geven die dat niet kunnen. Voor hen kan het opschorten van betalingen wellicht wat lucht geven.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

dario
Forum-lid

dario 01 apr 2020 18:53

Jans schreef: 01 apr 2020 17:52 Wanneer wordt deze oorlog verloren? Ik vind het woord oorlog trouwens onzin. Bij een oorlog is er een vijand die willems en wetens de ander wil overwinnen. Ik heb niet het idee dat een virus kan denken.
Natuurlijk gaat dit virus overwonnen worden, maar voorlopig zal dit voor de één er beroerder uitzien dan voor de ander.
Ik vrees een beetje dat hij een ander soort "oorlog" bedoelt... :|
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 01 apr 2020 18:57

Je kunt van alles bedenken wat iemand met oorlog bedoelt, maar alleen het gebruiken van het woord, wat anderen ook eerder nogal makkelijk geschreven hebben, gaat mij echt veel te ver.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 apr 2020 18:58

dario schreef: 01 apr 2020 18:53 .......Ik vrees een beetje dat hij een ander soort "oorlog" bedoelt... :|
Maar daar ga ik dit forum niet voor misbruiken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bever
Forum-lid

bever 01 apr 2020 19:04

lugosi schreef: 01 apr 2020 16:53
Zonder Kant (lol) te kiezen; de utilitaristen vs de teleologen, nu nog de Randianen en dan is het helemaal klaar.
hihi :mrgreen:

gene
Forum-lid

gene 01 apr 2020 19:12

MarkVeenstra schreef: 01 apr 2020 17:16 Woordkeuze.., "Laten creperen" vs "kwaliteit van leven"...
Wil je een leven zo lang mogelijk rekken (op een IC, aan de apparaten, zonder familie en alles). elke dag is een dag winst? Of richt je dat anders in.

Buiten de corona crisis om, is Nederland van dat laatste! Waar wensen van een patient meegewogen kunnen worden. Als de capaciteit vol is..., dan kan dat heel hard veranderen uiteraard.

https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-n ... heeft.html

Ik vrees dat Nederland afstevent op Italiaanse toestanden en dan zal het idd heel hard veranderen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 01 apr 2020 19:24

Ik heb geen idee hoe je daar toe komt. Nederland blijkt heel snel te kunnen handelen. Tot nu toe, en ook voor de komende week lijken er voldoende ic-bedden te zijn. In Brabant kunnen de ziekenhuizen weer patiënten terugnemen.
Het aantal doden in Nederland is niet hoger dan in België. Zelfs, als je mag aannemen dat de misrekening in beide landen gelijk zou zijn, iets lager.
Hoe ernstig de situatie ook is, ik snap niet hoe vreselijk mensen aan het zwartkijken zijn.
Gene, je bent Belg?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 apr 2020 19:52

De massa-psychologie van het doemdenken is fascinerend, verbazingwekkend en beklemmend tegelijk. Ik snap het ook niet helemaal.

Italiaanse toestanden krijg je als je zonder afwegen iedereen (ongeacht overlevingskans) op de IC legt. Dat doen "we" in Nederland gelukkig niet (ook niet toen niemand nog van COVID19 gehoord had)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

gene
Forum-lid

gene 01 apr 2020 20:48

Jans schreef: 01 apr 2020 19:24 Ik heb geen idee hoe je daar toe komt. Nederland blijkt heel snel te kunnen handelen. Tot nu toe, en ook voor de komende week lijken er voldoende ic-bedden te zijn. In Brabant kunnen de ziekenhuizen weer patiënten terugnemen.
Het aantal doden in Nederland is niet hoger dan in België. Zelfs, als je mag aannemen dat de misrekening in beide landen gelijk zou zijn, iets lager.
Hoe ernstig de situatie ook is, ik snap niet hoe vreselijk mensen aan het zwartkijken zijn.
Gene, je bent Belg?
Ja, ik ben Belg en vind dat Rutte te laks en te laat heeft ingegrepen, het virus afgedaan heeft als een griepje en vooral aan de economie dacht (net zoals Trump 2 weken geleden)
De piek moet nog komen en bijna alle ic bedden liggen vol.
België heeft nog 1200 ic bedden klaar staan en hoopvol is dat het aantal opnames aan het dalen is.
Ik hoop dat onderstaand duo de bal volledig misslaat, binnen maar dat gaan we pas binnen een tweetal weken weten.

''Nederland stevent af op Italiaanse taferelen''
De indicatoren zijn zeer tijdsgevoelig door de snelle verspreiding van het virus. Daarom ontwikkelden doctoraatsstudenten Frederik Verelst en Elise Kuylen ook een website, waar de indicatoren in real time kunnen worden opgevolgd.

Verelst: “Kijken we naar het aantal sterfgevallen per ziekenhuisbed, dan zien we dat, behalve in Italië, vooral de druk op Spanje momenteel al zeer sterk is. In vergelijking met de situatie in Italië op 11 maart is de druk in Spanje op 21 maart al driemaal zo hoog. Maar ook in Nederland zien we dat de situatie stilaan richting Italiaanse taferelen gaat. In Italië is de druk op het gezondheidszorgsysteem intussen zes keer groter dan vorige week.”
Laatst gewijzigd door gene op 01 apr 2020 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 01 apr 2020 20:50

Inderdaad, massa psychologie.
De mens heeft volgens onderzoek een mechanisme ingebouwd gekregen dat gevaren die de mens bedreigen reduceert omdat de werkelijke risico's veel groter zijn en psychisch moeilijk te dragen.
Dit mechanisme stamt uit de tijd dat we zelf nog ergens midden in de voedselketen stonden.

En voor wat betreft de voorspellingen, dat is gewoon wiskunde.
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-04-01 om 20.23.10.png

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 apr 2020 20:51

Roelants schreef: 01 apr 2020 17:49 ...
Voor palliatieve zorg (of euthanasie) kiest in principe de patiënt (in overleg met de zorgverstrekkers en familie). Die keuze wordt niet gedaan door bedrijven.
En toch leidt die benadering er toe dat Nederland onder normale omstandigheden af kan met de beschikbare IC capaciteit.

Maar stel dat we zeer binnenkort, door de huidige situatie wél aan de limiet komen. Dan kan je zeggen dat "het bedrijf" contractbreuk pleegt als het de zorg niet kan leveren. Maar iets wat je niet meer hebt kan je ook niet meer leveren.

En als het bedrijf dan niet zou mogen kiezen en afwegen.., moeten we dan naar een first come first serve methode? Zoals in Italie? Dan voorzie ik een stormloop op illegale Corona infectie feestjes, om maar zo snel mogelijk aan de poort van het ziekenhuis te staan, om die hulp maar vast op te eisen (laten we dit "hamstergedrag" noemen :mrgreen: )
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gesloten