Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 25 mei 2020 18:02

scottpch schreef: 25 mei 2020 12:55 Draai je wel de goed kant op? ;)
Goed dat je dat zegt :lol:
Begon al aan mezelf te twijfelen. :idea:

@orlok: daar zat ik inderdaad niet ver meer vanaf. ;)

Update:
alle pogingen om het op een fatsoenlijke manier los te krijgen zijn hopeloos gestrand.

Uiteindelijk er maar uit geboord en morgen even? een nieuwe proberen te scoren bij de FM.
Pat is verschoond gebleven van enige schade dus dat is dan wel weer goed gegaan.
Wish me luck...
...

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 28 mei 2020 11:02

Zo eenvoudig was het allemaal niet!
Dacht alleen een nieuwe bout te moeten halen maar de bevestiging is een 'bus' waarin de zeskant geïntegreerd zit en het einde van de bus heeft dan de 10mm*1 draad.
Dank zij de super service van SRAM hebben ze dat onderdeel snel kunnen leveren en is de FM zo aardig geweest om het er weer in te zetten. Hetgeen nogal een aardig rotklusje is. Iets met een veertje of zo?
Zie op exploded view #1.
e-tap.jpg
e-tap.jpg (78.11 KiB) 816 keer bekeken
In de werkelijkheid is het iets anders dan de tekening aangeeft (dat veertje is niet afgebeeld).
...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 mei 2020 11:12

Eerlijk gezegd is het me een raadsel hoe een bovenste bevestigingsbout/ scharnierbout van een derailleur zo vast kan zitten dat hij uitgeboord moet worden.
Zelfs bij een tientallen jaren oud stadsbarrel gaat dat doorgaans zonder geweld.,
Gevalletje van SRAM "engineering"....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5542
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 mei 2020 12:23

Vrij simpel. Bij een tientallen jaren oud stadsbarrel is dat een stalen bout. Bij deze derailleur aluminium. Dat aluminium heb je zo kapot gedraaid.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 29 mei 2020 18:27

Het bleek zich vastgevreten te hebben en ja dat is geen sprankelend stukje engineering, achteraf gezien.
De coulance van beide partijen heeft echter de pijn verzacht.
Vroeg me af, ter voorkoming ervan in de toekomst, of het gebruik van kopervet in plaats van montagepasta van nut is?
...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6456
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 mei 2020 18:33

Keezx schreef: 28 mei 2020 11:12
Gevalletje van SRAM "engineering"....
Wij hebben 3 fietsen met Sram in huis , maar dit nog nooit gehad - dus geen Sram engineering foutje maar montage fout ( te weinig anti vastzit pasta - te weinig onderhoud - slecht schroefdraad in de pad )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mei 2020 18:58

Twee verschillende soorten metaal wellicht? Dat zijn namelijk altijd een prima omstandigheden voor corrosie en vastvreten!
Kopervet is altijd goed, gebruik ik ook altijd bij klussen aan mijn semi oldtimer auto. (Behalve bij de wielbouten).
Zorg dat de nieuwe bout die er in zit/gaat van hetzelfde metaal is als de houder. En wat kopervet of gewoon zuurvrije vaseline.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 30 mei 2020 11:01

Zorg dat de nieuwe bout die er in zit/gaat van hetzelfde metaal is als de houder.
@Enzzo: dat heb je niet in de hand aangezien de houder een gegeven is dat al op je fiets af fabriek gemonteerd is.
En, inderdaad het zijn twee verschillende materiaal soorten zoals ik eerder al schreef.
Dank voor je tip mbt het gebruik van vaseline cq kopervet.
...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 mei 2020 22:43

rene schreef: 29 mei 2020 18:33
Keezx schreef: 28 mei 2020 11:12
Gevalletje van SRAM "engineering"....
Wij hebben 3 fietsen met Sram in huis , maar dit nog nooit gehad - dus geen Sram engineering foutje maar montage fout ( te weinig anti vastzit pasta - te weinig onderhoud - slecht schroefdraad in de pad )

Bashmodus aan

Ik noem de door @oppbogga afgebeelde constructie met een goed Drents woord knurft

Ik bezit weliswaar 2 crankstellen van SRAM , maar in het algemeen heb ik geen hoge pet op van SRAM produkten, met name de derailleurs zijn KUT (kwalitatief uitermate teleurstellend)

Bashmodus out
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 31 mei 2020 11:53

Betreft dat alleen de ophanging of zijn er nog andere 'eigenschappen' die je niet bevallen?
...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 mei 2020 14:10

Ze gaan stuk op plaatsen die bij andere merken niet stukgaan.
Zou het om 1 geval gaan, dan is het incidenteel, maar ik heb er nu al 3 gezien die weliswaar gerepareerd konden worden, maar niet met eenvoudige handelingen.
De oudere crankstellen vind ik wel goed, ik heb er 2 en geen enkel probleem, maar dat waren nog door Truvativ ontworpen dingen.
SRAM ontwerpt alles in de USA en laat verder alles in het verre oosten produceren, het kan wel eens goed uitpakken, maar ook minder.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 31 mei 2020 15:22

Vandaag mijn al wat oudere Domane voorzien van 28 mm bandjes. De Vittoria Rubino Pro Control. Dit zal ook de maximale breedte zijn die op de fiets past. De voorvork is de beperkende factor en het pas allemaal precies. De bandjes zijn na montage netjes 28 mm op een 17c velg.
Dan heb ik nog een vraag. Kan ik mijn Schwalbe sv20 extra light binnenbandjes nog wel blijven gebruiken? Officieel gaan die maar tot 25mm maar ik gebruik ze al jaren met de Continental 4000 sii die 27 mm breed vallen.

Plaats reactie