Ben zelf een wielrichter aan het bouwen en de meting van de zijdelingse slag moet ik nog afwerken.Philippos schreef: ↑06 dec 2020 17:07 Je kunt de slagen zeker niet meten? Zeker bij schijfremmen, kun je beter een slag hebben, van laten we zeggen 0.2mm waar je niets van merkt, dan dat de spanningen zo ver uit elkaar liggen. Het liefst niet natuurlijk maar soms kan het niet anders.
Daarnaast, de meter van Parktool heeft geen kgf waardes. De getallen kun je naar kgf waardes vertalen adhv een tabel en dat is volledig afhankelijk van de vorm van de spaak. Bij een ronde Sapim Race is het getal 22 rond de 115-120kgf. Bij een CX-Ray is de waarde 14 rond de 115-120 kgf. Hoe die verschaling bij jouw meter gaat, dat ontgaat mij.
Hoe zit het met de andere spaken? Je moet ze allemaal nalopen.
En gemiddeld is 170kgf veel te hoog voor de meeste velgen. Bij de meeste DT velgen, bijvoorbeeld, houdt het op bij 1200NM = 122kgf. Ik vraag mij af wat jouw meter nou echt meet.
Heb nu vlug even vijf spaken van iedere zijde van ieder wiel gemeten om een idee te krijgen. Ga beslist een tabel maken met de waarde van iedere individuele spaak en de procentuele verschillen.
De meter die ik heb werkt vergelijkbaar met de TM-1. Je leest de schaal op het meettoestel af en gaat dan in een tabel gebaseerd op de spaakdiameter de kracht aflezen.