Winst bij 'betere' wielen
1 km / uur zal zowat het max zijn en in plaats van winst heb je ook wat verlies .. in je portemonnee
Bepaalde Aero wielen etc. hebben wel degelijk effect, maar ook pas als je zelf een bepaalde snelheid en wattage kan wegtrappen, ik zie toch veel mensen rondfietsen met hoge wielen denkende dat ze hierdoor super Aero winsten halen aan een gemiddelde snelheid van 25 km / uur .. geen winst dus
Bepaalde Aero wielen etc. hebben wel degelijk effect, maar ook pas als je zelf een bepaalde snelheid en wattage kan wegtrappen, ik zie toch veel mensen rondfietsen met hoge wielen denkende dat ze hierdoor super Aero winsten halen aan een gemiddelde snelheid van 25 km / uur .. geen winst dus
Die gedachte heeft me in het verleden ook weerhouden om hoge wielen te kopen. Maar nu ik richting de 50 ga mag iedereen die me daarom uitlacht lekker lachen. Ik zie jonge mensen om me heen ziek worden en besef me af en toe dat het leven soms onverwachts snel een wending kan nemen. Laat ik dus nu maar genieten. Mijn fiets kan dus een stuk sneller dan ik kan maar ik word er blij van. Ook als ik met 25km/h tussen de heide fiets.SqueeZer schreef: ↑28 aug 2022 10:14 1 km / uur zal zowat het max zijn en in plaats van winst heb je ook wat verlies .. in je portemonnee
Bepaalde Aero wielen etc. hebben wel degelijk effect, maar ook pas als je zelf een bepaalde snelheid en wattage kan wegtrappen, ik zie toch veel mensen rondfietsen met hoge wielen denkende dat ze hierdoor super Aero winsten halen aan een gemiddelde snelheid van 25 km / uur .. geen winst dus
Ik dacht altijd dat er een kwadratering in die formule zat.mackersv2.0 schreef: ↑28 aug 2022 13:11 Aerodynamica werkt hetzelfde bij 25 als bij 50 km/u.
Als een wiel "sneller" is bij 50 is het dat ook bij 25 km/u.
hun fietsen.
+1bakboord1 schreef: ↑28 aug 2022 12:26Die gedachte heeft me in het verleden ook weerhouden om hoge wielen te kopen. Maar nu ik richting de 50 ga mag iedereen die me daarom uitlacht lekker lachen. Ik zie jonge mensen om me heen ziek worden en besef me af en toe dat het leven soms onverwachts snel een wending kan nemen. Laat ik dus nu maar genieten. Mijn fiets kan dus een stuk sneller dan ik kan maar ik word er blij van. Ook als ik met 25km/h tussen de heide fiets.SqueeZer schreef: ↑28 aug 2022 10:14 1 km / uur zal zowat het max zijn en in plaats van winst heb je ook wat verlies .. in je portemonnee
Bepaalde Aero wielen etc. hebben wel degelijk effect, maar ook pas als je zelf een bepaalde snelheid en wattage kan wegtrappen, ik zie toch veel mensen rondfietsen met hoge wielen denkende dat ze hierdoor super Aero winsten halen aan een gemiddelde snelheid van 25 km / uur .. geen winst dus
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Een goed wiel is vooral een betere naaf, spaken op de goede spanning en aangepast aan je gewicht, de juiste stijfheid, een duurzame velg.
En dan heb je wiel dat zeer lang meegaat, en als er toch problemen zijn, repareerbaar is.
Of je er sneller mee rijdt als amateur is weinig relevant....
En dan heb je wiel dat zeer lang meegaat, en als er toch problemen zijn, repareerbaar is.
Of je er sneller mee rijdt als amateur is weinig relevant....
En fietsen gaat uiteindelijk écht niet enkel over sneller kunnen rijden.
Integendeel zelfs.
Integendeel zelfs.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je hebt er veel meer aan om met aero helm, en snelpak te rijden dan met carbon aero wielen. Ook nog goedkoper. Twee aero tijdritbidons erin is nog goedkoper en scheelt ook meer dan aero wielen. Een halve cm spacers eraf scheelt ook meer de aero wielen. Meeste alu wielen zijn ook niet compleet on aerodynamisch meer, hebben vaak gewoon aero spaken, lage spaakaantallen en een semi aero velgbed. Vrijwel niemand rijdt nog op 36 ronde spaaks box velgen.
Maar aero wielen hebben wel weer een mooi psychologisch voordeel en t werkt uiteraard wel degelijk. Maar je gaat niet zomaar op een rondje van 30km/h met 1 aanpassing 33km/h. Misschien wel 30.3, maar dat merk je niet echt. Uiteraard hoe harder je gaat des te groter het effect.
Maar je kan natuurlijk van de langzaamste setup naar alles geoptimaliseerd. En dan kan zelfs bij een snelheid van 30 misschien wel 3km/h winnen.
Maar dan is het dus spacers eruit, aero wielen, snelle banden, snelpak, aero helm, aero sokken, schoencovers, aero bidons en je benen en armen scheren. En als je dan richting de 50 km/h gaat is het wattage verschil best wel groot. Luchtweerstand neemt dan ook quadratisch toe met snelheid.
Dus rijdt je wedstrijden dan valt er een hoop te winnen met aero voordelen. En gek genoeg zijn de goedkoopste soms nog het beste ook.
Maar aero wielen hebben wel weer een mooi psychologisch voordeel en t werkt uiteraard wel degelijk. Maar je gaat niet zomaar op een rondje van 30km/h met 1 aanpassing 33km/h. Misschien wel 30.3, maar dat merk je niet echt. Uiteraard hoe harder je gaat des te groter het effect.
Maar je kan natuurlijk van de langzaamste setup naar alles geoptimaliseerd. En dan kan zelfs bij een snelheid van 30 misschien wel 3km/h winnen.
Maar dan is het dus spacers eruit, aero wielen, snelle banden, snelpak, aero helm, aero sokken, schoencovers, aero bidons en je benen en armen scheren. En als je dan richting de 50 km/h gaat is het wattage verschil best wel groot. Luchtweerstand neemt dan ook quadratisch toe met snelheid.
Dus rijdt je wedstrijden dan valt er een hoop te winnen met aero voordelen. En gek genoeg zijn de goedkoopste soms nog het beste ook.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!