Vandaag geklust aan de fiets
Ik gebruik mijn MTB voornamelijk in de ‘natte’ maanden, dus najaar en winter. Dan slijt alles toch wat sneller dus vanmiddag na het fietsen de complete aandrijving maar eens vervangen.
Crankstel, lagers, ketting, cassette en gelijk ook maar de derrie wieltjes meegenomen. Kunnen we er weer even tegenaan.
Crankstel, lagers, ketting, cassette en gelijk ook maar de derrie wieltjes meegenomen. Kunnen we er weer even tegenaan.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Zat nog wat latex in, zo'n 40ml bijgevuld. Staat nu na 3uurtjes nog steeds goed op druk.Orlok schreef: ↑05 nov 2022 14:55.....niets doen.!scottpch schreef: ↑05 nov 2022 13:54 Zodadelijk even latex bijvullen, lek gereden met de gravelracer maar door kunnen rijden met ong. 1 bar doordat het lekken stopte.
Fiets onder de latex uiteraard.
Net even opgepompt naar 3 bar om te kijken waar lek zit, maar band blijft gewoon hard, niks te zien dus....
Ik heb het weleens gehad dat ik onderweg met de racefiets een lekje had wat niet wilde dichten, dus een binnenband gemonteerd - zonder restant latex te verwijderen - en het lekje met een krijtje gemarkeerd om het later terug te kunnen vinden om te repareren. Eenmaal thuis was het krijtstreepje verdwenen dus waar zit nou het lekje, dus binnenband eruit en weer als tubeless opgepompt maar de band bleef gewoon hard, kon het lek niet vinden dus de volgende dag maar weer gewoon gaan rijden, geen probleem meer gehad.scottpch schreef: ↑05 nov 2022 17:32Zat nog wat latex in, zo'n 40ml bijgevuld. Staat nu na 3uurtjes nog steeds goed op druk.Orlok schreef: ↑05 nov 2022 14:55.....niets doen.!scottpch schreef: ↑05 nov 2022 13:54 Zodadelijk even latex bijvullen, lek gereden met de gravelracer maar door kunnen rijden met ong. 1 bar doordat het lekken stopte.
Fiets onder de latex uiteraard.
Net even opgepompt naar 3 bar om te kijken waar lek zit, maar band blijft gewoon hard, niks te zien dus....
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Gravelbike begon ineens bijgeluiden te geven met trappen. BB30 lager naar zijn grootje. Vreemd, want die zaten er pas kort in. Was wel een cheapo setje, maar toch snel overleden. Heb ooit eens set van 10 lagers besteld via AliExpress met de gedachte "hoe slecht kan het zijn?" en die lagers reed ik in 2-3 ritten aan gort. Nu SKF lagers erin, buiten- en binnenkant goed afgesmeerd met marine vet.
Gek genoeg was 1 lager slecht, het andere nog oké maar toch beide vervangen. Het kapotte lager liep ook in de hand slecht, en toch geen vocht erin.
Na mijn rit vandaag ook ketting gecontroleerd.....die zit ruim boven .75. En niet eerder gemerkt. Jammer dat ik de ketting al schoon gemaakt heb. Nog 1 rit rijden ermee, of toch maar wisselen?
Gek genoeg was 1 lager slecht, het andere nog oké maar toch beide vervangen. Het kapotte lager liep ook in de hand slecht, en toch geen vocht erin.
Na mijn rit vandaag ook ketting gecontroleerd.....die zit ruim boven .75. En niet eerder gemerkt. Jammer dat ik de ketting al schoon gemaakt heb. Nog 1 rit rijden ermee, of toch maar wisselen?
Dogma F
wanneer je meting klopt verniel je met de versleten ketting je cassette en daarna de tandwielen. Het is maar net hoe erg je dat vindt of hoe kostbaar die slijtage onderdelen zijn
Tja, ik heb vandaag eens mijn campa-ketting gemeten nadat ik in de beschrijving las dat ik de ketting moet vervangen als deze op 6 schakels 132,6mm meet.... Nu weet ik dat ik al veel te lang door ben gereden maar ik schrok wel even: 133,4mm. Dus ja, nu nog ketting wisselen? Of toch maar doorrijden tot het bittere eind (dus eigenlijk na de winter) en dan alles meteen vervangen. Ik vermoed dat als ik nu de ketting nog wissel deze toch gaat doorslaan op de cassette. En aangezien de Campa-ketting geponst wordt is even simpel proberen er niet bij. In de beschrijving staat dan wel dat een ketting maximaal tweemaal mag worden geponst maar ik weet niet of ik dat wel wil.
De ketting op de Look ook meteen gemeten maar die zit nog onder de 132mm. Die ga ik dus wel in de gaten houden en tijdig vervangen.
De ketting op de Look ook meteen gemeten maar die zit nog onder de 132mm. Die ga ik dus wel in de gaten houden en tijdig vervangen.
Ride bikes, not tanks!
Is het niet makkelijker om een simpele kettingslijtagemeter aan te schaffen? Meten is dan een fluitje van een cent
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Zoals ik begrijp is een kettingslijtagemeter niet het juiste stuk gereedschap om een 12spd ketting van Campa op te meten. Dus vandaar. Want zo'n ding ligt natuurlijk wel in mijn gereedschapskist. Meten met een schuifmaat is eigenlijk net zo'n fluitje van een cent trouwens.
Jammer trouwens dat de losse vervangingskransen voor 12spd nogal duur zijn. Want normaal vervang ik alleen de meest gebruikte kransen. Maar in dit geval komt de prijs van alle middelste kransen zo dicht bij de prijs van een nieuwe cassette dat dat uiteindelijk de keuze zal zijn mocht er wel iets vervangen moeten worden.
Jammer trouwens dat de losse vervangingskransen voor 12spd nogal duur zijn. Want normaal vervang ik alleen de meest gebruikte kransen. Maar in dit geval komt de prijs van alle middelste kransen zo dicht bij de prijs van een nieuwe cassette dat dat uiteindelijk de keuze zal zijn mocht er wel iets vervangen moeten worden.
Ride bikes, not tanks!
Weet ik, gaat ook maar om 1 rit om een rondje poetsen te sparen.
Vreemd eigenlijk, volgens mij zit deze ketting er pas 4000km op. Maar gravelbike en dus meer vuile omstandigheden dan race. Of dat nu 2000km minder oplevert?
Dogma F