Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 nov 2022 10:03

BartNL schreef: 07 nov 2022 19:22
Ramon73 schreef: 06 nov 2022 23:07 Weet ik, gaat ook maar om 1 rit om een rondje poetsen te sparen.
stel dan ook geen vraag alsof je iets anders overweegt?
Die stelt Ramon73 ook niet.
Jij veronderstelt wat anders.
BartNL schreef: 06 nov 2022 15:03
Ramon73 schreef: 05 nov 2022 19:51 Na mijn rit vandaag ook ketting gecontroleerd.....die zit ruim boven .75. En niet eerder gemerkt. Jammer dat ik de ketting al schoon gemaakt heb. Nog 1 rit rijden ermee, of toch maar wisselen?
wanneer je meting klopt verniel je met de versleten ketting je cassette en daarna de tandwielen. Het is maar net hoe erg je dat vindt of hoe kostbaar die slijtage onderdelen zijn ;)

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1352
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 nov 2022 10:31

Niet vandaag maar gister de remkabel van het fietsje van het zoontje van de buren vernieuwd.
Zat nog met een paar staal draadjes in het klemmetje.
Tevens het jongetje mee laten klussen aan zijn fietsje en vond dat leuk om te doen, wie weet...
...

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 08 nov 2022 11:59

Theo V schreef: 08 nov 2022 10:03 Die stelt Ramon73 ook niet.
Jij veronderstelt wat anders.
inderdaad veronderstel ik dat Ramon73 toch gaat rijden met de idee dat het geen kwaad kan. Naar mijn idee tegen beter weten in en dan kun je beter niets vragen omdat de antwoorden zullen zijn zoals ze nu zijn.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6443
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 nov 2022 16:37

Vandaag even een nieuw Enduro lager in het achterwiel de Fulcrum Wind 40C geperst. Wat een slecht afgedicht lager zat er origineel in zeg. Nieuwe gelijk voorzien van wat marine vet om zo de winterdagen wat beter door te komen. Goede SKS lagers zijn overweg, en die bewaar ik dan wel voor het voorjaar.

Nieuwe onderdelen voor de nieuwe build druppelen ook langzaam binnen. Nu nog even wachten op de frames die als het goed is deze week beide binnen zijn, en dan te beslissen welke eerst op te bouwen :roll:

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6443
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 09 nov 2022 20:57

Vandaag de onderdelen grotendeels van de Holdsworth afgehaald en schoongemaakt. Leuk klusje en alles ziet er weer fris uit. Ook het C Bear lager van de crank even schoongemaakt en opnieuw gevet met Ceramicspeed vetje.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 nov 2022 16:21

Vandaag een crank vervangen op een fiets en de vorige crankbladen hergebruikt. Bleek dat sommige bladboutjes toch een andere maat haden; in de verzameling bladboutjes zitten zoeken....
En daar vond ik toch wel niet de 2 reserve rubbertje van mijn renncompressor fietspomp.... die had ik in de week nog gezocht omdat jet huidge rubber tekenen van zwakte begon te vertonen...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13737
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 nov 2022 12:43

Gisteren voor het eerst eens een lower leg service uitgevoerd van mijn fox32
Als je het juiste gereedschap hebt niet heel lastig, wel een troep met de olie.

Maargoed wat dingen voor de volgende keer geleerd waardoor het hopelijk een mindere bende wordt.
De eerste keer ben je iets van 100 euro kwijt voor het gereedschap en olie.

Ik gok dat ik met een bus olie een keer of 10 a 15 doe. Seals hoef je niet elke keer te vervangen, dat kost per set 25 euro.

0475
Forum-lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 13 nov 2022 13:01

Fiets gestript, zo kun je echt overal goed bij voor een goede poets en onderhoudsbeurt. De rest gaat ook uit elkaar, schoonmaken, inspecteren en weer alles in vers vet om de winter door te komen. Nu even een bammetje eten en dan weer verder.
8A41B732-34F3-45AD-AEB4-D21ED9959F4E.jpeg

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6128
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 nov 2022 13:43

wasbeer2006 schreef: 13 nov 2022 12:43 Gisteren voor het eerst eens een lower leg service uitgevoerd van mijn fox32
Als je het juiste gereedschap hebt niet heel lastig, wel een troep met de olie.

Maargoed wat dingen voor de volgende keer geleerd waardoor het hopelijk een mindere bende wordt.
De eerste keer ben je iets van 100 euro kwijt voor het gereedschap en olie.

Ik gok dat ik met een bus olie een keer of 10 a 15 doe. Seals hoef je niet elke keer te vervangen, dat kost per set 25 euro.
Wat moet ik mij daarbij voorstellen.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2402
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 13 nov 2022 16:30

BartNL schreef: 08 nov 2022 11:59
Theo V schreef: 08 nov 2022 10:03 Die stelt Ramon73 ook niet.
Jij veronderstelt wat anders.
inderdaad veronderstel ik dat Ramon73 toch gaat rijden met de idee dat het geen kwaad kan. Naar mijn idee tegen beter weten in en dan kun je beter niets vragen omdat de antwoorden zullen zijn zoals ze nu zijn.
Rustig maar hoor. Het is mijn probleem als het mis gaat.
Heb nog 1 rit van 52km gemaakt en gisteren ketting vervangen. Alles loopt nog perfect, ketting slaat niet over, schakelt prima (stukje beter dan voorheen). Er liggen 2 cassettes op voorraad 11-34 en 2x 11-30, dus ik kan vooruit qua parts. Kettingen ook nog 2 stuks 11-speed in de kast liggen.
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13737
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 nov 2022 18:11

Orlok schreef: 13 nov 2022 13:43
wasbeer2006 schreef: 13 nov 2022 12:43 Gisteren voor het eerst eens een lower leg service uitgevoerd van mijn fox32
Wat moet ik mij daarbij voorstellen.?
Bij de meeste verende voorvorken raden ze aan om na een 50 tot 100 uur de olie te verversen.
Je haalt dan de onderpoten van het bovenstuk af.

Dat is een kleine service, je hebt er ook nog waarbij echt de demper uit elkaar gaat.
Dat is bijna niet zelf te doen en daarvoor moet ie naar een servicecenter.

Nieuwe olie erin, eventueel nieuwe seals en weer in elkaar.

https://youtu.be/wxma5WJEZiI

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 13 nov 2022 21:28

Ramon73 schreef: 13 nov 2022 16:30 Rustig maar hoor. Het is mijn probleem als het mis gaat.
haha voor mij herkenbaar maar ik zou het dan ook niet hier gaan vragen ;)

Plaats reactie