Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe Pro One TLE ervaringen

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 feb 2023 17:28

Moet je eens 25mm banden op 4bar proberen te rijden, dweilend de bocht door, constant het gevoel van een lekke band.
4 Bar bij 28mm of 32mm banden is echter prima te doen....

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4710
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 feb 2023 17:41

Ik heb voor een oude pro one van 25mm en achter de nieuwe versie van 28mm. Beide vallen overigens even breed op 27mm. Maar ik ondervindt geen enkel probleem in de bochten, zelfs bij 3,5 bar niet.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 feb 2023 18:24

scottwilko schreef: 08 feb 2023 17:41 Ik heb voor een oude pro one van 25mm en achter de nieuwe versie van 28mm. Beide vallen overigens even breed op 27mm. Maar ik ondervindt geen enkel probleem in de bochten, zelfs bij 3,5 bar niet.
Volgens de ENVE tyre pressure calculator is 3,5 bar acceptable voor een 25 mm tubelessband bij een rijders gewicht van 45 à 50 kg.! Terwijl die voor iemand van 95kg - ;) - al is gestegen naar 6,35 bar.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 09 feb 2023 09:10

Orlok schreef: 08 feb 2023 10:28
HarryuitHilversum schreef: 08 feb 2023 08:58 Ik vind ze heerlijk rijden. Maar de ervaring met 25 mm is dat bij lekrijden de sealant door de hoge druk niet goed werkt. (blijft spuiten tot alle sealant eruit is). Ik las ook een test waaruit bleek dat de boven de vijf bar de latex niet goed zijn werk kan doen. Voor mij is dat de reden om op de wegfiets te stoppen met tubeless rijden.
Als je mijn verhaal hier boven goed gelezen en begrepen hebt heeft de sealant zijn werk juist goed gedaan, zelfs boven de 5 bar want ik rijd met 6 en 6,5 bar, dus . . . . . . weet niet waar jij jouw test heb gelezen. :roll:
De test komt uit het onvolprezen Roadbike.de. Alleen de doc blue bleek volgens hun test nog enigszins te werken bij hogere druk. Dit komt overeen met mijn persoonlijke ervaring helaas. Op mijn fiets (velgrem) passen in theorie banden tot 28 mm. Die kan ik rijden op ongeveer 5-5,5 bar. Maar die passen helaas niet heel lekker. En ik vond (de vorige generatie) Conti's ook erg zwaar. 25 mm past beter, maar met mijn 90 kg is 6,5-7 bar dan toch echt wel nodig.
Die combo werkt dus niet voor mij. Wel jammer, want ik vind het rijgevoel bij tubeless wel heel erg fijn. Ik wacht de technologische ontwikkelingen af. Er komen vast wel banden en sealants op de markt die het beter doen!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 feb 2023 10:48

HarryuitHilversum schreef: 09 feb 2023 09:10
Orlok schreef: 08 feb 2023 10:28
HarryuitHilversum schreef: 08 feb 2023 08:58 Ik vind ze heerlijk rijden. Maar de ervaring met 25 mm is dat bij lekrijden de sealant door de hoge druk niet goed werkt. (blijft spuiten tot alle sealant eruit is). Ik las ook een test waaruit bleek dat de boven de vijf bar de latex niet goed zijn werk kan doen. Voor mij is dat de reden om op de wegfiets te stoppen met tubeless rijden.
Als je mijn verhaal hier boven goed gelezen en begrepen hebt heeft de sealant zijn werk juist goed gedaan, zelfs boven de 5 bar want ik rijd met 6 en 6,5 bar, dus . . . . . . weet niet waar jij jouw test heb gelezen. :roll:
De test komt uit het onvolprezen Roadbike.de. Alleen de doc blue bleek volgens hun test nog enigszins te werken bij hogere druk. Dit komt overeen met mijn persoonlijke ervaring helaas. Op mijn fiets (velgrem) passen in theorie banden tot 28 mm. Die kan ik rijden op ongeveer 5-5,5 bar. Maar die passen helaas niet heel lekker. En ik vond (de vorige generatie) Conti's ook erg zwaar. 25 mm past beter, maar met mijn 90 kg is 6,5-7 bar dan toch echt wel nodig.
Die combo werkt dus niet voor mij. Wel jammer, want ik vind het rijgevoel bij tubeless wel heel erg fijn. Ik wacht de technologische ontwikkelingen af. Er komen vast wel banden en sealants op de markt die het beter doen!
Ik zou zeggen gewoon de Schwalbe Pro One 25 mm met Schwalbe Doc Blue en dan met je 90 kg oppompen tot 5,5 en 6 bar want dat moet mijns inziens geen probleem zijn aangezien ik met mijn 95 kg en dus 6 en 6,5 bar al meerdere jaren met die tubeless combinatie zonder problemen op de racefiets rijd ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 mei 2023 18:36

Hier ben ik weer, inmiddels mijn vorige set Schwalbe Pro One 25 mm banden bij 4200 km vervangen en met de nieuwe set Schwalbe Pro One 25 mm - sorry, ben geen type om elk fabrikaat band te gaan testen als de huidige voldoet - alweer bijna 1000 km gereden.

Omdat ik voor het rijden altijd de bandenspanning controleer was mij al eerder opgevallen dat de achterband druk verloor. Afgelopen maandag bij het oppompen met de Xiaomi bleek de druk nu niet boven de 5 bar uit te komen en bleek er dus een lek te zitten net boven de velgrand. Omdat het gaatje vrij hoog boven het latex - Doc Blue - niveau zit kon dit niet worden gedicht dus heb ik het wiel eruit gehaald en horizontaal neergelegd zodat het gaatje kon worden gedicht. In eerste instantie had ik het idee dat het was opgelost maar toen ik het niveau van de vloeistof weer had bijgevuld met 30ml Doc Blue en het wiel weer horizontaal had neergelegd en de band weer op druk had gebracht naar 6bar sprong het gaatje open en spoot de volledige hoeveelheid latex eruit.
2023-05-06 11.06.59.jpg
Enfin, de band gedemonteerd en een reserve band gemonteerd om toch nog te kunnen fietsen. ;)

De volgende dag opnieuw geprobeerd de band op te pompen omdat er naar mijn ervaring dan meestal het gaatje is gedicht, maar helaas er bleef lucht ontsnappen. Omdat het gaatje precies op de chaferrand - vulcanisatierand - zit heb ik de band opgestuurd naar Schwalbe.

Vandaag bericht gekregen dat het inderdaad om een lek van de chaferrand gaat en hebben zij mij een nieuwe band opgestuurd, hulde voor de garantie afhandeling van Schwalbe.! :like:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

leon1
Forum-lid
Berichten: 3336
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 mei 2023 08:24

Zeker netjes van Schwalbe.
Ride bikes, not tanks!

DeMuur
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2024 22:35

DeMuur 05 apr 2024 22:47

Ik blijf maar twijfelen tussen 25 en 28. In een Giant Fb groep roepen ze het uit dat 28 beter is en hier zweert iedereen bij 25 mm. Help me! Mijn velgen zijn hookless met 19,4mm IW

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13750
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2024 08:32

Nou iedereen...... Ik zeg zo vaak, neem een zo breed mogelijk band die in je frame past.
28 is ook gewoon smal, maar met jouw velg zou ik daar wel voor gaan 30mm gaat teveel rollen op die velg verwacht ik.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40129
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 apr 2024 10:18

DeMuur schreef: 05 apr 2024 22:47 Ik blijf maar twijfelen tussen 25 en 28. In een Giant Fb groep roepen ze het uit dat 28 beter is en hier zweert iedereen bij 25 mm. Help me! Mijn velgen zijn hookless met 19,4mm IW
Hier zweren niet veel meer bij 25 hoor. Als 28 past, altijd doen.
Less is bore

derxx
Forum-lid
Berichten: 1126
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 06 apr 2024 15:56

Hookless met 19mm iw ? Dat zie je ook niet vaak. Meestal is hookless toch juist breder?
Ik zelf zweer zelfs bij mijn 19mm hooked velgen bij 28mm, en weet zeker dat als BMC eindelijk eens komt met de nieuwe serie Roadmachines daar 32mm op komt te liggen. Hoe meer comfort hoe beter imho. Die 2w die ik evt verlies merk is met mijn snelheden van net onder de 30 solo toch niet. En ik rij geen wedstrijden, dus als ik op een uur 30s langzamer rij lig ik daar niet echt wakker van :)
Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 3336
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 apr 2024 23:36

Die 42mm Giant wielen zijn inderdaad 19,4mm. Die zaten ook op TCR van mijn zoon. In eerste instantie 25mm Pro ONE TLE erop gelegd. Dat sluit echt mooi aan op de velgen. Met 28mm krijg je natuurlijk een iets bollere band. Niet dat dat uitmaakt natuurlijk. Dus, either way, de keuze is aan jou. Ik denk dat je met beide niet fout kunt gaan. Ga je voor een racy gevoel en looks of meer comfort?
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie