Een ramp test zal nooit goed weergeven of je FTP verbeterd. Vooral niet als je meer anaerobe bent. Stel je doet nu een ramp test en je FTP schat je daarmee op 250w. Je gaat daarna trainen en je doet wat intervallen en dergelijke en je anaerobe capactiteit verbeterd daardoor, maar je FTP hoeft daardoor niet persé ook te verbeteren in die mate. Je doet weer een ramp test en je scoort nu een FTP van 270w (volgens jouw omrekening etc). Je denkt nu dat je FTP met 20w is gestegen, terwijl eigenlijk je anaerobe capactiteit is verbeterd met bijv 12w en je FTP maar met 8w. Je gaat daarna dus eigenlijk trainen met een te hoog ingesteld FTP waardoor je de Z2/Z3 eigenlijk te hard doet. FTP en anaerobe capaciteit is nooit een linaire lijn. Een anaerobe renner zal altijd sneller verbeteren in het deel boven FTP en een aerobe renner eerder in het deel rond FTP en aerobe drempel.wasbeer2006 schreef: ↑22 jan 2024 09:33 Dat zijn wel een paar goede tips. om zelf een omreken factor te maken. Ik zal nog eens een paar keer testen een ramp test kan je redelijk vaak uitvoeren mbt vermoeidheid. Met 20 of 30 minuten licht dat anders.
@Mark Veenstra. Ik doe op zwift het "Cape Epic" programma, daar zitten ook 20s of 30s voluit in. De trainer gaat dan op eens soort halve ERG lijkt het wel. Hij gokt een soort getal lijkt het en met op en afschakelen kan je het dan aanpassen.
Ik reed bv 180 3 minuten en toen gaf zwift die 20s met zo snel mogelijke cadans. In dat verzet kon ik dan tot een 550 watt.
Daarna viel ie weer terug in ERG. Heel apart, eerste jaar dat ie dat deed.
@Nuitkor, wat ik wel lastig vind aan FTP. Bergop op windtegen haal ik behoorlijk hoger waarder dan vlak met weinig of geen wind. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken dat je automatisch je houding gaat optimaliseren voor de snelheid. Maar daarom kijk ik ook niet op de laatste 10watt.
Afgelopen zomer reed ik op de weg ineens 20minuten 314watt op de MTB. Tuurlijk wist ik dat ik hard ging, maar ik was niet perse met die 20minuten bezig. Goeie dag, net een buitje geweest en 18graden, dus veel zuurstof. Ik had er denk ik ook 330 van kunnen maken als ik me bewust had geweest.
@wasbeer daarom moet je je FTP ook testen in de omstandigheden waar je het meeste traint. Dus rij je het meeste vlak, dan zou ik ook de test op vlakte uitvoeren. Een hoog vermogen houden op vlakke is een techniek waarbij je eigenlijk niet alleen moet duwen maar ook echt de pedalen moet ronddraaien zodat je genoeg power blijft geven. Bergop is altijd wat simpeler omdat je dan alleen echt hoeft te pushen.