En zo staat er ineens een fiets op de hei...
Ik heb uiteindelijk een Carbonda 696 besteld en zelf opgebouwd, met links en rechts wat hulp via dit forum (en één keer de lokale fietsenmaker...). Iedereen die heeft geholpen: heel erg bedankt!
Vooraf had ik wel ervaring met cassettes en kettingen vervangen, met velgremmen en met derailleurs afstellen. Ik had echter nog nooit een crank gemonteerd, een balhoofd vervangen en ik had nul ervaring me hydraulische schijfremmen. Onder de streep viel het me alleszins mee. Als je je goed inleest en niet als een houthakker tekeer gaat kom je een heel eind.
Dingen die mij wel tegenvielen schuine streep waar ik van heb geleerd:
- Kabels trekken was een klotekarwei, met name door te strakke foam liners van Jagwire. Uiteindelijk heb ik de liners van Jagwire eruit gehaald en liners van Capgo gebruikt, op aanraden van forumlid Woefdram. Deze zitten iets ruimer en toen was het allemaal zo gepiept.
- Het was wel even zoeken hoe het balhoofd precies in elkaar moest, bij de meegeleverde set van Carbonda zat geen handleiding en als je gaat googelen zie je al snel door de bomen het bos niet meer door alle verschillende soorten balhoofden die er bestaan. Uiteindelijk is het gelukt. Wel was ik zo eigenwijs de vorkconus zonder tool te installeren; met wat kunst en vliegwerk is hij goed komen te zitten. De volgende keer regel ik toch gewoon een pvc-buisje ofzo waarmee ik 'm netjes kan aantikken.
- Ik heb me verkeken op klein prut dat je nodig hebt. Foam liners, lockrings voor de schijfremmen die niet bij de groepset zitten en zo nog wat dingetjes die ik heb verdrongen. Dat heeft me wel een paar tientjes én onnodige wachttijd gekost.
- Het installeren en bleeden van de schijfremmen viel me alleszins mee. Al blijft de olie rommel en zijn velgremmen veel gemakkelijker. Ik heb wel wat hulp op afstand gehad van forumleden, waarvoor dank!
- In algemene zin: goed gereedschap is goud waard!
- Volgens mij vergeet ik nog iets. Dat vul ik dan nog wel aan .
Hieronder de onderdelenlijst. Wie scherp is zal zien dat de Garmins nog niet op de fiets zitten, die worden dit weekend bezorgd. Volgens het lijstje kom je exclusief pedalen in theorie uit op ca. 8,3 kilo. Volgens mijn niet zo precieze weegschaal zit ik zonder pedalen op 9,3 kilo. In die kilo verschil zit zo'n 200 gram sealant. De andere 800 gram scharen we maar onder de categorie 'overig'.
Concluderend: als je het leuk vindt om te (leren) klussen aan je fiets kan ik iedereen aanraden om zelf een fiets op te bouwen. Ik heb er een hoop van geleerd, ik heb een unieke fiets en het feit dat ik hem zelf heb opgebouwd maakt de fiets nóg specialer. Ook niet helemaal onbelangrijk: als je werkuren niet meeneemt scheelt het je een hoop geld...
En bovenal: hij fietst heerlijk en ik zit er perfect op. Ik ben een tevreden mens .
Gravelfiets gevonden met Ekar
Haha pas toen ik 1000 bij de buitenbanden zag staan, ging ik beter kijken en zag ik dat het om gewicht ging en niet over geld. Was al verbaasd hoeveel je boven je budget van je openingspost gegaan was... Tis nog vroeg denk ik
Mooi project gewezen zo te lezen. Fijne kilometers gewenst!
Mooi project gewezen zo te lezen. Fijne kilometers gewenst!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Sluit ik me helemaal bij aan, heel mooi
Haha, nee zo gek heb ik het niet gemaakt. Ik ben mooi binnen budget gebleven. Mede door een mooie aanbieding op de groepset voor 800 euro. Het wielsetje heeft me ca. 400 euro gekost en het frame incl. lakwerk, carbon zadelpen, balhoofd, expander, steekassen en twee extra derailleurhangers en verzenden 850. In totaal ben ik net geen 2400 euro kwijt geweest excl. pedalen. Eenmalig aan te schaffen gereedschap niet meegerekend uiteraard.Critic schreef: ↑16 feb 2024 08:03 Haha pas toen ik 1000 bij de buitenbanden zag staan, ging ik beter kijken en zag ik dat het om gewicht ging en niet over geld. Was al verbaasd hoeveel je boven je budget van je openingspost gegaan was... Tis nog vroeg denk ik
Mooi project gewezen zo te lezen. Fijne kilometers gewenst!
Carbonda spuit de fiets zoals je wil. Omdat dit een gradient is met 3 kleuren was het wat duurder dan normaal. Het lakwerk kostte 175 USD. Lakwerk in één kleur is iets van 120 USD meen ik. De kwaliteit van het lakwerk is dik in orde.
Ik ben superblij met de groep. Het schakelt echt messcherp en alles is superstil (tenzij je schakelt, dan hoor je zo'n lekkere Campa-KLOENK).
Nee, het afstellen is een eitje en vergelijkbaar met andere achterderailleurs. Ik had niet het idee dat het veel nauwer komt, ondanks de smallere ketting en stappen tussen de kransjes omdat het 13s is. Voor heb je natuurlijk geen derailleur dus dat is helemaal simpel.
Het verschil tussen velg en disc is veel groter. Ik heb wel even zitten prutsen om de remmen zonder speling te krijgen. Daarnaast kwam de set pre-filled aan zodat je in theorie niet hoeft te bleeden voor gebruik. Door eigen gepruts is er echter toch lucht in gekomen en ben ik wat olie kwijtgeraakt. Dat is allemaal wel goedgekomen maar het blijft geklieder met remvloeistof. Het scheelt wel dat Campa minerale olie gebruikt en niet het agressieve DOT.
Heel leuk ding!