Slapende handen na hoger zetten zadel
-
- Forum-lid
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Desastreus? Nee, hilarisch.
-
- Forum-lid
- Berichten: 629
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
?!
-
- Forum-lid
- Berichten: 629
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Zoals ik zei sowieso iets met een auto
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Zoals eerder aangegeven is je zitpositie naar achter verschoven. Dus om te beginnen dat best al eens compenseren. Vooraleer je iets anders doet. En dan eens proberen.
Wat ook aangehaald is: handen komen nu een eind dieper dan je zadel. Je lichaam probeert dat te compenseren. Hoe, dat hangt af van je lichaam.
Tenzij je het hoogteverschil zadel-stuur wil compenseren door het stuur hoger te plaatsen (waarbij je dan weer zit met effecten door de balhoofdhoek, etc.), zou ik ook eens kijken naar de positie van je stuur en shifters. Je bent immers meer komen te liggen, en je armen/polsen/handen komen onder een andere hoek aan het stuur aan. Logischerwijs zouden je shifters dan wat vlakker moeten.
En zoals gezegd: een goeie bike-fitter kan je meteen op het juiste spoor zetten.
Wat ook aangehaald is: handen komen nu een eind dieper dan je zadel. Je lichaam probeert dat te compenseren. Hoe, dat hangt af van je lichaam.
Tenzij je het hoogteverschil zadel-stuur wil compenseren door het stuur hoger te plaatsen (waarbij je dan weer zit met effecten door de balhoofdhoek, etc.), zou ik ook eens kijken naar de positie van je stuur en shifters. Je bent immers meer komen te liggen, en je armen/polsen/handen komen onder een andere hoek aan het stuur aan. Logischerwijs zouden je shifters dan wat vlakker moeten.
En zoals gezegd: een goeie bike-fitter kan je meteen op het juiste spoor zetten.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13905
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Begin simpeler, laat een fiets vriend kijken.
Over het algemeen zie ik de helft raar op de fiets zitten. soms kan dat een reden hebben, meestal niet.
Geld ook voor mij. iemand anders ziet het misschien wel. Door bepaalde pijntjes ben je soms heel raar op een fiets gaan zitten.
Check eerst bij, zijn je ellebogen wel gebogen, racefiets fout nummer 1. Zit je voor je gevoel een beetje ontspannen.
Racesturen blijven rare dingen. Elk MTB stuur heeft een backsweep waardoor je handen natuurlijker op je stuur vallen. Een racer zelden en zeker niet de aero sturen. Na bijna 2 maanden MTB zat ik laatst weer op de racer, ook last van mijn handen, gewoon door die vreemde sturen.
Vaak zijn de sturen voor comfort veel te smal, te plat en zeker aero sturen te diep/lang bovenop om prettig beed te houden.
Over het algemeen zie ik de helft raar op de fiets zitten. soms kan dat een reden hebben, meestal niet.
Geld ook voor mij. iemand anders ziet het misschien wel. Door bepaalde pijntjes ben je soms heel raar op een fiets gaan zitten.
Check eerst bij, zijn je ellebogen wel gebogen, racefiets fout nummer 1. Zit je voor je gevoel een beetje ontspannen.
Racesturen blijven rare dingen. Elk MTB stuur heeft een backsweep waardoor je handen natuurlijker op je stuur vallen. Een racer zelden en zeker niet de aero sturen. Na bijna 2 maanden MTB zat ik laatst weer op de racer, ook last van mijn handen, gewoon door die vreemde sturen.
Vaak zijn de sturen voor comfort veel te smal, te plat en zeker aero sturen te diep/lang bovenop om prettig beed te houden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
En nu maar hopen dat die fietsvriend niet Domenico Pozzovivo is. Wat ons terugbrengt naar de eeuwenoude vraag of de fiets zich aan de renner moet aanpassen of de renner zich aan de fiets. Daarbij hoor je zelden om iets aan lenigheid te doen; probeer dagelijks de Neerwaartse Hond en wellicht verdwijnt je carporttunnelsyndroom als sneeuw voor de zonnegroet. Namasté.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Er is niet zoiets als een natuurlijke fietshouding. Aanpassen komt dus altijd van twee kanten. Je stelt je fiets af en traint je lichaam om in een bepaalde houding te zitten. Een bikefit gaat uit van wat gemiddeld goed uitpakt bij de groep die ze onderzocht hebben. Vaak zijn die groepen relatief klein en maken geen 2 bikefitsystemen gebruik van dezelfde groep. Daarom dus verschillende resultaten en geen enkele zekerheid of de uitkomst ook voor één persoon goed is.Klein_Verzet schreef: ↑12 sep 2024 12:26 En nu maar hopen dat die fietsvriend niet Domenico Pozzovivo is. Wat ons terugbrengt naar de eeuwenoude vraag of de fiets zich aan de renner moet aanpassen of de renner zich aan de fiets. Daarbij hoor je zelden om iets aan lenigheid te doen; probeer dagelijks de Neerwaartse Hond en wellicht verdwijnt je carporttunnelsyndroom als sneeuw voor de zonnegroet. Namasté.
Je ziet ook vaak dat jongelui die nog flexibel zijn hun fiets gewoon lekker "pro" afstellen (lang en laag). Dit levert zeer zelden klachten op.
Worden ze een jaartje ouder en stappen ze (al dan niet gedreven door de commercie) over op een endurance model, dan krijgen ze ineens allemaal klachten. Terug op de sportieve racer, verdwijnen die klachten weer.
Wat gaat daar mis: Ze hebben een nieuwe fiets en gaan daarmee vaak meer fietsen, terwijl het juist belangrijk is om opnieuw rustig aan je andere houding te wennen.
En dan stappen ze vaak ook nog gelijktijdig over naar een ander zadel en/of pedaalsysteem. Dan ben je noorden vaak helemaal kwijt als er klachten komen.
Campagnolo Ultra Dork