Hij fietst geweldig. Maar ik wil straks niet voor elk wissewasje naar de FM. Dat wordt de komende tijd veel YouTube-filmpjes kijken (met uitleg over die nieuwe 'fratsen') !
Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03 mei 2023 13:14
- Locatie: Alkmaar
Je mag ook hier een keer langskomen. Lopen we samen even langs de belangrijkste zaken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1108
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Hier nog een dino. Drie jaar geleden een overjarig model (2014 of zo) Canyon Ultimate Frame maatje M (1,89m drop 12cm) op de kop getikt. Meteen zo'n cockpit erbij, en toen alles van mijn oude (gebroken frame door ongeluk) racefiets overgezet; Ultegra 11-speed mechanisch, uiteraard. De kabels door de cockpit wurmen was een heidens karwei. 25mm bandjes vind ik al breed genoeg. De linker crank heb ik vervangen door een 105 met 4iiii-vermogensmeter. Brighton Rider 310 om de boel af te lezen. Heel tevreden, want veel voor weinig. Maar soms een vervelende kraakje: zadelpen. Eruit, schoonmaken, insmeren met carbonpasta, en weer als een zonnetje, geluidloos. Zoef.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Nou, ook van deze dino een bijdrage.
Fiets zelf al sinds ca 2010 op een stalen maatwerk racefiets. Velgremmen uiteraard en een triple Shimano Ultegra FC6603.
Heb hiermee o.a. mijn 50jarige verjaardag gevierd door op die dag met mijn 115 kg. de Cingle du Ventoux te fietsen.
Bevalt nog steeds prima. Fiets kostte destijds net geen €2500.
Heb ook geen behoefte aan nieuwer/beter/moderner spul.
Sterker nog, ben al een tijdje benieuwd of al die dure, nieuwe gadgets bijdragen aan een verhoging van het fietsplezier.
FF voor alle duidelijkheid, een ieder mag wat mij betreft een godsvermogen aan zijn hobby uitgeven, als je daar plezier uit haalt, be my guest.
Maar zo uit het hoofd ff wat dingetjes die met enige regelmaat hier op het forum voorbij komen:
- frusatratie bij het bleeden van de remmen
- Inremmen van de blokken/schijven
- Gillende schijven
- Gepruts bij het vervangen van inwendige kabels
- Lege batterij van het electronische schakelsysteem
- Lees het topic schijfremmen er eens op na, in het begin de meesten op zijn minst sceptisch, nu nog net niet heilig verklaard. Hoezo onafhankelijke geesten die zich niet laten sturen door de marketing trucs?
- Gepruts onderweg met de steekassen ipv uitvalnaven, zie het zelfs in de koers dat het wissellen aanmerkelijk langer duurt.
Als ik dat zie wat een nieuwe fiets tegenwoordig moet kosten, dan vraag ik me oprecht af in hoeverre al die nieuwe dingen bijdragen aan een verhoging van het fietsplezier.
Ik als dino ben iig nog steeds zeer blij met mijn fiets uit het stenen tijdperk die overal ter wereld zeer simpel te repareren is.
Fiets zelf al sinds ca 2010 op een stalen maatwerk racefiets. Velgremmen uiteraard en een triple Shimano Ultegra FC6603.
Heb hiermee o.a. mijn 50jarige verjaardag gevierd door op die dag met mijn 115 kg. de Cingle du Ventoux te fietsen.
Bevalt nog steeds prima. Fiets kostte destijds net geen €2500.
Heb ook geen behoefte aan nieuwer/beter/moderner spul.
Sterker nog, ben al een tijdje benieuwd of al die dure, nieuwe gadgets bijdragen aan een verhoging van het fietsplezier.
FF voor alle duidelijkheid, een ieder mag wat mij betreft een godsvermogen aan zijn hobby uitgeven, als je daar plezier uit haalt, be my guest.
Maar zo uit het hoofd ff wat dingetjes die met enige regelmaat hier op het forum voorbij komen:
- frusatratie bij het bleeden van de remmen
- Inremmen van de blokken/schijven
- Gillende schijven
- Gepruts bij het vervangen van inwendige kabels
- Lege batterij van het electronische schakelsysteem
- Lees het topic schijfremmen er eens op na, in het begin de meesten op zijn minst sceptisch, nu nog net niet heilig verklaard. Hoezo onafhankelijke geesten die zich niet laten sturen door de marketing trucs?
- Gepruts onderweg met de steekassen ipv uitvalnaven, zie het zelfs in de koers dat het wissellen aanmerkelijk langer duurt.
Als ik dat zie wat een nieuwe fiets tegenwoordig moet kosten, dan vraag ik me oprecht af in hoeverre al die nieuwe dingen bijdragen aan een verhoging van het fietsplezier.
Ik als dino ben iig nog steeds zeer blij met mijn fiets uit het stenen tijdperk die overal ter wereld zeer simpel te repareren is.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
Interessant om te lezen. Ik ben ook zo'n ouwe zak van 76 jaar. Velgremmen en geen elektronisch schakelen. Dat van die schijfremmen heb ik nooit begrepen. Ben vaak genoeg van een berg afgereden. Vorig jaar in Spanje een fiets gehuurd met schijfremmen, het verschil werd mij niet echt duidelijk, ja je moet niet te hard knijpen. Leve de commercie.
prj
Dit dus. Een fiets met technologie van 10 jaar oud. En daar blijkt dus niks mis mee. Een weekje fietsen in de zon in de bergen. Dát is het plezier, niet zozeer de fiets an sich. Maar de industrie 'dringt' ons wel van alles op. Schijfremmen, elektro schakelen, kabels volledig weggewerkt. Veel van die nieuwigheden draagt nauwelijks iets bij aan het fiets genot. Maar het wordt steeds lastiger om een fiets te kopen zonder al die fratsen. Moderne racefietsen worden alleen alsmaar duurder en duurder en da's leuk voor de economie. Maar iemand die daar dus niks mee heeft, snap ik heel goed.havana schreef: ↑02 okt 2024 12:34 Op zich kan ik daar ook best in meegaan. Dit jaar nog een weekje op Mallorca gereden op een huurfiets. Wel carbon, maar velgremmen, smalle alu velgjes, mechanisch schakelen, kabels deels buitenom. Heb ik daar minder plezier mee gehad? Nee! Vond ik die fiets veel minder rijden dan mijn eigen fiets? Ook niet.
Banden vond ik veruit het grootste minpunt, maar da's eenvoudig aan te passen.
Live fast; die young. mijn blog
Niet mijn lievelingsklusje, maar erg lastig is het nou ook weer niet. De remmen van mijn MTB's (waar schijfremmen WEL op hun plek zijn ) bleed ik eens per 2 jaar ofzo. Da's te overzien- frustratie bij het bleeden van de remmen
haha, hier durf ik niks meer over te zeggen (nou ja, resin pads zijn zo ingeremd, en dat zou ik ook maar doen ook, anders zijn ze op na een regenritje. Sintered pads ga je niet voor elkaar krijgen in de polder, maar heb je dan ook weer niet nodig)- Inremmen van de blokken/schijven
Remblokken op mijn carbon velgrand zijn ook niet fluisterstil (en met resin pads valt dat gillen wel mee denk ik)- Gillende schijven
Een absolute dealbreaker voor mij. Diegene die dat heeft bedacht wens ik een leven lang een slecht lopend derailleur toe- Gepruts bij het vervangen van inwendige kabels
De meerwaarde van elektronisch schakelen ontgaat mij volledig. Tenzij je fietsenmaker bent, dan is het wel lekker dat je geen kabels meer hoeft te trekken. Vooral niet als die anders binnendoor hadden gemoeten- Lege batterij van het electronische schakelsysteem
- Lees het topic schijfremmen er eens op na, in het begin de meesten op zijn minst sceptisch, nu nog net niet heilig verklaard. Hoezo onafhankelijke geesten die zich niet laten sturen door de marketing trucs?
Eens. Ooit was lichtgewicht de heilige graal. Toen kwamen zwaardere schijfremmen, en toen deed gewicht er ineens veel minder toe.
In de koers een nadeel (ineens gaan er hele fietsen mee op de volgauto, omdat dat gekut met een elektrische boor ook niet op blijkt te schieten. Schijven moeten bovendien exact uitgelijnd staan, anders loopt het lekker aan). Maar voor thuisgebruik prima toch. Ik vind zo'n strakke verbinding wel prettig (op de MTB, waar ze horen)- Gepruts onderweg met de steekassen ipv uitvalnaven, zie het zelfs in de koers dat het wissellen aanmerkelijk langer duurt.
Objectief is er de laatste 15 jaar weinig echt veranderd aan de racefiets. Voor mij de reden dat ik geen enkele behoefte voel om mijn twee bijna 15 jaar oude exemplaren weg te doen.Als ik dat zie wat een nieuwe fiets tegenwoordig moet kosten, dan vraag ik me oprecht af in hoeverre al die nieuwe dingen bijdragen aan een verhoging van het fietsplezier.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03 mei 2023 13:14
- Locatie: Alkmaar
Vind het toch wel leuk dat mijn topic zoveel bijval en discussie oplevert! Dank!
Ik denk zo maar dat je zonder di2 en met velgremmen ook beter was gaan rijden. Je doet er gewoon meer voor om beter te worden.