Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?

Oude-Kamphuis
Forum-lid

Oude-Kamphuis 02 okt 2024 12:35

N.eelis schreef: 02 okt 2024 10:42 Dit zijn vooral praktische bezwaren tegen het onbekende. Maar hoe fietst je nieuwe fiets? Want daar gaat het om toch :winkthumb:
Hij fietst geweldig. Maar ik wil straks niet voor elk wissewasje naar de FM. Dat wordt de komende tijd veel YouTube-filmpjes kijken (met uitleg over die nieuwe 'fratsen') ! :D

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 okt 2024 13:12

Je mag ook hier een keer langskomen. Lopen we samen even langs de belangrijkste zaken.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 02 okt 2024 14:36

Hier nog een dino. Drie jaar geleden een overjarig model (2014 of zo) Canyon Ultimate Frame maatje M (1,89m drop 12cm) op de kop getikt. Meteen zo'n cockpit erbij, en toen alles van mijn oude (gebroken frame door ongeluk) racefiets overgezet; Ultegra 11-speed mechanisch, uiteraard. De kabels door de cockpit wurmen was een heidens karwei. 25mm bandjes vind ik al breed genoeg. De linker crank heb ik vervangen door een 105 met 4iiii-vermogensmeter. Brighton Rider 310 om de boel af te lezen. Heel tevreden, want veel voor weinig. Maar soms een vervelende kraakje: zadelpen. Eruit, schoonmaken, insmeren met carbonpasta, en weer als een zonnetje, geluidloos. Zoef.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 02 okt 2024 15:38

Nou, ook van deze dino een bijdrage.

Fiets zelf al sinds ca 2010 op een stalen maatwerk racefiets. Velgremmen uiteraard en een triple Shimano Ultegra FC6603.
Heb hiermee o.a. mijn 50jarige verjaardag gevierd door op die dag met mijn 115 kg. de Cingle du Ventoux te fietsen.
Bevalt nog steeds prima. Fiets kostte destijds net geen €2500.
Heb ook geen behoefte aan nieuwer/beter/moderner spul.

Sterker nog, ben al een tijdje benieuwd of al die dure, nieuwe gadgets bijdragen aan een verhoging van het fietsplezier.
FF voor alle duidelijkheid, een ieder mag wat mij betreft een godsvermogen aan zijn hobby uitgeven, als je daar plezier uit haalt, be my guest.

Maar zo uit het hoofd ff wat dingetjes die met enige regelmaat hier op het forum voorbij komen:
- frusatratie bij het bleeden van de remmen
- Inremmen van de blokken/schijven
- Gillende schijven
- Gepruts bij het vervangen van inwendige kabels
- Lege batterij van het electronische schakelsysteem
- Lees het topic schijfremmen er eens op na, in het begin de meesten op zijn minst sceptisch, nu nog net niet heilig verklaard. Hoezo onafhankelijke geesten die zich niet laten sturen door de marketing trucs?
- Gepruts onderweg met de steekassen ipv uitvalnaven, zie het zelfs in de koers dat het wissellen aanmerkelijk langer duurt.

Als ik dat zie wat een nieuwe fiets tegenwoordig moet kosten, dan vraag ik me oprecht af in hoeverre al die nieuwe dingen bijdragen aan een verhoging van het fietsplezier.

Ik als dino ben iig nog steeds zeer blij met mijn fiets uit het stenen tijdperk die overal ter wereld zeer simpel te repareren is.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

prjz
Forum-lid

prjz 02 okt 2024 15:53

Interessant om te lezen. Ik ben ook zo'n ouwe zak van 76 jaar. Velgremmen en geen elektronisch schakelen. Dat van die schijfremmen heb ik nooit begrepen. Ben vaak genoeg van een berg afgereden. Vorig jaar in Spanje een fiets gehuurd met schijfremmen, het verschil werd mij niet echt duidelijk, ja je moet niet te hard knijpen. Leve de commercie.
prj

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 okt 2024 16:01

havana schreef: 02 okt 2024 12:34 Op zich kan ik daar ook best in meegaan. Dit jaar nog een weekje op Mallorca gereden op een huurfiets. Wel carbon, maar velgremmen, smalle alu velgjes, mechanisch schakelen, kabels deels buitenom. Heb ik daar minder plezier mee gehad? Nee! Vond ik die fiets veel minder rijden dan mijn eigen fiets? Ook niet.

Banden vond ik veruit het grootste minpunt, maar da's eenvoudig aan te passen.
Dit dus. Een fiets met technologie van 10 jaar oud. En daar blijkt dus niks mis mee. Een weekje fietsen in de zon in de bergen. Dát is het plezier, niet zozeer de fiets an sich. Maar de industrie 'dringt' ons wel van alles op. Schijfremmen, elektro schakelen, kabels volledig weggewerkt. Veel van die nieuwigheden draagt nauwelijks iets bij aan het fiets genot. Maar het wordt steeds lastiger om een fiets te kopen zonder al die fratsen. Moderne racefietsen worden alleen alsmaar duurder en duurder en da's leuk voor de economie. Maar iemand die daar dus niks mee heeft, snap ik heel goed.
Live fast; die young. mijn blog

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 02 okt 2024 16:04

- frustratie bij het bleeden van de remmen
Niet mijn lievelingsklusje, maar erg lastig is het nou ook weer niet. De remmen van mijn MTB's (waar schijfremmen WEL op hun plek zijn ;) ) bleed ik eens per 2 jaar ofzo. Da's te overzien
- Inremmen van de blokken/schijven
haha, hier durf ik niks meer over te zeggen (nou ja, resin pads zijn zo ingeremd, en dat zou ik ook maar doen ook, anders zijn ze op na een regenritje. Sintered pads ga je niet voor elkaar krijgen in de polder, maar heb je dan ook weer niet nodig)
- Gillende schijven
Remblokken op mijn carbon velgrand zijn ook niet fluisterstil (en met resin pads valt dat gillen wel mee denk ik)
- Gepruts bij het vervangen van inwendige kabels
Een absolute dealbreaker voor mij. Diegene die dat heeft bedacht wens ik een leven lang een slecht lopend derailleur toe :twisted:
- Lege batterij van het electronische schakelsysteem
De meerwaarde van elektronisch schakelen ontgaat mij volledig. Tenzij je fietsenmaker bent, dan is het wel lekker dat je geen kabels meer hoeft te trekken. Vooral niet als die anders binnendoor hadden gemoeten :lol:
- Lees het topic schijfremmen er eens op na, in het begin de meesten op zijn minst sceptisch, nu nog net niet heilig verklaard. Hoezo onafhankelijke geesten die zich niet laten sturen door de marketing trucs?

Eens. Ooit was lichtgewicht de heilige graal. Toen kwamen zwaardere schijfremmen, en toen deed gewicht er ineens veel minder toe.
- Gepruts onderweg met de steekassen ipv uitvalnaven, zie het zelfs in de koers dat het wissellen aanmerkelijk langer duurt.
In de koers een nadeel (ineens gaan er hele fietsen mee op de volgauto, omdat dat gekut met een elektrische boor ook niet op blijkt te schieten. Schijven moeten bovendien exact uitgelijnd staan, anders loopt het lekker aan). Maar voor thuisgebruik prima toch. Ik vind zo'n strakke verbinding wel prettig (op de MTB, waar ze horen)
Als ik dat zie wat een nieuwe fiets tegenwoordig moet kosten, dan vraag ik me oprecht af in hoeverre al die nieuwe dingen bijdragen aan een verhoging van het fietsplezier.
Objectief is er de laatste 15 jaar weinig echt veranderd aan de racefiets. Voor mij de reden dat ik geen enkele behoefte voel om mijn twee bijna 15 jaar oude exemplaren weg te doen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Oude-Kamphuis
Forum-lid

Oude-Kamphuis 02 okt 2024 16:51

Vind het toch wel leuk dat mijn topic zoveel bijval en discussie oplevert! :D :like: Dank!

0475
Forum-lid

0475 02 okt 2024 17:05

doet mij denken aan de analoge vs digitale fotografie of in de audio wereld de lp vs cd vs streaming.....er blijven net als de Galliërs uit Asterix en Obelix kleine verzetshaarden bestaan LOL :-)

prjz
Forum-lid

prjz 02 okt 2024 17:17

0475 schreef: 02 okt 2024 17:05 doet mij denken aan de analoge vs digitale fotografie of in de audio wereld de lp vs cd vs streaming.....er blijven net als de Galliërs uit Asterix en Obelix kleine verzetshaarden bestaan LOL :-)
En ga je ook harder met al die toeters en bellen?
prj

0475
Forum-lid

0475 02 okt 2024 18:04

ja. :-) vreemd genoeg ja, op mijn 61ste (en ik ben pas weer 4 jaar aan het fietsen) kan ik makkelijker sneller en verder fietsen dan toen ik rond de 20 was en toen ook een paar jaar fietste maar de brui er aan gaf.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 02 okt 2024 18:54

0475 schreef: 02 okt 2024 18:04 ja. :-) vreemd genoeg ja, op mijn 61ste (en ik ben pas weer 4 jaar aan het fietsen) kan ik makkelijker sneller en verder fietsen dan toen ik rond de 20 was en toen ook een paar jaar fietste maar de brui er aan gaf.
Ik denk zo maar dat je zonder di2 en met velgremmen ook beter was gaan rijden. Je doet er gewoon meer voor om beter te worden.

Plaats reactie