Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Te grote sprongen in cassette

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 26 sep 2024 18:56

Ik wist niet dat 49/35 bestond

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5264
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 sep 2024 19:28

galileo2 schreef: 26 sep 2024 18:56 Ik wist niet dat 49/35 bestond
Klopt, het is 48/35

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 26 sep 2024 20:08

Kornuit schreef: 26 sep 2024 19:28
galileo2 schreef: 26 sep 2024 18:56 Ik wist niet dat 49/35 bestond
Klopt, het is 48/35
Inderdaad, vergissing van mezelf.

1094
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 26 sep 2024 21:19

Kornuit schreef: 26 sep 2024 14:11
Patrick VB schreef: 26 sep 2024 13:24
marsman schreef: 24 sep 2024 11:57 Hmmm . . .

50 - 36 lijkt mij ook een fijne combi. Dan kun je in alle terreinen uit de voeten zonder te sleutelen en volgens mij is de 50 op het vlakke met de 11-30 prima te doen.
Mijn madam en ik rijden met SRAM 49/35.
Resultaat is dat de 'kleine plateau' voor ritjes in onze relatief vlakke regio nog zelden gebruikt wordt.
De cassette op mijn fiets gaat van 10 naar 28. Maar, ook hier, ondanks de keuze uit 12 stuks, bij momenten het gemis van sommige kroontjes.
Ik rij zelf ook met 35/48 en 10-16 of 10-28 achter en ervaar dat zelf niet, althans het is mij niet opgevallen. Ik had ook verwacht dat ik de 35 bijna niet zou gebruiken, maar rij er toch meer op dan ik had verwacht. Mijn gemiddeldes liggen een beetje tussen de 30-32 (en 35 bij groepsritten). Vooral de stukken tegen de wind in rij ik op het binnenblad en voor de wind uiteraard op de 49..

Ik zal er eens op letten.
Ik rij ook vaak op die 35, zeker tot 34 per uur hoef ik niet per se naar de 48 (maar dat komt door de 10-33 achterop. Daar mist de 16 helaas

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2383
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 27 sep 2024 05:14

Kornuit schreef: 26 sep 2024 19:28
galileo2 schreef: 26 sep 2024 18:56 Ik wist niet dat 49/35 bestond
Klopt, het is 48/35
En ik wist niet dat 10-16 bestond. ;)

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 05 okt 2024 16:37

Zelf heb ik al jaren de 11-23 cassette voor op het vlakke. Die 23 is al te groot wanneer je niet naar de heuvels in Nederland gaat vind ik. Laat staan een 28 of 30...
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8951
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 okt 2024 16:50

henpaden schreef: 05 okt 2024 16:37 Zelf heb ik al jaren de 11-23 cassette voor op het vlakke. Die 23 is al te groot wanneer je niet naar de heuvels in Nederland gaat vind ik. Laat staan een 28 of 30...
Is te groot of vind jij te groot? Laat ieder toch de cassette nemen die hij/zij graag heeft.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 05 okt 2024 18:17

Is te groot of vind jij te groot? Laat ieder toch de cassette nemen die hij/zij graag heeft.


Staat ook in mijn tekst toch dat ik ze te groot vind?
Wanneer kan je die 25, 28 of 30 nou gebruiken indien je uitsluitend op het vlakke fietst?
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5264
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 okt 2024 19:34

henpaden schreef: 05 okt 2024 18:17 Is te groot of vind jij te groot? Laat ieder toch de cassette nemen die hij/zij graag heeft.


Staat ook in mijn tekst toch dat ik ze te groot vind?
Wanneer kan je die 25, 28 of 30 nou gebruiken indien je uitsluitend op het vlakke fietst?
Jans mag wel graag even de discussie aanwakkeren, niet op reageren is het beste.
Ben het trouwens wel met je eens dat puur voor de polder de juiste cassette tegenwoordig ontbreekt, maar goed de afzetmarkt van landen waar het niet volledig vlak is, is een stuk groter..

Ik kan nu trouwens prima uit de voeten met 35/48 en 10-28. Als het ene tandje te zwaar is en het andere te licht pas ik mijn cadans wat aan. Ene keer rij ik dan met 88 en de andere keer met 93...allemaal prima en is juist goed om wat te variëren met je cadans.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 okt 2024 20:32

Kornuit schreef: 05 okt 2024 19:34 [...]Ene keer rij ik dan met 88 en de andere keer met 93...allemaal prima en is juist goed om wat te variëren met je cadans.
Oh dan kun je net zo goed 1x rijden! 🤭

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 05 okt 2024 20:35

1094 schreef: 21 jan 1970 00:49 Ik rij ook vaak op die 35, zeker tot 34 per uur hoef ik niet per se naar de 48 (maar dat komt door de 10-33 achterop. Daar mist de 16 helaas
Op het kleine kettingblad rij je aan die snelheid toch met een schuine kettinglijn. Op het buitenblad zou dat niet, of veel minder, het geval zijn.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 05 okt 2024 21:28

Kornuit schreef: 05 okt 2024 19:34
henpaden schreef: 05 okt 2024 18:17 Is te groot of vind jij te groot? Laat ieder toch de cassette nemen die hij/zij graag heeft.


Staat ook in mijn tekst toch dat ik ze te groot vind?
Wanneer kan je die 25, 28 of 30 nou gebruiken indien je uitsluitend op het vlakke fietst?
Jans mag wel graag even de discussie aanwakkeren, niet op reageren is het beste.
Ben het trouwens wel met je eens dat puur voor de polder de juiste cassette tegenwoordig ontbreekt, maar goed de afzetmarkt van landen waar het niet volledig vlak is, is een stuk groter..

Ik kan nu trouwens prima uit de voeten met 35/48 en 10-28. Als het ene tandje te zwaar is en het andere te licht pas ik mijn cadans wat aan. Ene keer rij ik dan met 88 en de andere keer met 93...allemaal prima en is juist goed om wat te variëren met je cadans.
Dank je Kornuit.
Ja joh, we fietsen toch om onszelf te trainen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie