Beginnende wielrenner vraag
nu heb ik dat oefenen ook nooit gedaan........maar er zijn weinig dingen zo vervelend als langs de weg staan te prutsen, terwijl je fietsmaten je vol leedvermaak staan uit te lachen. Iets wat nog vervelender is dan dat is dat je fietsmaten het op een gegeven moment zat zijn, het wiel uit je handen trekken en die band er wel binnen 10 seconden op hebben zitten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Als ik iemand met pech zie staan informeer ik meestal even of alles ok is.
Zelf ook al eens een andere fietser laten stoppen om even een pompje te gebruiken.
Zelf ook al eens een andere fietser laten stoppen om even een pompje te gebruiken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Dat doe ik ook ja, zelfs als ik met de wagen passeer. In het desolate noorden van Frankrijk vind ik dat toch een morele plicht onder “soortgenoten”
Bovendien altijd leuk voor een interessant praatje
Bovendien altijd leuk voor een interessant praatje
Op afgelegen plekken is dat wel erg verstandig idd.
Ook al was het niet nodig kon ik het wel extreem waarderen dat er op een snikhete dag op gran canaria op een voor mij iets te ambitieuze klim er een Duitser stopte om te vragen of het ging en of ik voldoende water bij me had.
Ook al was het niet nodig kon ik het wel extreem waarderen dat er op een snikhete dag op gran canaria op een voor mij iets te ambitieuze klim er een Duitser stopte om te vragen of het ging en of ik voldoende water bij me had.
Kans op een lekke band is niet in te schatten! Ik rij soms 5000km zonder lekken en dan drie keer in een week.
Als je altijd populaire routes rijdt, kun je nog een hulpeloos gezicht opzetten en andere fietsers te hulp roepen. Of het thuisfront bellen uiteraard,
Tour de Tietema heeft een podcast en een van de leden (Josse, dacht ik) ging als jonge jongen rijden. Op een solo rit ineens lek, wel spullen bij zich, maar niet de kennis opgedaan. Hij belde zijn vader om opgehaald te worden. Pa beloofde heel stoer om data op zijn bundel toe te voegen en paar YT filmpjes te kijken. DIY onderweg. Daar leer je het wel van
Dus: Ja, altijd spullen mee. 2x bandenlichter, zelfklevende plakkers (Lezyne, BBB, Parktool), pompje, reserve TPU binnenbandje (lekker klein).
En thuis oefenen. Neem een dunne spijker, prik je band lek en repareer het. Het is geen duivelskunst.
Dogma F
En de kans op lekrijden in de regen is wel groter en lastiger. En dan sta je te prutsen met een buitenband die door de stromende regen vol loopt. Ik rij veelste weinig lek (en vaak alleen). Dus ik heb zelfs mezelf soms uit staan lachen. Mijn ergste was voor en achter een stootlek doordat ik in de regen een kuil had gemist. Helemaal blij dat ik mijn achterwiel er weer goed in had en toen constateren dat mijn voorband ook lek was.
Dus ja, oefenen, zelfs ik kan bandjes wisselen. Pompje is soms makkelijker dan co2 patronen. Zeker als het niet in 1x goed gaat.
Dus ja, oefenen, zelfs ik kan bandjes wisselen. Pompje is soms makkelijker dan co2 patronen. Zeker als het niet in 1x goed gaat.
Op zich houdt een bandje wisselen niet veel in.Monique_D schreef: ↑24 sep 2024 13:39 En de kans op lekrijden in de regen is wel groter en lastiger. En dan sta je te prutsen met een buitenband die door de stromende regen vol loopt. Ik rij veelste weinig lek (en vaak alleen). Dus ik heb zelfs mezelf soms uit staan lachen. Mijn ergste was voor en achter een stootlek doordat ik in de regen een kuil had gemist. Helemaal blij dat ik mijn achterwiel er weer goed in had en toen constateren dat mijn voorband ook lek was.
Dus ja, oefenen, zelfs ik kan bandjes wisselen. Pompje is soms makkelijker dan co2 patronen. Zeker als het niet in 1x goed gaat.
Ik heb destijds ook een paar keer thuis geoefend tot het vlot ging. OP 5 minuten ben je klaar.
Of ga tubeless, maar dat is dan weer meer werk op voorhand.
Maar sinds ik drie jaar geleden de switch maakte naar tubeless, heb ik geen bandje meer gewisseld onderweg.