Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
klaastuin
- Forum-lid
klaastuin
26 okt 2024 13:24
havana schreef: ↑25 okt 2024 17:46
Waarom geen MTB, dat is nou eens een hele goede vraag..... sommige mensen hebben daar écht iets tegen lijkt het wel. Waarom, geen idee.
Ik ben begonnen als MTB-er en heb er dan ook helemaal niks tegen, heerlijk over singletracks rossen. Maar voor wat we in NL aan gravelroutes hebben vind ik een gravelfiets veel beter geschikt. Meer efficiëntie, meer handposities, hogere topsnelheid, what's not to like.
Ik rijd voornamelijk op de Veluwe en pak geregeld kleinere (wortel)paden mee en stukken MTB route. Ik kan me best voorstellen dat vering hiervoor prettig is, maar ik heb het zelf nooit geprobeerd. Wel gebruik ik dikkere banden. Momenteel zit ik op 50mm, dat doet al heel veel. Helaas gaat dat niet in combinatie met spatborden. Dat lijkt me wel een voordeel van vering.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
scottwilko
26 okt 2024 15:43
Wat verstaan we onder wegen geschikt voor een gravelbike en wanneer slaat de weegschaal om naar mtb?
In het andere topic over de eerste gravelbike is dat ook het punt en ik denk dat dat altijd zo zal blijven.
Blijf je aan de aangelegde gravel wegen, dan is vering voor de meeste fietsers overbodig. Ga je met de gravelbike delen van een mtb route fietsen, dan wordt dat een heel ander verhaal.
-
CampaYolo
- Forum-lid
CampaYolo
26 okt 2024 15:57
Moeten we dit topic misschien niet veranderen?
Hardtail MTB of gravelbike met vering.
Ik zou het wel weten, maar goed wie ben ik. Ik heb geen knotje, baard of houthakkersshirt.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
26 okt 2024 16:46
Wat mtb-route genoemd wordt in NL ben je 9 van de 10x sneller met een mtb en vooral veel meer dun. Omdat het kan met een graveller wil niet zeggen dat het ook maximale fun is.
Verdere routes gewoon een gravelbike met dikke tubeless banden. Ik kan mij voorstellen dat een futureshock nog iets oplevert, maar die 60mm zware vorken totaal niet.
Less is bore
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
26 okt 2024 17:11
CampaYolo schreef: ↑26 okt 2024 15:57
Ik zou het wel weten, maar goed wie ben ik. Ik heb geen knotje, baard of houthakkersshirt.
Je weet dus niet dat er ook gewoon mensen zijn zonder Knotje,baard of Houtkakkersshirt.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
-
klaastuin
- Forum-lid
klaastuin
26 okt 2024 17:57
daniel1975 schreef: ↑26 okt 2024 16:46
Wat mtb-route genoemd wordt in NL ben je 9 van de 10x sneller met een mtb en vooral veel meer dun. Omdat het kan met een graveller wil niet zeggen dat het ook maximale fun is.
Die 9 van de 10x durf ik wel in twijfel te trekken. Op de UHR ed ben je met een MTB zeker sneller. Op wat tammere routes kun je met een ongeveerde gravelbike zomaar sneller zijn. Ik ben op mijn thuisroute Ede sneller op de gravelfiets dan op de MTB mits droog en niet te mul. Op een route als Apeldoorn ben ik altijd sneller op de gravelfiets.
Fun is idd wel een ander verhaal. Hoewel underbiking ook zn charmes heeft is een MTB op de singletracks wel echt leuker.
-
CampaYolo
- Forum-lid
CampaYolo
26 okt 2024 18:35
nijkie schreef: ↑26 okt 2024 17:11
CampaYolo schreef: ↑26 okt 2024 15:57
Je weet dus niet dat er ook gewoon mensen zijn zonder Knotje,baard of Houtkakkersshirt.
Klopt
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
26 okt 2024 18:39
klaastuin schreef: ↑26 okt 2024 17:57
daniel1975 schreef: ↑26 okt 2024 16:46
Die 9 van de 10x durf ik wel in twijfel te trekken. Op de UHR ed ben je met een MTB zeker sneller. Op wat tammere routes kun je met een ongeveerde gravelbike zomaar sneller zijn. Ik ben op mijn thuisroute Ede sneller op de gravelfiets dan op de MTB mits droog en niet te mul. Op een route als Apeldoorn ben ik altijd sneller op de gravelfiets.
Daar noem je er twee, en zo zijn er nog wel een paar. Maar vrijwel hele UHR en alles in Limburg is mtb sowiso betere keuze. Schoorl, Bergschenhoek, Zoetermeer, Westerschouwen, Veluwezoom: echt niet leuk met graveller.
Less is bore
-
klaastuin
- Forum-lid
klaastuin
26 okt 2024 20:18
daniel1975 schreef: ↑26 okt 2024 18:39
Daar noem je er twee, en zo zijn er nog wel een paar. Maar vrijwel hele UHR en alles in Limburg is mtb sowiso betere keuze. Schoorl, Bergschenhoek, Zoetermeer, Westerschouwen, Veluwezoom: echt niet leuk met graveller.
Ik noem er een paar, maar die paar zijn m.i. representatiever voor de NL routes dan de routes die jij noemt. Dat zijn eerder de uitzonderingen. Als er hoogteverschillen in zitten ben je met de gravelfiets vaak in het nadeel (deel UHR, Zuid Limburg). Idem als het specifieke ondergronden zijn (Schoorl, Westerschouwen) en ook als het van die aangelegde technische rondjes zijn. Mijn stelregel is dat als je op een route vooral moet trappen om snelheid te maken of te houden dat de kans groot is dat je sneller bent met een gravelfiets.
En om het geheel nog wat on topic te krijgen: voor die routes met hoogteverschillen heeft een gravelfiets met 30mm vering weinig toegevoegde waarde. Voor de impacts die je daar op wilt vangen heb je gewoon iets vanaf 100mm nodig. Maar dat is m.i. ook een ander soort vering. De vering op een gravelfiets is bedoeld om kleinere oneffenheden te filteren. Denk aan een wasbord ondergrond, wortels op een bospad of wat grotere stenen op een afdaling. Dingen die je op zich ook wel kunt opvangen met een niet-geveerde fiets, maar die dan wel extra belastend en vermoeiend zijn.
-
BertL
- Forum-lid
-
Contact
BertL
27 okt 2024 10:32
De wereld van de gravelaar kent twee uitersten.
Aan de ene zijde is het racefietsen op onverharde paden met zand, schelpen of los grind als ondergrond. Daar heb je met vering niets te zoeken. Je vering zit in de banden en jij kunt met je bips uit het zadel.
Aan de andere zijde lijkt het meer op mountainbiken met hoogteverschillen en oneffen ondergrond met trailfeatures. Dan kun je voordeel hebben van vering.
Maar ook van dikkere banden. En je kunt nog steeds met je bips uit het zadel.
EDIT: en je kunt leren nette lijnen te rijden door 'in gesprek te gaan' met de ondergrond, zoals dat in het veldrijden en bij Parijs-Roubaix ook bijdraagt aan je rijplezier.
Laatst gewijzigd door
BertL op 27 okt 2024 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
hun fietsen.
-
rob74
- Forum-lid HC
-
Contact
rob74
27 okt 2024 11:07
Mijn redenering:
Als je vering begint nodig te hebben om nog fatsoenlijk over het pad/weg te kunnen rijden,..... Dan is het tijd om een andere route te zoeken.
Ik heb echt nooit iets gesnapt van de MTB-en over totaal onbegaanbare paden. Ga dan wandelen in de bergen. Echt veel rustgevender.
Dus, hoort er vering op een fiets? Nee, er behoren fatsoenlijke wegen te liggen.
-
pino
- Forum-lid HC
pino
27 okt 2024 11:29
rob74 schreef: ↑27 okt 2024 11:07
Mijn redenering:
Als je vering begint nodig te hebben om nog fatsoenlijk over het pad/weg te kunnen rijden,..... Dan is het tijd om een andere route te zoeken.
Ik heb echt nooit iets gesnapt van de MTB-en over totaal onbegaanbare paden. Ga dan wandelen in de bergen. Echt veel rustgevender.
Dus, hoort er vering op een fiets? Nee, er behoren fatsoenlijke wegen te liggen.
Je woorden komen niet overeen met je onderschrift
Niet zijken maar reiden !