Verzameltopic: Vering op je gravelbike
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Haha lol.
Je ziet de wedstrijd gravel rijder ook zoeken in het materiaal. De een rijd meer met mtb onderdelen dan andere weer met race.
Het is natuurlijk ook gewoon een lekkere winterfiets. Nu hebben we geluk, maar je ziet al dat sommige stukken weg niet droog worden, daar liggen dan bladeren/troep, dat kan je beter op de gravelbike doen.
Persoonlijk vind ik dat jij bij vering naar een MTB moet (uitgezonderd iso speed, futureshock etc.)
Neem gewoon brede banden 50mm oid als je wat zwaarder off road werk doet.
Je ziet de wedstrijd gravel rijder ook zoeken in het materiaal. De een rijd meer met mtb onderdelen dan andere weer met race.
Het is natuurlijk ook gewoon een lekkere winterfiets. Nu hebben we geluk, maar je ziet al dat sommige stukken weg niet droog worden, daar liggen dan bladeren/troep, dat kan je beter op de gravelbike doen.
Persoonlijk vind ik dat jij bij vering naar een MTB moet (uitgezonderd iso speed, futureshock etc.)
Neem gewoon brede banden 50mm oid als je wat zwaarder off road werk doet.
Een goede 50mm band geeft al 35 mm veerweg waarvan de kwaliteit vergelijkbaar is aan dat van alle elastomeer veersystemen.(die al sinds de RockShox Quadra en Manitou Mach 4 achterhaald is)
Niet zijken maar reiden !
Veluwezoom niet leuk met met de graveller? Ik vind dat juist één van de leukste gebieden om te doen op m’n gravelbike. Juist grotendeels mooie brede paden, die je dan weer goed kunt combineren met wat singletracks. Sommige rode stukken zijn niet te doen, maar die singletrack langs de Bloemersweg omhoog en dan door tot aan de Schaapsallee is perfect te doen en ook super leuk op de gravelbike. Ik combineer het dan met allerlei paden op de Loenermark en het Deelerwoud. Voor mij is het echt een walhalla.daniel1975 schreef: ↑26 okt 2024 18:39Daar noem je er twee, en zo zijn er nog wel een paar. Maar vrijwel hele UHR en alles in Limburg is mtb sowiso betere keuze. Schoorl, Bergschenhoek, Zoetermeer, Westerschouwen, Veluwezoom: echt niet leuk met graveller.klaastuin schreef: ↑26 okt 2024 17:57Die 9 van de 10x durf ik wel in twijfel te trekken. Op de UHR ed ben je met een MTB zeker sneller. Op wat tammere routes kun je met een ongeveerde gravelbike zomaar sneller zijn. Ik ben op mijn thuisroute Ede sneller op de gravelfiets dan op de MTB mits droog en niet te mul. Op een route als Apeldoorn ben ik altijd sneller op de gravelfiets.daniel1975 schreef: ↑26 okt 2024 16:46 Wat mtb-route genoemd wordt in NL ben je 9 van de 10x sneller met een mtb en vooral veel meer dun. Omdat het kan met een graveller wil niet zeggen dat het ook maximale fun is.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5544
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Gravel is gewoon het hele scala vanaf puur op de weg fietsen tot aan XC mtb. En voor iedereen is dat anders. Ik reed gisteren met 5 man een gravelrondje en werkelijk iedereen had alleen al een totaal andere band bij zich, van gravelslicks tot modderprofiel en alles ertussen.
Ik merk bij mezelf dat mijn meeste gravelrondjes meer in het 'allroad' spectrum vallen. Dat betekent gewoon een combi van verharde wegen, fietspaden, grind en zandwegen etc. Dus dat schurkt dichter tegen wegwielrennen aan. En nu in de winterperiode is de gravelbike mijn winterfiets, met lampen, spatborden en brede 35(38) wegslicks waar je nog steeds prima mee kan gravelen ( behalve door modder/nat gras ).
Wordt het intenser dan merk ik dat ik liever op mijn hardtail mtb onderweg ben. En ja ook op een hardtail mtb kan je prima stukjes weg en gravel rijden en daarmee ben ik niet veel trager dan op de gravelbike in die condities. Het grootste verschil is echt de houding en het veel bredere stuur wat een aerodynamisch nadeel is. Die brede 2.2 banden zijn echter heel efficiënt, zelfs op asfalt.
Wil je per se vering op je gravelrondjes van is het waarschijnlijk simpelweg het beste om gewoon een krom stuur op een xc mtb te monteren. 40-50mm veerweg was eind jaren 90 ook geen succes. En met de SRAM onderdelen heb je genoeg mogelijkheden om dat met elkaar te laten werken.
Ik merk bij mezelf dat mijn meeste gravelrondjes meer in het 'allroad' spectrum vallen. Dat betekent gewoon een combi van verharde wegen, fietspaden, grind en zandwegen etc. Dus dat schurkt dichter tegen wegwielrennen aan. En nu in de winterperiode is de gravelbike mijn winterfiets, met lampen, spatborden en brede 35(38) wegslicks waar je nog steeds prima mee kan gravelen ( behalve door modder/nat gras ).
Wordt het intenser dan merk ik dat ik liever op mijn hardtail mtb onderweg ben. En ja ook op een hardtail mtb kan je prima stukjes weg en gravel rijden en daarmee ben ik niet veel trager dan op de gravelbike in die condities. Het grootste verschil is echt de houding en het veel bredere stuur wat een aerodynamisch nadeel is. Die brede 2.2 banden zijn echter heel efficiënt, zelfs op asfalt.
Wil je per se vering op je gravelrondjes van is het waarschijnlijk simpelweg het beste om gewoon een krom stuur op een xc mtb te monteren. 40-50mm veerweg was eind jaren 90 ook geen succes. En met de SRAM onderdelen heb je genoeg mogelijkheden om dat met elkaar te laten werken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Als je neigt naar vering op een gravelbike zit je inderdaad zooo dicht bij mtb'en.
In West-Vlaanderen heb ik het gevoel dat je met een gravelbike met grof profiel banden bijna over op de mtb parcours kan. Misschien net iet sminder snel.
Een gravelbike is wat mij betreft 'one bike to rule them all'. Je kan er overal mee komen, mits aangepast schoeisel.
Als je dan een vering op een gravelbike steekt, is dat minder het geval.
Maar iedereen moet gewoon doet waar hij zin in heeft. Wie ben ik om iemand anders fiets af te keuren?
In West-Vlaanderen heb ik het gevoel dat je met een gravelbike met grof profiel banden bijna over op de mtb parcours kan. Misschien net iet sminder snel.
Een gravelbike is wat mij betreft 'one bike to rule them all'. Je kan er overal mee komen, mits aangepast schoeisel.
Als je dan een vering op een gravelbike steekt, is dat minder het geval.
Maar iedereen moet gewoon doet waar hij zin in heeft. Wie ben ik om iemand anders fiets af te keuren?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40257
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Jawel, en na twee jaar weer verkocht.
Een mtb op de weg werkt, maar is vér van ideaal.
Da's zoals al die goed verdiende midlife mannen op hun BMW GS'en die 1 keer per jaar heel even offroad gaan.
Koop dan geen enduro motor.
Idem met mtb's. all tienerjongens in Vlaanderen rijden op een mtb en gaan nooit even van de weg af.
Alle mtb routes die ik vroeger reed met de mtb doe ik nu met de gravelbike en dat gaat even goed. Enkel de héél technische stukjes zijn soms wat moeilijker, maar het gaat.
Een mtb op de weg werkt, maar is vér van ideaal.
Da's zoals al die goed verdiende midlife mannen op hun BMW GS'en die 1 keer per jaar heel even offroad gaan.
Koop dan geen enduro motor.
Idem met mtb's. all tienerjongens in Vlaanderen rijden op een mtb en gaan nooit even van de weg af.
Alle mtb routes die ik vroeger reed met de mtb doe ik nu met de gravelbike en dat gaat even goed. Enkel de héél technische stukjes zijn soms wat moeilijker, maar het gaat.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
+1 of misschien wel beter.
Gravelbike is de XC fiets van 15 a 20 jaar terug met een krom stuur. Prima toch!
In NL zet het gros hem in voor slecht weer en winterfiets en af en toe een lekker paadje door het bos.
Manke vergelijking. Een GS is een allesdoener...-kunner, niet specifiek een enduro machine. Kan je offroad mee, maar ook retehard mee over het asfalt scheuren. Dus, eigenlijk hebben die 'goed verdiende midlife mannen' best wel een goede keuze gemaakt als ze voor een GS kiezen. Maar ja, ze verdienen dat dan ook, want ze verdienen veel, hé..!koeroeur schreef: ↑27 okt 2024 17:32 Jawel, en na twee jaar weer verkocht.
Een mtb op de weg werkt, maar is vér van ideaal.
Da's zoals al die goed verdiende midlife mannen op hun BMW GS'en die 1 keer per jaar heel even offroad gaan.
Koop dan geen enduro motor.
Idem met mtb's. all tienerjongens in Vlaanderen rijden op een mtb en gaan nooit even van de weg af.
Alle mtb routes die ik vroeger reed met de mtb doe ik nu met de gravelbike en dat gaat even goed. Enkel de héél technische stukjes zijn soms wat moeilijker, maar het gaat.
En om dan toch ontopic te gaan. Vering op een gravelbike vind ik een totaal nutteloos iets. Tot zo ver mijn mening!