Specialized Tarmac SL8 build
Al geruime tijd wist ik dat ik op 1 januari een nieuwe fiets zou mogen uitzoeken (leve het fietsplan !), momenteel rijd ik op een TCR van 2020 en dat is ook echt een heel fijne fiets. Zeer veel fietsen zijn de revue gepasseerd, van een BMC roadmachine, een Cervélo S5 tot en met een Cannondale SuperSix Himod. Vooraf had ik een aantal wensen;
- een bottom bracket met schroefdraad, het liefst t47
- meer stack dan de TCR
- gelijk of een heel klein beetje meer reach dan de TCR
- het liefst in een opvallende kleur, maar geen neongeel
- mogelijkheid om kabels binnendoor te monteren
In de eerste instantie was ik er over uit dat het de Cannondale zou worden. Wat me echter tegenstond was de soms gebrekkige kwaliteitscontrole, ik wilde het frame graag zelf kunnen opbouwen. En ik vond de stuuruitslagbeperking die sommige uitvoeringen hebben niet ideaal. Daarnaast vind ik het met onderhoud het makkelijkst om een bottom bracket te schroeven.
Dan bleven er nog een aantal fietsen over, en uiteindelijk heb ik gekozen voor de SL8. Het liefst had ik het bottom bracket nog wat groter, ik ga namelijk met een Praxis crank rijden, en die as is 30mm (en 28mm) dik. De kogels in de lagers zijn daardoor relatief dun, maar goed.
Een fiets 'uit het schap' was voordeliger geweest, maar de zoektocht naar onderdelen is voor mij ook een groot onderdeel van de lol. Waar kun je je anders weken (of maanden) druk om maken? Daarnaast zou ik een kant en klare fiets ook helemaal naar m'n zin willen maken, met een andere crank, stuur en zadel. Dan scheelt het al een stuk minder.
Extreem exotisch zal 'ie niet opgebouwd worden, ik ga er gewoon op koersen, dus de kans dat je ergens een schram gaat oplopen is altijd aanwezig. Voor ga ik met een enkel blad rijden.
Voorlopige opbouw/wensenlijstje:
Frame: SL8 mt 58
Stuur: Toot Ashaa RR
Zadel: Berk Lupine short (als test)
Wielen: LB AR56 met Erase naven, van Van Speyk
Banden: Veloflex Corsa 25 TLR
Groep: SRAM Force D2
Crank: Praxis Zayante
Powermeter: P2M NG Eco
Voor nu heb ik alleen telefoonfoto's, m'n dochters zijn in ieder geval erg enthousiast over de kleur. Er zit een soort parelmoer laklaag op, ik vind het tof!
- een bottom bracket met schroefdraad, het liefst t47
- meer stack dan de TCR
- gelijk of een heel klein beetje meer reach dan de TCR
- het liefst in een opvallende kleur, maar geen neongeel
- mogelijkheid om kabels binnendoor te monteren
In de eerste instantie was ik er over uit dat het de Cannondale zou worden. Wat me echter tegenstond was de soms gebrekkige kwaliteitscontrole, ik wilde het frame graag zelf kunnen opbouwen. En ik vond de stuuruitslagbeperking die sommige uitvoeringen hebben niet ideaal. Daarnaast vind ik het met onderhoud het makkelijkst om een bottom bracket te schroeven.
Dan bleven er nog een aantal fietsen over, en uiteindelijk heb ik gekozen voor de SL8. Het liefst had ik het bottom bracket nog wat groter, ik ga namelijk met een Praxis crank rijden, en die as is 30mm (en 28mm) dik. De kogels in de lagers zijn daardoor relatief dun, maar goed.
Een fiets 'uit het schap' was voordeliger geweest, maar de zoektocht naar onderdelen is voor mij ook een groot onderdeel van de lol. Waar kun je je anders weken (of maanden) druk om maken? Daarnaast zou ik een kant en klare fiets ook helemaal naar m'n zin willen maken, met een andere crank, stuur en zadel. Dan scheelt het al een stuk minder.
Extreem exotisch zal 'ie niet opgebouwd worden, ik ga er gewoon op koersen, dus de kans dat je ergens een schram gaat oplopen is altijd aanwezig. Voor ga ik met een enkel blad rijden.
Voorlopige opbouw/wensenlijstje:
Frame: SL8 mt 58
Stuur: Toot Ashaa RR
Zadel: Berk Lupine short (als test)
Wielen: LB AR56 met Erase naven, van Van Speyk
Banden: Veloflex Corsa 25 TLR
Groep: SRAM Force D2
Crank: Praxis Zayante
Powermeter: P2M NG Eco
Voor nu heb ik alleen telefoonfoto's, m'n dochters zijn in ieder geval erg enthousiast over de kleur. Er zit een soort parelmoer laklaag op, ik vind het tof!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13995
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De kogels zijn niet te klein, de lagercups te dun, waardoor ze bij sommige torderen en alsnog snel je lagers slopen.JorgV schreef: ↑03 jan 2025 23:40
Dan bleven er nog een aantal fietsen over, en uiteindelijk heb ik gekozen voor de SL8. Het liefst had ik het bottom bracket nog wat groter, ik ga namelijk met een Praxis crank rijden, en die as is 30mm (en 28mm) dik. De kogels in de lagers zijn daardoor relatief dun, maar goed.
Mijn advies als je keuze hebt is een PF30 of T47 bracket, schoef of pers maakt niet veel uit,
Maar gave kleur mooie build. Ik kan zo,n kleur ook wel waarderen.
T47 had absoluut ook mijn voorkeur. Ik wilde perse een schroefbracket, omdat dat heel makkelijk is om zelf te doen. Persen doe ik ook wel, maar dat vind ik toch wat spannender. Dan kwam ik op een Factor, de nieuwe Trek Madone of bijvoorbeeld een Standert. De Factor was te duur, de Trek vond ik wel gaaf, maar de geometrie past me minder goed en de nieuwe zadelpen vind ik nogal spannend.wasbeer2006 schreef: ↑06 jan 2025 12:54
De kogels zijn niet te klein, de lagercups te dun, waardoor ze bij sommige torderen en alsnog snel je lagers slopen.
Mijn advies als je keuze hebt is een PF30 of T47 bracket, schoef of pers maakt niet veel uit,
Maar gave kleur mooie build. Ik kan zo,n kleur ook wel waarderen.
Inmiddels zijn de eerste onderdelen binnen of onderweg, bracket is binnen, de groep komt vanavond. En het stuur en de crank komen morgen!
Volg, leuke fiets!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13995
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind de keuze niet slim van specialized, maar ik zou hem er ook niet om laten staan. Het is een hele goede fiets en die lagers kosten niet veel, dan vervang je ze elke jaar desnoods twee keer loop je ook niet op leeg. Koop gewoon goedkope lagers en geen dure, dat maakt niets uit. Ik heb zelf een foil met 42mm bracket en dub, dat is ook niet veel beter, gaat ook snel naar de vaantjes, maarja die lagers kosten 25 euro.JorgV schreef: ↑09 jan 2025 17:07T47 had absoluut ook mijn voorkeur. Ik wilde perse een schroefbracket, omdat dat heel makkelijk is om zelf te doen. Persen doe ik ook wel, maar dat vind ik toch wat spannender. Dan kwam ik op een Factor, de nieuwe Trek Madone of bijvoorbeeld een Standert. De Factor was te duur, de Trek vond ik wel gaaf, maar de geometrie past me minder goed en de nieuwe zadelpen vind ik nogal spannend.wasbeer2006 schreef: ↑06 jan 2025 12:54
De kogels zijn niet te klein, de lagercups te dun, waardoor ze bij sommige torderen en alsnog snel je lagers slopen.
Mijn advies als je keuze hebt is een PF30 of T47 bracket, schoef of pers maakt niet veel uit,
Maar gave kleur mooie build. Ik kan zo,n kleur ook wel waarderen.
Inmiddels zijn de eerste onderdelen binnen of onderweg, bracket is binnen, de groep komt vanavond. En het stuur en de crank komen morgen!
Het is een hele gave kleur en build!
Bedankt allemaal!
@wasbeer, dat is zo, en aangezien ik in de herfst en de winter alleen op de baan en op m'n strandfiets rij, verwacht ik dat ik het met ieder jaar een set lagers waarschijnlijk wel ga redden.
Helaas werkten PostNL en Bol.com niet echt mee aan m'n plannen.. PostNL beloofde vanaf dinsdag dat m'n groepset binnen zou komen, maar helaas kwamen ze uiteindelijk niet.. hopelijk wordt het pakketje morgen bij het pakketpunt afgeleverd.
Ik koop normaal gesproken eigenlijk nooit onderdelen voor een fiets op Bol.com, maar door een overschot aan bonnen dacht ik, laat ik het eens proberen. Ik bestelde 2 keer een crank, en 2 keer kreeg ik daarna de melding dat het product tóch niet beschikbaar was..
Echter, veel spannender was het stuur, het stond praktisch nieuw op Kleinanzeigen.de en voor dat geld wilde ik 'm wel testen. 300 euro overmaken naar een particulier en dan maar hopen dat het binnen zou komen (wel had ik PayPal zakelijk gebruikt). Uiteindelijk was het er ruimschoots sneller dan het pakketje met m'n shifters en derailleur! Faith in humanity, +1!
Dat Toot-stuur is wel echt smal, zelfs smaller nog dan het stuur dat ik op de baan gebruik! Vooral bij de shifters is het écht smal! Ik ben heel benieuwd hoe dat bevallen, het zal wel wennen zijn. Komende week hopelijk knappe foto's..
Hand voor schaal!
@wasbeer, dat is zo, en aangezien ik in de herfst en de winter alleen op de baan en op m'n strandfiets rij, verwacht ik dat ik het met ieder jaar een set lagers waarschijnlijk wel ga redden.
Helaas werkten PostNL en Bol.com niet echt mee aan m'n plannen.. PostNL beloofde vanaf dinsdag dat m'n groepset binnen zou komen, maar helaas kwamen ze uiteindelijk niet.. hopelijk wordt het pakketje morgen bij het pakketpunt afgeleverd.
Ik koop normaal gesproken eigenlijk nooit onderdelen voor een fiets op Bol.com, maar door een overschot aan bonnen dacht ik, laat ik het eens proberen. Ik bestelde 2 keer een crank, en 2 keer kreeg ik daarna de melding dat het product tóch niet beschikbaar was..
Echter, veel spannender was het stuur, het stond praktisch nieuw op Kleinanzeigen.de en voor dat geld wilde ik 'm wel testen. 300 euro overmaken naar een particulier en dan maar hopen dat het binnen zou komen (wel had ik PayPal zakelijk gebruikt). Uiteindelijk was het er ruimschoots sneller dan het pakketje met m'n shifters en derailleur! Faith in humanity, +1!
Dat Toot-stuur is wel echt smal, zelfs smaller nog dan het stuur dat ik op de baan gebruik! Vooral bij de shifters is het écht smal! Ik ben heel benieuwd hoe dat bevallen, het zal wel wennen zijn. Komende week hopelijk knappe foto's..
Hand voor schaal!