wasbeer2006 schreef: ↑03 mar 2025 08:24
Je moet het in het geheel gaan zien, we gaan eindelijk echt goed kijken naar de hele houding van een fietser en niet de halve.
Een kortere crank is daarin een hele grote factor. Nog nog een andere maatvoering voor frames en veel beter kijken naar vooral de grotere maten.
Kleine personen zitten vaak alles in een klein frame te proppen en wat grotere rijders moeten met veel spacers en/of lange zadelpennen en korte stuurpennen aan de gang. Ze kunnen daar echt een slag in maken. Pina is al goed begonnen.
De meeste mensen hebben veel meer baat bij ruimte dan bij een enorm compacte/aero houding. Als je fijn rijd op een 38cm stuur is dat natuurlijk super. Maar dat is wel voor de happy few. De meeste zitten en rijden veel beter met 42 of zelfs 44cm
Off-topic dit:
Ik kreeg juist te horen dat 44 cm voor de meeste mensen te breed is en dat ook de fietsen in grotere maten best met een wat smaller stuurtje geleverd kunnen worden. Wat is de meerwaarde van een breder stuur?
wasbeer2006 schreef: ↑03 mar 2025 08:24
Je moet het in het geheel gaan zien, we gaan eindelijk echt goed kijken naar de hele houding van een fietser en niet de halve.
Een kortere crank is daarin een hele grote factor. Nog nog een andere maatvoering voor frames en veel beter kijken naar vooral de grotere maten.
Kleine personen zitten vaak alles in een klein frame te proppen en wat grotere rijders moeten met veel spacers en/of lange zadelpennen en korte stuurpennen aan de gang. Ze kunnen daar echt een slag in maken. Pina is al goed begonnen.
De meeste mensen hebben veel meer baat bij ruimte dan bij een enorm compacte/aero houding. Als je fijn rijd op een 38cm stuur is dat natuurlijk super. Maar dat is wel voor de happy few. De meeste zitten en rijden veel beter met 42 of zelfs 44cm
Off-topic dit:
Ik kreeg juist te horen dat 44 cm voor de meeste mensen te breed is en dat ook de fietsen in grotere maten best met een wat smaller stuurtje geleverd kunnen worden. Wat is de meerwaarde van een breder stuur?
Dat je meer wind vangt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
ColumsbusMJ schreef: ↑04 mar 2025 19:51
Ik kreeg juist te horen dat 44 cm voor de meeste mensen te breed is en dat ook de fietsen in grotere maten best met een wat smaller stuurtje geleverd kunnen worden. Wat is de meerwaarde van een breder stuur?
Traditie. Het feit dat je direct aan de slag moet om dat 44cm apenstuur eraf te slopen is een traditioneel onderdeel van de ervaring van het kopen van een XL/62cm fiets.
Niet alleen vang je meer wind daar tegenover staat dat je minder nerveus stuurgedrag hebt.
In mijn ogen zou het best kunnen dat de vele valpartijen te maken hebben met de kleinere sturen!
Het is maar een gedachte .
Oppbogga schreef: ↑05 mar 2025 11:49
Niet alleen vang je meer wind daar tegenover staat dat je minder nerveus stuurgedrag hebt.
In mijn ogen zou het best kunnen dat de vele valpartijen te maken hebben met de kleinere sturen!
Het is maar een gedachte .
Met een breed stuur zit je toch sneller tegen een ander aan?
Hier iemand met 36cm stuur en 165mm cranks. En alles met een klein frame. Soms heb je geen keuze als je niet langer bent.
Hier iemand zonder stuur, en ... zonder voorwiel. Zelfs zonder frame, wel met voorvork waaraan cranks en een zadel zitten. Of uhh, is 't zonder achterwiel?
Oppbogga schreef: ↑05 mar 2025 11:49
Niet alleen vang je meer wind daar tegenover staat dat je minder nerveus stuurgedrag hebt.
In mijn ogen zou het best kunnen dat de vele valpartijen te maken hebben met de kleinere sturen!
Het is maar een gedachte .
Dat speelt zeker mee, met een hoog voorwiel en 60kg heb je weinig controle met 36cm.
Nadeel is meer wind. Ik zou vooral de breedte nemen die comfortabel zit en ademt
Klein_Verzet schreef: ↑05 mar 2025 15:30
Hier iemand zonder stuur, en ... zonder voorwiel. Zelfs zonder frame, wel met voorvork waaraan cranks en een zadel zitten. Of uhh, is 't zonder achterwiel?