Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 16 mar 2025 16:22

Ja die zitten feitelijk aan je steekas, dus die staan altijd exact haaks. (Zo niet heb je een groter probleem 😉 )
Daarnaast zijn ze van kunstof, de originele tenminste dus daar kan niets fout gaan. Ideaal, dat we nog een echte standaard ergens voor zouden gaan krijgen

chris80
Forum-lid

chris80 16 mar 2025 19:34

Oppbogga schreef: 13 mar 2025 17:37 Zo'n pedaalsleutel werkt niet als er alleen maar een inbus optie is.!
Pedaalsleutel met inbus, gebruik ik zelf ook en werkt prima.

https://www.futurumshop.nl/bbb-dualforc ... lauw.phtml

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 16 mar 2025 19:47

Nieuwe achterband op de Dogma, ineens een hele kale plek. Vreemd.
En ik dacht nog een GP5000 in huis te hebben.....helaas....alleen een gewone Grand Prix die ik in een doosje van GP5000 had gedaan. Nou ja, ik kan even vooruit. Tegen de tijd dat het echt kort/kort rijden wordt 2x iets nieuws erop.
Dogma F

jwkeij
Forum-lid

Gebruikersavatar jwkeij 20 mar 2025 21:09

Vandaag weer een kliederboel in de tuin. 3x een setje banden gewisseld, maar nu tevreden.

Volgende week een weekend gravelen over de Veluwe om een vriendin de kneepjes van het vakantiefietsen bij te brengen.
Daarvoor moest geschikt rubber onder. Van G-one Speed 2.35" naar 2x Wolfpack Cross/Race 2.25". Dat was iets teveel van het goede (pure mtb banden)
Om uiteindelijk toch uit te komen op 2x een Thunder Burt, haha.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 22 mar 2025 10:48

Vandaag was ik weer de gezinsfietsenmaker. Balhoofd van de bmx van de mini kraakte. Daar zat voor een winter aan zand tussen. Lagers waren gelukkig nog goed. Altijd lekker klussen aan zo'n simpel fietsje. Fietsje is klaar voor het NK clubs morgen!
De banden van de gravelaar van de missus mochten ook wel wat verse latex. Alle oude kauwgom van de banden gepulkt, verstopte ventielen schoongemaakt en weer verse melk erin. Klassiek een band verkeerd om gemonteerd... Maar gelukkig was het een makkelijke velg-band combi. :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 22 mar 2025 13:44

SRAM eTap groep gedemonteerd van de Aethos.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

0475
Forum-lid

0475 22 mar 2025 21:16

0475 schreef: 07 mar 2025 21:15 Daarna nog eens zitten kijken naar de kraak in de racefiets, de kraak is er alleen als ik stevig aanzet op een klim (op het grote kettingblad), trapaslagers en lagers in het pedaal lopen mooi rond en hebben zover ik kan controleren geen enkele speling (radiaal en axiaal). Kettingbladboutjes zitten niet los en ook niet te vast. Nu is het wel zo dat met dik 45000km 'op de klok' het grote kettingblad wel aan het einde van zijn latijn zal zijn. Als ik van klein naar groot kettingblad schakel dan pakt die ook al langer wat minder goed op als toen het allemaal nog nieuw was. Toch vreemd, zo op het oog ziet het grote kettingblad er nog best goed uit, bij een cassette zie je beter met het blote oog dat die op een bepaald moment aan vervanging toe is. Nu eerst maar eens het kettingblad vernieuwen. Als het dat niet is dan het bottombracket maar vervangen.
Na een paar ritten kan ik zeggen dat de kraak in de as van de pedaal zat. Ik voelde geen speling in het lager maar sinds het opnieuw afstellen is de kraak weg.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 22 mar 2025 21:30

Vandaag de racefiets van de trainer afgehaald om een ritje buiten te kunnen doen morgen.
Er moest wel nog tubeless sealant in de banden, die had ik verwijderd toen de fiets op de trainer ging.
Alleen nu had ik nog geen 100ml sealant over. Dus zit er erg weinig per band. Gelukkig zijn de banden wel al goed luchtdicht zonder sealant, dus zolang ik niet lek rijdt, dan zal het wel goed gaan.
Wel maar nieuwe bestellen dus.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 22 mar 2025 21:52

scottwilko schreef: 22 mar 2025 21:30 Vandaag de racefiets van de trainer afgehaald om een ritje buiten te kunnen doen morgen.
Er moest wel nog tubeless sealant in de banden, die had ik verwijderd toen de fiets op de trainer ging.
Alleen nu had ik nog geen 100ml sealant over. Dus zit er erg weinig per band. Gelukkig zijn de banden wel al goed luchtdicht zonder sealant, dus zolang ik niet lek rijdt, dan zal het wel goed gaan.
Wel maar nieuwe bestellen dus.
Ik doe meestal 30ml per band ( race), 40ml ( gravel ) en 50 tot 60ml ( ATB ) en dat is veelal genoeg.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 23 mar 2025 08:37

Gisteren een kraakje bij het rechterpedaal, dus maar even de pedaalassen van nieuw vet voorzien en een nieuw bracketlager erin gezet, die zag er ook niet al te florissant meer uit hoewel hij nog wel vrij soepel draaide.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 23 mar 2025 16:07

Kingpin lagers (6802) van de Topstone vervangen. Wat een rotklus.....
Eerst de Lock'R eruit (bout met twee conische passingen). Niet eenvoudig om eruit te halen maar uiteindelijk gelukt. Dan zitten de poten van de staande achtervork nop op de as van het kingpin lager, driveside geschroefd, non-drive side glijpassing. In de Lock'R zit 5mm inbus, dus losschroeven van de rechterkant is goed te doen.
Dan met spanbandje voorzichtig de vorkpoten iets uit de buurt trekken zodat de as uit de lagers kan. Die zit natuurlijk zo vast als een huis! Laatst kruipolie met shockeffect gekocht https://www.nonpaints.com/nl/motip-koud ... yfEALw_wcB
As beetje warm gemaakt met de föhn en toen kruipolie. Even laten inwerken en kon de as eruit tikken.
Daarna werd het simpel, lagers eruit, schoonmaken, anti-seize in de passing, lagers erin, even aanpersen, vorkpoten weer op hun plek, driveside vastzetten op 1Nm. Lock'R schoonmaken, alle passingsvlakken met anti-seize insmeren, Bout op zijn plek, aanzetten op 5Nm.
Klaar.

Rotklus, kunt er niet goed bij, kracht zetten is lastig. Ik probeerde de Lock'R as met lagerpers eruit te drukken, lukte niet. M6 bout met grote kop in de as gezet (om de as niet te beschadigen), paar tikken met kunststof hamer en de as kwam van zijn plek.
Dogma F

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 23 mar 2025 18:33

Hèhè, eindelijk iemand die werkelijk iets aan de fiets heeft geklust in plaats van het wisselen van een ventieldopje. :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie